huis gekocht en uiteen, wat met alle registratierechten?

ingeborg
Topic Starter
Berichten: 1

huis gekocht en uiteen, wat met alle registratierechten?

#1 , 09 mar 2007 11:09

In oktober 2005 hebben we als gewoon samenwonend koppel een huis aangekocht
In februari 2007 is mijn vriend vertrokken
en heeft zich ook onmiddellijk op een ander adres gedomicilieerd
Ik betaal de hypothecaire lening volledig vanaf maart 2007
zelf verder af vanuit mijn eigen persoonlijke rekening
maar het huis en de lening(en) staan nog op ons beide naam
Graag wil ik het huis nu bij de notaris op mijn naam laten zetten
om zodoende de hypothecaire lening ook op mijn naam te kunnen nemen
Nu heb ik volgende vraagjes :
1. welke registratierechten zal ik hier dan op moeten betalen
en heb ik nog steeds recht op "klein beschrijf"?
2. betaal ik deze registratierechten op de helft van de waarde van het huis?
3. hoe wordt de huidige waarde van het huis nu bepaald?
4. op welk terugbetalingsbedrag van het stuk van de reeds terugbetaalde hypothecaire lening
heeft mijn ex-vriend recht?
4. krijgt mijn ex-vriend een deel van de registratiekosten terug?
5. mijn ex-vriend betaalt vanaf maart 2007 niet meer mee met de hypothecaire lening
en is ook niet meer op het adres gedomicilieerd
maar we zijn wel nog steeds allebei eigenaar van het huis
en nog steeds beide titularis van de hypothecaire lening
wie heeft dan recht op de fiscale aftrek van de belastingen
voor de periode nadat de persoon niet meer op het adres gedomicilieerd is?
4. we hebben samen ook een persoonlijke lening bij de bank aangegaan
om alle regisratierechten (notariele en hypothecaire) te kunnen betalen
die lening betaal ik nu ook alleen verder af
moet mijn ex-vriend hier een deel van terugbetalen aan mij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 mar 2007 15:04

?Art.109.Het recht wordt op 1 pct vastgesteld voor:2?.de afstanden onder bezwarende titel,onder medeeigenaars,van onverdeelde delen in onroerende goederen...?(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

?Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U zal dus met uw medeeigenaar moeten OVEREENKOMST bereiken over de prijs van zijn helft van de woning.
Bij ontbreken van overeenkomst geldt : ?Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...?(B.W.).

Ook de gedane afbetalingen behoren tot de onverdeeldheid.Uw medeeigenaar kan dus de helft terugvorderen van wat met gemeenschappelijk geld afbetaald is.U kan dan echter vergoeding vorderen voor de helft van de ?huurwaarde?.

De helft van de nog openstaande lening kan in mindering gebracht worden van de koopsom die u uw medeeigenaar verschuldigd bent.

De huidige koopprijs VERVANGT de vorige,inclusief diens kosten.

?Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald : 9? interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12,?3, bedoelde enige woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.?(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

?Art.12,?3...is vrijgesteld het kadastraal inkomen van de woning die de belastingplichtige BETREKT en waarvan hij eigenaar is...De vrijstelling wordt eveneens toegekend wanneer de woning om...redenen van sociale aard niet persoonlijk door de belastingplichtige wordt betrokken...?(WIB).

De persoonlijke lening is een ?onverdeeldheid? waarvoor geldt : ?Art.577-2.?1.Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen,wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort,geregeld als volgt.?2.De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn??(B.W.).

Wat u van de persoonlijke lening meer dan de helft betaalde kan u dus verhalen op uw medeschuldenaar.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”