samen huis gekocht en nu uit elkaar,wat nu?

marleneke
Topic Starter
Berichten: 11

samen huis gekocht en nu uit elkaar,wat nu?

#1 , 28 mar 2007 23:15

bij wie moet ik zijn nu ?de notaris? hij mag het huis houden wil alleen mijn deel van wat een jaar betaald is. Moet hij dan opnieuw registratie rechten betalen? Nieuwe lening nemen? iemand?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 29 mar 2007 08:15

jullie moeten uit onverdeeldheid treden, de registratierechten daarop zijnn ??n procent op jouw deel .
contacteer je notaris hierover, inlichtingen vragen kost niks

dieke
Berichten: 1299

#3 , 30 mar 2007 07:57

Hoi Marleneke

Heel even toch melden dat je moet opletten als je 'klein beschrijf' betaalde bij aankoop. Was dit het geval?

Reclame

Wesley
Berichten: 294

#4 , 30 mar 2007 10:27

Uitonverdeeldheidtreding zoals voormeld, 1% registratierechten op waarde woning.

@Dieke, uw opmerking is vooral relevant bij verkoop van de woning, aangekocht met klein beschrijf, binnen de 3 jaar. Dan sancties.

Hier blijft 1 van de partijen er zijn hoofdverblijfplaats houden en is voldaan aan de wet.

dieke
Berichten: 1299

#5 , 30 mar 2007 12:26

Uitonverdeeldheidtreding zoals voormeld, 1% registratierechten op waarde woning.

@Dieke, uw opmerking is vooral relevant bij verkoop van de woning, aangekocht met klein beschrijf, binnen de 3 jaar. Dan sancties.

Hier blijft 1 van de partijen er zijn hoofdverblijfplaats houden en is voldaan aan de wet.
Dit moet ik ten stelligste tegenspreken. In dit geval ben ik wel degelijk een ervaringsdeskundige. Zelf ooit net hetzelfde aan de hand gehad. Huis gekocht met klein beschrijf, relatie afgelopen, ex-vriend mijn deel van de woning overgenomen en ik: drie jaar later de boete aangekregen. Advocaat ten spijt, niks aan te doen buiten betalen dan.

Wesley
Berichten: 294

#6 , 30 mar 2007 20:47

Echt? Een boete dan nog...

Dan moet ik dat dringend eens herbekijken!

'K heb weer bijgeleerd

dieke
Berichten: 1299

#7 , 31 mar 2007 09:35

Mijn advocaat dacht op dezelfde manier hoor: mijn ex was er toch blijven wonen, dus was er toch voldaan aan de domicilieplicht? Juist ja, door hem was daar aan voldaan, door mij niet. Dus ik moest de helft van de extra verschuldigde registratierechten betalen + boete daarbovenop.

marleneke
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 01 apr 2007 13:59

hoi,er was inderdaad een klein beschrijf geweest. Ik zelf woonde er niet,alleen hij had er zijn domiciel.Verder hebben we toen genoten van een korting op regestratiekost omdat ik al ooit een huis gekocht had,dat geld zou ik ook graag terug hebben.Kan ik ook dat terug eisen? Op wat word die 1% berekend op de waarde of op de lening of ..?
bedankt nog allen voor de reactie

koen999
Berichten: 730

#9 , 01 apr 2007 14:46

1 % op de waarde van jouw deel van het huis

Heye
Berichten: 468

#10 , 01 apr 2007 15:52

Marleneke,

Bent U getrouwd of samenwonend?

Er kan geen relevant antwoord worden gegeven op deze vraag zonder dit te weten.
Let ook op de volgende zin:

marleneke schreef:
wil alleen mijn deel van wat een jaar betaald is.
De reg. rechten zullen dus niet worden berekend op de waarde van haar deel van het huis.

Het is misschien interessanter indien zij haar inbreng van dat jaar kan bewijzen, hij dat terugbetaald en zijn lening laat herschrijven.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

P.S. Marleneke: bij de notaris kan je uw zaak uitgebreid voorleggen en deze kan / moet U gratis advies verlenen.

dieke
Berichten: 1299

#11 , 02 apr 2007 08:43

Phew, ik kan al lang niet meer volgen. Hoe kan TS een deel van een huis gekocht hebben aan klein beschrijf, zonder er gedomicilieerd te zijn? De regel daaromtrent is toch duidelijk: je bent verplicht er binnen de 3 jaar na aankoop gedomicilieerd te zijn en er minstens 3 jaar gedomicilieerd te blijven. Heeft de notaris je daarvan dan destijds nooit iets gezegd, marleneke?

Inderdaad best eens langsgaan bij een notaris en alles heel duidelijk uitleggen. Zoals ik het versta, kan je echt wel binnen een kleine 3 jaar (afhankelijk van hoe lang geleden de aankoop gebeurde) voor een onaardige verrassing komen te staan.

Weet ook dat je recht hebt op recuperatie van een deel van de door jou betaalde registratierechten indien je afstand doet van jouw deel van de woning binnen x-aantal tijd. Dat had de brave notaris mij destijds ook niet verteld. Ik hoop van harte dat u bij een notaris terecht komt die meer eer uit zijn vak haalt.

Terug naar “Andere”