Grote bijbouw: hoe aanpakken?

cele1989
Topic Starter

Grote bijbouw: hoe aanpakken?

#1 , 03 aug 2012 02:12

Wij hebben een jaar geleden een huis gekocht (129 are grond, 150m2 bebouwde oppervlakte, 200m2 bewoonbare oppervlakte)
Wij willen graag een bijbouw plaatsen van 88m2, met al volgende doeleinden:
2 garages van 5*3m, 2 paardenstallen van 4*3m, een bergruimte van 6*4 voor een paardentrailer, een remork, zitmaaier en tuingerief. een afdakje van 2*5m voor het stapelen van stoofhout. Onder het dak een hooizolder (geen extra oppervlakte).
Een vrijstelling krijgen we sowieso niet van ruimtelijke ordening omdat het de oppervlakte met meer dan het dubbele overschrijdt.
Is dit haalbaar om dit goedgekeurd te krijgen via een bouwaanvraag of wordt zo een oppervlakte steevast geweigerd?
Verder kunnen we aan alle andere voorschriften voldoen die voorzien zijn voor een vrijstelling, indien nodig, max. hoogte van het dak (4,5m voor de nok, 3m voor het gebouw zelf), 3m afstand van de buren, binnen 30m van het huis,...

Dus mijn vraag is: Is dit mogelijk om dit goedgekeurd te krijgen? We wonen in Tongeren. Behalve ons huis hebben we geen andere bouwwerken staan. Mijn partner ziet het niet zitten om hiermee door te gaan, aangezien we een plan moeten laten maken door een architect en hij denkt dat dit toch nooit gaat goedgekeurd worden. Is het echt zo hopeloos? Waar gaan we dat anders allemaal gaan zetten? Nu staat alles voorlopig nog bij verschillende familieleden, maar we moeten dit op termijn ergens thuis kwijt kunnen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 aug 2012 07:48

het is niet erg realistisch om bij een gewoon huis met een gewone tuin zo'n utilitair "agrarische" bijgebouw te mogen plaatsen. Dan is overigens je tuin nog kleiner: wat met de paarden?
als er nu rond je huis nog landbouwgrond lag, weiden etc... Dan is er een aanvaarbare reden om daar paarden te zetten en groot materieel.
hoe gaan jullie je 2 paarden daar weiden? Waar komt de mesthoop??
als jullie nu nog geen problemen krijgen met dat bouwplan, krijgen jullie het wel later met de buurt vrees ik.
Ik ken niemand die 2 paarden houdt in een woonbuurt. een pony of een alpaca op de gazon tot daar aan toe.
Ik denk dat je man gelijk krijgt.
zoek gewoon een huis met genoeg weidegrond én reeds een schuur aanwezig.
Om 2 paarden gelukkig te houden , heb je minstens 1 Hectare grond nodig.

Lightning

#3 , 03 aug 2012 08:20

Kijk na wat er in de verkavelingsvoorschriften wordt vermeld over bijgebouwen. U kan die voor uw perceel opvragen op de stedenbouwkundige dienst van uw gemeente. Zij kunnen U ook een inschatting maken van de haalbaarheid van uw project en de te volgen stappen.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 aug 2012 09:12

het is niet erg realistisch om bij een gewoon huis met een gewone tuin zo'n utilitair "agrarische" bijgebouw te mogen plaatsen. Dan is overigens je tuin nog kleiner: wat met de paarden?
als er nu rond je huis nog landbouwgrond lag, weiden etc... Dan is er een aanvaarbare reden om daar paarden te zetten en groot materieel.
hoe gaan jullie je 2 paarden daar weiden? Waar komt de mesthoop??
als jullie nu nog geen problemen krijgen met dat bouwplan, krijgen jullie het wel later met de buurt vrees ik.
Ik ken niemand die 2 paarden houdt in een woonbuurt. een pony of een alpaca op de gazon tot daar aan toe.
Ik denk dat je man gelijk krijgt.
zoek gewoon een huis met genoeg weidegrond én reeds een schuur aanwezig.
Om 2 paarden gelukkig te houden , heb je minstens 1 Hectare grond nodig.
*kuch*

129are= 1.29 Hectare..

Jan S

#5 , 03 aug 2012 11:00

I.v.m. de medewerking van een architect:
ART. 1/1. De medewerking van een architect is niet verplicht voor de hiernavolgende handelingen:
3° de volgende bouwwerken:
a) een hok voor dieren met bijbehorende afrastering, een duiventil of een volière;
b) een tuinhuisje, een bergplaats, een garage of een carport;
[...]
met een maximumoppervlakte van 40 vierkante meter per gebouw of constructie, een kroonlijsthoogte die beperkt is tot 3 meter en een nokhoogte tot 4,50 meter. Als aan een bestaand gebouw wordt aangebouwd, dan mogen de bouwwerken noch de oplossing van een constructieprobleem met zich meebrengen, noch de stabiliteit van de aanpalende gebouwen wijzigen;
Gezien geen enkele constructie die door u gepland is de 40 m² overschrijdt en indien de paardenstallen vallen onder 'hok voor dieren' (zie bevoegd stedenbouwkundig ambtenaar), dan lijkt mij de medewerking van een architect niet noodzakelijk.

Wat betreft de vrijstelling:
Hoofdstuk 2. Handelingen in, aan en bij woningen
Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen:
11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter;
Vrijstelling komt aldus inderdaag niet in aanmerking.

Wat betreft een ev. stedenbouwkundige aanvraag: dit zal afhankelijk zijn van o.a. ev. RUP/BPA, ev. verkavelingsvergunning; bestemming van het perceel; ev. van toepassing zijnde gemeentelijke stedenbouwkundige voorschriften, enz. Dit is evenwel moeilijk te beoordelen van hier uit...
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Lightning

#6 , 03 aug 2012 11:52

Gezien geen enkele constructie die door u gepland is de 40 m² overschrijdt en indien de paardenstallen vallen onder 'hok voor dieren' (zie bevoegd stedenbouwkundig ambtenaar), dan lijkt mij de medewerking van een architect niet noodzakelijk.
Wij willen graag een bijbouw plaatsen van 88m2
Ik meen te verstaan dat TS het over 1 bijgebouw heeft waarvan de paardenstallen een onderdeel zijn.

Jan S

#7 , 03 aug 2012 16:07

Wij willen graag een bijbouw plaatsen van 88m2
Ik meen te verstaan dat TS het over 1 bijgebouw heeft waarvan de paardenstallen een onderdeel zijn.
Effectief! Excuses, heb erover gelezen...
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Andere”