vraag i.v.m. stedenbouwkundige vergunning

eli
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Limburg

vraag i.v.m. stedenbouwkundige vergunning

#1 , 31 mar 2007 14:00

Wij wonen in een HOB van 10 jaar oud.
Onze buren zijn een half jaar geleden tegen ons aan beginnen te bouwen. De kelder is klaar en de dallen liggen erop. Onze scheidingsmuur staat met schriftelijke goedkeuring van deze buren "te paard".Volgens de wet hebben ze het recht, doch niet de plicht deze over te nemen. Eerst hebben ze ons altijd gezegd dat ze de muur wilden gemeen maken en lieten ze op eigen verzoek een landmeter komen. Nadat deze echter een wettelijke berekening maakte, vonden ze het te duur en wensen ze plots dus niet meer over te nemen. Ik heb de PV van overname .
Als ze niet overnemen mogen ze in feite ook niet de muur gebruiken. Al een half jaar hangen er over heel de lengte planken aan de muur geboord, als pasvloerlijn, overal zitten sergeanten in de muur geboord om vanalles aan te hangen. Overal op de muur staan maten en cijfers geschreven.
Wat volgens mij echter nog meer op inbezitname duidt zijn devolgende verankeringen; hun vergunde kelder is geheel verankerd en hebben ze over een grote lengte onze fundering ondergraven voor een kruipkelder te bouwen, die echter niet op hun plan staat, dus niet vergund is. Dan hebben ze fundering gestord en tussen onze muur en fundering volgegoten met ijzer en beton, dus ook weer verankerd.
Ze doen alles zelf, vader en zoon. Wij hebben nu al op korte tijd op 8 plaatsen in huis barsten gekregen.

Op hun stedenbouwkundige vergunning die aan de weg hing staat o.a.;

Er werd een bouwkundige vergunning afgeleverd aan de volgende voorwaarden;
-dat bij gegroepeerde bebouwing de volgende op te richte woning een harmonisch geheel dient te vormen met de reeds vergunde woning; dat om dit te bekomen het vrijblijvend gedeelte van de wachtgevel van de woning links, indien eerst opgetrokken, afgewerkt dient te worden met dezelfde gevelsteen als deze voor de woning links.
Het Burgerlijk wetboek dient nauwgezet nagenomen te worden voor de muren die in aanmerking komen voor mandeligheid en voor het nemen van lichten en zichten. De gemene muren tussen de 2 woningen dienen voorzien te worden met geluidswerende isolatie.


Nu is mijn vraag:
1. wat moet ik heriut afleiden? voor mij lijkt het alsof ze de muur toch moeten gemeenmaken? Dat leid ik toch af uit "mandeligheid" en "de gemene muren tss de woningen", want anders is het toch geen gemene muur en een gewone scheidings muur? Ook mede dat ze ze volgens mij toch wel degelijk gebruiken. Nu gaan ze er netjes een muur langs bouwen, ja zo wordt er altijd gebouwd , maar hun muur draagt mede aan mijn fundering, en mijn huis wordt na 10 jaar ook anders belast, gevolg zijn nu al een reeks barsten.
Moeten ze overnemen?

2. Er zijn heel lichtgeel gevelstenen geleverd, terwijl wij donkere gevelstenen hebben. Mogen zij dat? volgens de vergunning niet...

3.Zij hebben een onvergunde kruipkelder gemaakt van een meter diep, terwijl wij geen kelder hebben. Ze hebben dus ondergraven, wat wettelijk in dit geval niet mag en veel risico's inhoud, zeker als het niet "professioneel" gebeurd.

Heb ik kans om ergens mijn gelijk te halen indien ik tot een gedwongen overname zou overgaan? Ze hebben ook gezegd dat ze mijn pannen gaan afnemen om hun goot en pannen aan te verwerken.

Als ze overgenomen zouden hebben , had ik met dit alles geen moeite, maar er is met hun niet te praten en die jonge gast zegt koudweg, die muur staat op mijn grond en ik doe ermee wat ik wil , en dat stoort mij natuurlijk.
Wij zijn niet de mensen om een advocaat in te schaleken, en hebben alles gedaan om de buren op de koffie eens uit te nodigen om deze belangrijke discussie eens te bespreken. Tevergeefs,
Totaal onverwacht stuurde hij me nogwel een aangetekende brief van zijn advocaat dat ik hem over heel de lengte zijn grond moest betalen of de 1/2 scheidingsmuur afbreken...of mijn huis 15 cm omzetten. Absurd want ze hebben zelf deze bouwplannnen en scheidingsmuur goedgekeurd, waarvan ik schriftelijk ondertekend akkoord heb. Aan de hand van dit document is destijds de vergunning voor dit gebouw afgeleverd.

Graag zo snel mogelijk hulp a.u.b waarvoor alvast mijn dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 31 mar 2007 18:40

Hallo,

Mandeligheid (battu) betekend het volgende: bijzondere vorm van gemeenschappelijk eigendom van een onroerende zaak, die nuttig is voor twee of meer erven;
situatie waarbij een onroerende zaak een nuttig gemeenschappelijk eigendom is. Bijv. het scheidingsmuurtje of een sloot tussen twee akkers.

Neem een kijkje op het gewestplan om te zien op welke kavel uw muur staat. Staat deze op de kavel van de buur, dan vrees ik dat de tegenpartij hun advocaat elijk heeft. Hoe dan okk U bezit een half-ope bebouwing, een eigenschap van deze woningen zijn dat ze beschikken over een "wacht"gevel waar men wettelijk verplicht is om tegen te bouwen (stedebouw).

Wat de kleur van de gevelstenen betreft: hier gelden de urbanisatieregels, dit is het document dat je krijgt wanneer je een grond koopt.(hoogte van het gebouw, kleur gevelstenen, dakpannen enz...) Zij zijn verplicht hun hieraan te houden.

Indien zij hun hier niet aan houden kan U per aangetekend schrijven de dienst stedebouw op de hoogte brengen.

Nodig hen eens uit voor een taske koffie, en leg de nodige documenten eens op tafel en bespreek ze eens.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

eli
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Limburg

#3 , 31 mar 2007 20:12

Hey Andy,

Bedankt voor je reactie.
Zoals ik geschreven heb hierboven staat de muur te paard. Die muur van +30 cm hebben wij gebouwd. E?n muur van 14 cm op onze grond, isolatie op de scheiding en 14 cm op grond van de buren MET hun schriftelijke goedkeuring gebouwd.

Wij zijn er gewoon kapot van dat het zo moets gaan met de buren, aanvankelijk waren het nochthans heel vriendelijke mensen. Wij hebben niet gevraagd te betalen, dat wilden ze aanvankelijk zelf. We hebben al heel veel moeite gedaan om met hun te praten. Toen dat niet lukte, een heel vriendelijke brief geschreven, met uitnodiging om eens te praten bij een taske koffie, en zelfs na hun dreigbrief van hun advocaat, hebben we op onze beurt, langs een advocaat ook geprobeerd om eens over alles te praten, maar...tevergeefs...
Het moet van 2 kanten komen, maar wat kunnen we daartegen doen.

Ik wil heel graag weten wat mijn rechten zijn, ik dacht toch dat ik die ook had als eigenaar van de muur...

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 31 mar 2007 20:27

misschien wringt het schoentje bij de overname prijs van de muur,
die wettelijke regels om de prijs te berekenen zijn soms zo hoog dat je beter zelf een muur bouwt dan er een over te nemen

Kira
Berichten: 7
Locatie: limburg

#5 , 31 mar 2007 21:57

Het is inderdaad een grote scheidingsmuur. Zelfs daarover heb ik hun laten weten dat ik niet de "volle pot "moet hebben, maar dat hierover altijd iets te regelen valt. Ze wilden echter slechts 1/3 van de waarde betalen of ik kreeg niks. Het was ook maar "een hoopke stenen" zeiden ze.....
Ze verankeren de fundering en kelder, bouwen netjes een muur van 14cm zonder te raken en dan "bewerken" ze mijn dak weer.....
Volgens dat ik uit verschillende uitspraken kan afleiden, moeten ze niks betalen als de ...muur niet verankerd is. Maar da's toch technisch onzin, die muur draagt mede op onze fundering, dan bouwt toch iedereen zo en hoeft geen enkele tweede bouwer een muur over te nemen ?

Heye
Berichten: 468

#6 , 01 apr 2007 00:20

Nogmaals hallo,

Dit maal een zakelijk antwoord:

Definitie: een gemene muur is een muur die twee eigendommen scheidt op de perceelsgrens.

Overnameprijs

In welke gevallen moet u een overnameprijs betalen voor een gemene muur.
De wet voorziet dat een overnameprijs dient betaald te worden van bij de inbezitneming? van een scheidingsmuur en dit voor het inbezitgenomen gedeelte.

Wat is ?inbezitneming? :
Strikte visie: als de steunende functie van de muur wordt gebruikt (vb. aanbrengen van hechtpunten, metselwerken, niet het louter raken van de muur door isolatie, schilderwerk;
Ruime visie: elk gebruik van elke functie van de muur.

Beslissing:
Minnelijk of door de rechter.

Overnameprijs
Veelal bepaald door een landmeter - vastgoedexpert. Criterium: de helft van de grond + de huidige kostprijs van de muur onder aftrek van de slijtage.

Landmeters hebben berekeningstabellen ter beschikking.

Procedure

voorlopige overeenkomst met intentieverklaring gevolgd door de akte van muurovername. Deze akte moet binnen 4 maanden na ondertekening geregistreerd door de overnemer.

Rechten op de gemene muur

Gebruik naar goeddunken van elke mede-eigenaar betreft van zijn zijde van de muur:
- schilderen
- beslaan met latten,
- gevelpannen
- spijkers inslaan
- aanplantingen
- ?
- Enkel gaten en openingen met de toelating van de beide eigenaars

Plichten

onderhoud, herstelling en heropbouw op gemene kosten.
Bevrijding van de verplichting:
Is mogelijk voor toekomstige kosten van onderhoud, herstelling en heropbouw door afstand van recht op onverdeelde mede-eigendom.

Krachtens artikel 661 van het Burgerlijk Wetboek, kan de eigenaar van een privatieve scheidingsmuur de prijs voor het gemeen maken van die
muur van zijn nabuur vorderen, indien en voorzover deze van de muur op
zodanige wijze gebruikmaakt dat hij zich het medebezit daarvan aanmatigt en aldus inbreuk pleegt op het uitsluitende eigendomsrecht van zijn nabuur en daarmee redelijkerwijze niet kan voortgaan zonder de impliciete wil de muur voor gemeen te houden;

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

eli
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Limburg

#7 , 01 apr 2007 00:38

Hey,

Alvast weeral bedankt !

Voor zover ik hieruit opmaak, is het tochwel inbezitname.

Als dit mag als de muur gemeen gemaakt is;

Rechten op de gemene muur

Gebruik naar goeddunken van elke mede-eigenaar betreft van zijn zijde van de muur:
- schilderen
- beslaan met latten,
- gevelpannen
- spijkers inslaan
- aanplantingen


Dan is volgens mij het omgekeerde toch ook zo dat ze dat allemaal niet mag als ze ze niet willen gemeenmaken, juist?

Maar hoe ziet de wet dit?


Graag zou ik willen weten of ze bij niet gemeenmaking, zomaar aan mijn dak mogen werken en al mijn kantpannen zomaar mogen afnemen, want ze beweren dat ze dat allemaal mogen. Ik voel me wat dit alles betreft natuurlijk bestolen, want dat is mijn eigendom.
Spijtig dat ik geen foto's kan laten zien .

Heye
Berichten: 468

#8 , 01 apr 2007 02:28

Hallo

Uw buur neemt de muur in bezit (zie inbezitneming) wanneer dit door minnelijke schikking niet is bereikt dient U dat af te dwingen door de rechter.
Aangezien stedebouw hem verplicht om uw "wachtgevel" in gebruik te nemen matigt hij het medebezit aan van de muur door hem te gebruiken en is dus verplicht over te gaan tot betaling daar hij inbreuk pleegt op uitsluitend eigendomsrecht van zijn nabuur.art 661 BW (burgerlijk wetboek)

U heeft het goed opgemerkt maar kan hem niet weigeren om niet tegen uw muur te bouwen, daar stedebouw hem verplicht.


Met vriendelijke groet
Heye Andy

Terug naar “Andere”