domocilieadres

jan008
Topic Starter
Berichten: 5

domocilieadres

#1 , 10 apr 2007 20:05

Hallo iedereen,

Momenteel werk ik en huur ik een appartement. Mijn ouders leven van leefloon en huren ook een huis. Mijn vraag is: kan ik bij mijn ouders wonen en ergens anders een postbus of domicilieadres hebben, zodat mijn ouders hun leefloon niet verliezen? Is het in het algemeen (mss op een ander manier) wettelijk mogelijk bij uw ouders te wonen zodat ze hun leefloon niet verliezen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 apr 2007 13:42

?Art.7.? 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...? 4. De aangifte bedoeld in ? 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.? 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.?(K.B. Bevolkingsregisters 16 juli 1992).

?Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd frank...?(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

U dient dus gedomicilieerd te zijn waar u FEITELIJK verblijft,ook al zouden uw ouders hierdoor hun leefloon verliezen.

?Dat werd gehandeld uit humanitaire redenen,doet geen afbreuk aan de vaststelling van het voor valsheid in geschriften of gebruik van valse stukken vereiste bijzonder opzet,want de eventuele goede beweegredenen nemen het misdrijf niet weg.Valsheid in geschriften vereist een geschrift dat enigermate tot bewijs strekt van datgene wat erin is vastgesteld,zodat het zich aan het openbaar vertrouwen opdringt?[Cass. 18 april 2006(Z./O.M.),R.W.2006-07,1273-1277,Noot VAN DYCK,S.,Valsheid in geschriften opnieuw in de kijker].

Vergelijk ?Art.490bis.Met gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met geldboete van honderd frank tot vijfhonderdduizend frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die bedrieglijk zijn onvermogen heeft bewerkt en aan de op hem rustende verplichtingen niet heeft voldaan.Dat de schuldenaar zijn onvermogen heeft bewerkt, kan worden afgeleid uit enige omstandigheid waaruit blijkt dat hij zich onvermogend heeft willen maken...?(Strafwetboek).

?De opsomming in art.490bis,?1,al.2 is niet limitatief.Als dusdanig kan ook in aanmerking worden genomen de inschrijving op een brievenbusadres?[Cass. AR940136N,23 mei 1995(Bertinchamps t. Gemeentekrediet),TRD&I 1995,704,827].

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”