Beste,
ik gebruikte reeds de zoekfunctie, maar vond geen antwoord op mijn vragen. Bij deze dus.
Samen met een bevriend koppel willen ik en mijn vriendin een woning in Laken kopen. Momenteel is dit een eengezinswoning (hoewel er geen plannen meer van aanwezig zijn en het ook twee gastellers heeft).
Onze wens is natuurlijk een stedenbouwkundige aanvraag in te dienen om de woning op te splitsen in 2 appartementen. Ons bod deden we dan ook met het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning als opschortende voorwaarde. Hiervoor stelden we een maximum-termijn van 7 maanden voor (dat is ongeveer de maximale tijd voor een vergunning in Brussel/laken). Verder is het nuttig te weten dat een informatieronde bij de stedenbouwkundige dienst en architectenbureau ons vertelt dat er weinig kans is dat de vergunning niet gegeven zou worden.
Helaas vindt de eigenaar dit te lang en heeft het bod hierom geweigerd.
De stedenbouwkundige vergunning zou misschien wel rond kunnen zijn in 3 maanden (binnen het verlijden van de akte dus), maar dit weten we niet op voorhand.
Voor ons blijft het natuurlijk belangrijk dat die vergunning er is. In het andere geval zitten we immers lening-gewijs (en wat nog meer) aan elkaar gebonden.
Ik vroeg me af of er geijkte methodes zijn voor zo een situatie. Zijn er mensen die tips hebben voor ons?
Alvast dank!
mvg