factuur niet volledig betaald wegens openstaande werken

Pi-Ta
Topic Starter
Berichten: 4

factuur niet volledig betaald wegens openstaande werken

#1 , 30 jan 2013 14:37

Goeiemiddag,

concrete situatie:

Een ploeg v/d schrijnwerker komt veranda plaatsen.
Zonder oplevering krijgen we 1 week later de factuur voor het volledige bedrag.
Wij zijn verbaasd want er zijn nog wat details en andere zaken die niet afgewerkt zijn.
Wij betalen meteen de helft en reageren naar de schrijnwerkersbaas dat er toch nog een paar zaken te bespreken zijn.
Schrijnwerkersbaas komt langs en stelt de "gebreken" vast, mondeling akkoord dat de afwerking te wensen over laat en de herstellingen zullen worden gedaan.
Na overeenkomst telefonisch en per mail betaal ik nog eens de helft van het openstaand bedrag (m.a.w. reeds 75% van totale factuur)
De lijst met openstaande punten om af te werken wordt opgemaakt per mail en beantwoord.
Een paar weken later laat schrijnwerker weten dat hij 's anderendaags een deel van de openstaande punten komt afwerken.
Ik bevestig per mail dat ik zijn werk heb gezien waarop hij meteen vraagt om nogmaals het resterend bedrag te betalen (overige 25% van de totale factuur).
Wij beantwoorden de mail met de melding dat we graag voor de zonet uitgevoerde werken 1000 € betalen en het restbedrag volledig betalen wanneer de "lijst" is afgewerkt. Geen antwoord.
18 dagen later krijg ik alleen per mail een korte melding van de schrijnwerker: "volgens mijn advocaat speelt de tijd in mijn voordeel. Aan u de keuze!"

en nu?? Ik vermoed dat hij bluft en geen advocaat wil inschakelen. Maar betalen doe ik toch beter niet of ik zie hem nooit meer en ik zit met onafgewerkte veranda....?

Bedankt voor uw reactie.

P

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2013 15:15

U kan best een aangetekend schrijven richten aan de aannemer met daarin de lijst van gebreken die nog openstaan en de melding dat u het resterende bedrag zal betalen zodra deze gebreken opgelost zijn. Zeker niet alles betalen als er nog zaken moeten afgewerkt worden! Maar zeker niet nalaten die aangetekende brief te sturen, zodat u toch een bewijs in handen hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 30 jan 2013 15:18

Ook een termijn opnemen waarbinnen de werken dienen afgewerkt te worden, waarna u dan verdere stappen kan nemen.

Reclame

Pi-Ta
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 30 jan 2013 16:22

dat begrijp ik en ik zal zeker de aangetekende brief opmaken.
Alleen is het vaak zijn woord tegen het mijne. Ik wil eerder graag weten of ik legaal - nu, op dit moment - een punt kan maken t.o.v. de schrijnwerker om gewoon niet te betalen totdat het is opgelost.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#5 , 30 jan 2013 17:26

u kan daar idd een punt van maken. Alleen mag u nu bvb geen 2000 € of zo achterhouden voor 3 strepen silicone. Het bedrag dat u nu nog niet wenst te betalen moet dus in verhouding staan met de nog op te lossen punten. Bevestig bvb in die brief dat u het resterende bedrag voor handen houd door middel van een bankcheque te overhandigen op het einde van de dag dat hij alles komt afwerken. Zo weet de schrijnwerker ook dat u er een einde wil aan breien

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 30 jan 2013 19:42

Of plaats het bedrag op een geblokkeerde rekening.

Pi-Ta
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 31 jan 2013 12:05

Ganapathi,
klopt! Alleen weet ik niet hoeveel mij dit echt nog zal kosten. Anderzijds vind ik dat het bedrag groot genoeg moet zijn om hem nog steeds tot bij ons te krijgen, niet?
aangetekend schrijven ter bevestiging van mijn goede wil om het af te krijgen en te betalen dus...?
Ok, thanks!

Justiceseeker
Berichten: 354

#8 , 31 jan 2013 12:15

Ganapathi,
klopt! Alleen weet ik niet hoeveel mij dit echt nog zal kosten. Anderzijds vind ik dat het bedrag groot genoeg moet zijn om hem nog steeds tot bij ons te krijgen, niet?
aangetekend schrijven ter bevestiging van mijn goede wil om het af te krijgen en te betalen dus...?
Ok, thanks!
U moet vooral vermijden dat U teveel betaalt en tegenpartij niet uitvoert goed wetende dat U niet voor weinig naar de rechter loopt.

Uw houding aangetekend aan tegenpartij duidelijk maken met kopie per gewone post. Stel dus ook een ultimatum voor om uit te voeren.

Justiceseekeer

ganapathi tantre
Berichten: 453

#9 , 31 jan 2013 12:22

Uiteraard zal u een aannemer die nog 3 strepen silicone moet trekken niet meer terug zien voor 100 €. Dat is nu éénmaal des mensen.
Maar ik denk dat iedereen voor minium 3/4 of zelfs 200 € nog over de streep te trekken is als het nog minieme zaken zijn.
Maar ik weet vanuit mijn eigen ervaring dat het steeds moeilijker is mbt dat vertrouwen tussen consument en aannemer. De ene keer
wordt ge consument ge... en de andere keer de aannemer. Ik stel mij altijd de vraag wat men daar in godsnaam toch aan heeft om
elkaar de duvel aan te doen. En ik zie in huidige tijd niet alleen een probleem tussen consument en aannemer maar juridisch gezien
toch ook een groot probleem bij justitie die toelaat dat sommige zéér simpele zaken eindeloos kunnen worden gerekt zowel door
de ene als de andere partij.

Justiceseeker
Berichten: 354

#10 , 31 jan 2013 12:37

"En ik zie in huidige tijd niet alleen een probleem tussen consument en aannemer maar juridisch gezien
toch ook een groot probleem bij justitie die toelaat dat sommige zéér simpele zaken eindeloos kunnen worden gerekt zowel door
de ene als de andere partij."

Indien de "bouw" (in het algemeen en dus alle aanverwante sectoren) eens zou leren duidelijke afspraken op papier te maken met duidelijke offertes zou de klant/consument met minder argwaan handelen.

De rechter laat niet toe maar stelt gewoon vast binnen de vraag van partijen. Sommige raadslieden manipuleren de cliënt, en maken afspraken met de tegenpartij. Dat is duidelijk.

Justiceseeker

ganapathi tantre
Berichten: 453

#11 , 31 jan 2013 20:45

justiceseeker nu efkes serieus hé we gaan nu toch die afgezaagde weg niet opgaan hé.
Want als een vertegenwoordiger van die bouwsector zijn dergelijke opmerkingen echt een doorn in het oog
en dan blijf ik héél erg beleefd hoor want contineu uit het zelfde vatje blijven tappen is nogal respectloos.
En als de heren moderators vinden dat het dan ongepast is dan moeten ze uw laatste reactie dan ook maar schrappen wegens totaal nutteloos.

freelance
Berichten: 2615

#12 , 31 jan 2013 22:14

Ganapathi,
klopt! Alleen weet ik niet hoeveel mij dit echt nog zal kosten. Anderzijds vind ik dat het bedrag groot genoeg moet zijn om hem nog steeds tot bij ons te krijgen, niet?
aangetekend schrijven ter bevestiging van mijn goede wil om het af te krijgen en te betalen dus...?
Ok, thanks!
En waarom weet u dit niet ?
Is er dan geen offerteprijs afgesproken ?
U zegt dat er nog 25 % dient betaald te worden , dan is bedrag toch duidelijk ?

Als u duidelijk ( aangetekend ) meld , dat u het saldo ( bedrag x ) zult betalen na afwerking en oplevering ( zoals afgesproken ) ; dan kan er u niets gebeuren.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 feb 2013 07:56

justiceseeker nu efkes serieus hé we gaan nu toch die afgezaagde weg niet opgaan hé.
Want als een vertegenwoordiger van die bouwsector zijn dergelijke opmerkingen echt een doorn in het oog
en dan blijf ik héél erg beleefd hoor want contineu uit het zelfde vatje blijven tappen is nogal respectloos.
GT, met alle respect, maar als er op dit forum één iemand is die "de consument" respectloos behandelt en in zowat elke draad hier waar iemand met bouwproblemen op de proppen komt, probeert om de schuld sowieso in de schoenen van de opdrachtgever te schuiven, zal jij het wel zijn. U bent alles behalve een objectieve partij, en het is mij een doorn in het oog dat de moderatoren uw "bouwheer-bashen" nog altijd toestaan.

Voila, dat moest even van mijn lever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Pi-Ta
Topic Starter
Berichten: 4

#14 , 01 feb 2013 10:12

bedankt om mijn vraag te gebruiken als lanceerplatform om elkaar wat naar het woord te staan.
In ieder geval: Ik heb met al mijn aannemers duidelijke-eerlijke afspraken. Iedereen die bij mij langskomt wordt correct betaald voor het leveren van zijn prestaties. Wanneer ik als klant even niet akkoord ga over beslissingen en installaties/werken die niet naar mijn goedkeuren worden opgeleverd dan is daar opnieuw een afspraak om het volledig te kaderen en op te lossen. Alleen lukt het bij deze niet. Ik ben een "moeilijke klant" omdat ik op mijn strepen sta. Wanneer ik het vergelijk maak over mijn werk (niet in de bouwsector of aanverwanten) dat ik beter ook geen half afgewerkt product aflever dan is dat bij de tegenpartij onbegrijpelijk. Jammer maar helaas. Er zijn er ook vele andere die wél gezond verstand hebben en die graag zaken doen opdat de klant tevreden zou zijn.
Wanneer jouw biefstuk uitgebakken is als jij eerder saignant hebt gevraagd dan kan je twee dingen doen: zwijgen en opeten, of terugsturen naar de keuken. Wanneer je de rekening krijgt voor vis en je hebt vlees gekregen betaal je ook niet.
Soit. Bedankt voor het advies. Ik stuur mijn aannemer een aangetekende zending met de opmerkingen voor het geval dit effectief een gerechtelijk gevolg krijgt.
Wat mij betreft mag het onderwerp gesloten worden.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#15 , 01 feb 2013 12:46

justiceseeker nu efkes serieus hé we gaan nu toch die afgezaagde weg niet opgaan hé.
Want als een vertegenwoordiger van die bouwsector zijn dergelijke opmerkingen echt een doorn in het oog
en dan blijf ik héél erg beleefd hoor want contineu uit het zelfde vatje blijven tappen is nogal respectloos.
GT, met alle respect, maar als er op dit forum één iemand is die "de consument" respectloos behandelt en in zowat elke draad hier waar iemand met bouwproblemen op de proppen komt, probeert om de schuld sowieso in de schoenen van de opdrachtgever te schuiven, zal jij het wel zijn. U bent alles behalve een objectieve partij, en het is mij een doorn in het oog dat de moderatoren uw "bouwheer-bashen" nog altijd toestaan.

Voila, dat moest even van mijn lever.
Als men schrijft: "Als je de laatste jaren op zo'n manier zaken doet dan ben je gezien" moet idd veel vertrouwen hebben in die consument. Maar op het wereldwijde net is er ook zoiets als "de consumentheeft altijd gelijk syndroom terwijl het tegendeel in rechtzaken wordt bepaald en bewezen.
Verder moet je bij beweringen altijd bewijs op tafel leggen. En het zal voor u een teleurstelling zijn dat ik nog 20 % van mijn tijd besteed aan uitvoeringswerk en voor 80 % in de meest simpele zaken als scheidsrechter moet dienen omdat een consument vindt
dat hij gelijk heeft. Dus zo erg gebiasd ben ik niet maar je moet het wel willen lezen Er is hier zelfs een topic waar ik uit eerste hand weet dat de desbetreffende consument zelfs een zeer groot ongelijk heeft maar dat toch niet wil inzien. Men zal een koude douche krijgen
Maar ook voor mij mag dit gesloten worden TS weet raad de weg naar off topic is al genomen. Misschien kunnen we een nieuwe topic beginnen met als titel beseft de consument soms niet dat zijn gelijk opraakt En da tis van toepassing in zowat alle sectoren. Want ook ik ben consument en heb al altijd ne kilo clementienen gekocht maar nog nooit gekregen of kunnen opeten want er zit altijd wel eentje tussen die niet goed is. Worden we niet allemaal wat te kleingeestig in ons grote gelijk
Laatst gewijzigd door ganapathi tantre op 01 feb 2013 13:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Andere”