Hoogte van afsluiting tussen 2 woningen

Guyke
Topic Starter
Berichten: 18

Hoogte van afsluiting tussen 2 woningen

#1 , 12 mar 2007 18:12

Goedendag,
>>
>> Ik heb een vraag over de hoogte van afsluitingen tussen 2 woningen.
>> Welke hoogte mag zo'n afsluiting maximum hebben ( in mijn geval zijn het
>> coniferen).
>> Tussen onze woning en die van naaste buur is ER een aanplanting van
>> coniferen gedaan en deze hebben ondertussen al ruim de 4 m bereikt. Dat
> is
>> voor ons erg hinderlijk en neemt veel licht weg in onze woning.
>> Wat zijn onze rechten in verband met deze gebeurtenis ? En wat moeten Wij
>> doen Om onze buur te overtuigen Om maatregelen te nemen ... en het is gene
>> gemakkelijke ! Er is nu al wat onenigheid.
>> Kan U ons de nodige uitleg bezorgen met eventueel de artikels uit de
>> gemeentewet die dat bepalen??
>> Hopelijk kan U ons de nodige inlichtingen geven, waarvoor onze beste dank.
>> Hoogachtend,
>>
>> Guido Vandeurzen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 mar 2007 10:17

?Art.35.Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden;bij ontstentenis van zulk gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter...van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant...?(Veldwetboek 7 oktober 1886).

Noch het Veldwetboek,noch enige andere mij bekende wetsbepaling begrenzen evenwel de HOOGTE van die hoogstammige bomen.

?Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.? (B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?De eigenaar van een onroerend goed,die door een niet foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld.Die compensatie kan niet bestaan in het volledig verbod van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen?[Cass. ARC930354N,14 december 1995(Meunier t. Verheyden),TRD&I 1996-03,37].

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Guyke
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 17 mar 2007 18:45

Dag,
Bedankt voor je reactie. Ik nog even tijd nodig om alles uit te zoeken maar het komt in orde. Dank je wel

Reclame

Terug naar “Andere”