Kosten vervangen waterteller (zonder opdracht)

JanVates
Topic Starter

Kosten vervangen waterteller (zonder opdracht)

#1 , 06 feb 2013 14:49

Al acht jaar woon ik op een appartement via een sociale woningmaatschappij. In de huurprijs is het water inbegrepen en nog nooit had ik enig direct contact met de watermaatschappij. Vandaag kreeg ik een factuur in de bus voor €82 met als beschrijving 'vervangen waterteller'. Het adres klopt, maar de naam niet. Ik denk dat de naam die van de vorige huurder is.

Echter, ik had op geen enkel moment contact met het bedrijf van wie ik die factuur kreeg. Het is niet de watermaatschappij maar een bedrijf voor sanitaire werken. Ik kan ze wel in een bedrijvengids vinden, maar dan enkel met een email.

Mijn eerste reactie was dat het om iemand anders gaat, verkeerd nummer. Echter, als ik ga kijken naar de watertellers op mijn verdieping stel ik vast dat er inderdaad een nieuwe waterteller staat en dit als enigste op 10 stuks.

Wat moet ik hiermee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 feb 2013 15:09

De sociale woningmaatschappij waarvan u huurt contacteren en uitleg vragen. Waarschijnlijk is de factuur voor hen bedoeld.
Voor zover ik begrijp zijn dat private tellers die op de verdieping staan. Niet de teller van de watermaatschappij.
Vermoedelijk was de private teller van uw appartement niet meer in orde en heeft de verhuurder die laten vervangen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JanVates
Topic Starter

#3 , 06 feb 2013 15:26

Ik stuurde een mailtje aan dat bedrijf. Eerst effe zien wat die antwoorden. Los daarvan, wie draait op voor de kosten van een defecte, al dan niet private waterteller?

Reclame

Xastheron

#4 , 08 feb 2013 08:51

Private teller defect door slijtage > verhuurder (enkel voor huurder indien u erin geslaagd bent het ding zelf al dan niet moedwillig te beschadigen)

"Officiële teller" (die van de watermaatschappij) wordt gratis hersteld door de watermaatschappij. Deze is namelijk altijd in hun bezit. De overgang in eigendom geschiedt zich net na de waterteller (waar dan een kraan moet voorzien worden enz enz).

k.b.

#5 , 08 feb 2013 11:31

Tenzij men er in geslaagd is de teller te laten "kapotvriezen"

Dan draait natuurlijk de watermaatschappij niet op voor de herstelling ... je dient de meter vorstvrij te houden.

Als in een flatgebouw bvb alle private meters samen staan en daar bevriesd bevoorbeeld ene van (omdat de andere mensen geregelder water nemen) en deze bewoner geen verbruik had omdat hij op skiverlof was ... dan zou ik zeggen / aanvoeren dat deze kast onde toezicht van de sindicus staat ...

k.b.

JanVates
Topic Starter

#6 , 08 feb 2013 15:24

Die meter kan niet 'kapotvriezen' want hij staat in een kast op de gang op m'n verdieping en de temperatuur daalt nooit onder de nul.

Ik kreeg van dat bedrijf het volgende bericht terug:
---
Geachte,

Je mag de factuur scheuren en weggooien. Ik heb de verkeerde gegevens door gekregen van de syndic xxxx.
Mijn excuses voor het onaangename.
----

Blijkbaar gaat het om de private teller en zat de syndic achter de vervanging. Iets wat achter mijn rug verliep.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 feb 2013 15:58

Een meter van de maatschappij staat STEEDS zo dicht mogelijk bij de voorgevel.
In uw geval stond de meter op de verdieping. Kan dus nooit een officiele meter zijn van de waterleverancier.

Terug naar “Andere”