Huisnummers laten veranderen

Barteny
Topic Starter
Berichten: 44

Huisnummers laten veranderen

#1 , 08 mar 2007 00:47

Wij hebben onlangs een bouwvergunning ingediend voor een open bebouwing en hierbij ons huisnummer toegekend gekregen.
Gezien onze bouwgrond tussen de nummers 47 en 51 ligt, waren wij in de overtuiging dat dit 49 zou zijn.
Nu blijkt echter dat 49 elders in de straat reeds werd toegewezen (tussen 53 en 57 ???), en dat wij derhalve een nummer 47A zullen krijgen.
Gezien de huidige 49 ook een nieuwbouw (tweetal jaren) betreft, veronderstel ik dat dit recent verkeerd door de gemeente werd toegewezen.

Dit zijn de huisnummers in volgorde, aan onze kant van de straat :

- 39d
- 41
- 43
- 45
- 47 (oud huis)
- onze bouwgrond (dus 47A in de plaats van 49 ???)
- 51 (oud huis)
- braakliggende grond (waarschijnlijk later 53)
- 49 (dus in de plaats van 55 ???)
- 57
- 57a
- 59
- 63

Wij hebben de stedebouwkundige dienst bij de ontvangst van ons huisnummer hierop gewezen, maar zij schenen te beweren dat we het hier maar mee zullen moeten doen.

Gezien het hier duidelijk een inconsistentie betreft, kunnen wij dit laten rechtzetten, en wat is hiervoor de procedure ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 08 mar 2007 18:39

Als u 49 zou krijgen, dan moet de huidige 49 veranderen...

Het is dus simpeler om u als 'nieuwe' te laten starten met 47A.

In die zin denk ik dat u nooit 'gelijk' zal halen: uw voordeel is kleiner dan het nadeel van een ander. Eigenlijk heeft u zelfs geen voordeel.

Toekenning van huisnummers maakt geen deel uit van stedebouw, maar is een politiebevoegdheid. Als het gemeentebestuur toen een fout heeft gemaakt, kan iedereen vanaf de persoonlijke kennisneming er van naar de Raad van State binnen de 60 dagen.

Barteny
Topic Starter
Berichten: 44

#3 , 08 mar 2007 22:29

In die zin denk ik dat u nooit 'gelijk' zal halen: uw voordeel is kleiner dan het nadeel van een ander. Eigenlijk heeft u zelfs geen voordeel
Voordeel misschien niet maar het blijkt wel een nadeel te zijn. Mijn zus heeft ook een A nummer en er komt geregeld post bij de buren terecht.
Op diezelfde manier ondervindt de huidige 49 waarschijnlijk ook wel nadeel van de verkeerde nummering : bezoekers welke zijn huis niet vinden, of analoge problemen met de post.

Dus als die situatie te vermijden is, dan heeft zij toch de voorkeur.

Wij kunnen uiteraard bij 49 gaan vragen of zij er een probleem mee hebben om te veranderen. Als ze tegen zijn, dan zitten we wel vast (of hebben we al ruzie met de buren voordat we er wonen).
Dus ik had gehoopt dat de gemeente (politie) op een of andere manier kan gedwongen worden om haar fout recht te zetten en dat zij het initiatief moeten nemen...?

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 09 mar 2007 09:36

Huisnummers worden door gemeente in samenwerking met de politie en stedenbouw bepaald niet door de eigenaars.
Het veranderen van huisnummers houd heel wat meer in dan enkel een plaatje veranderen.

Want dan moeten alle plannen van stedenbouw veranderd worden en alle inschrijvingen in het gemeente-register.
Ook op alle diensten moeten deze verhuizingen worden doorgegeven en veranderd.

Je kan dus wel zelf een aanvraag indienen om de huisnummers te veranderen, maar dan heeft iedere betrokken partij het recht om Jou voor de extra kosten van de door Jou veroorzaakte administratieve verhuis te laten opdraaien.

Je moet ook een zeer goede reden opgeven waarom je de verandering noodzakelijk acht, om onder deze kosten onderuit te komen.
De reden " omdat de post anders verkeerd komt", is een directe beroepsonbekwaamheidsverklaring van de postbezorgers en dus zeer gevaarlijk.

Aanvaard het dus dat je een tijd met een A nummer zal moeten leven.

Barteny
Topic Starter
Berichten: 44

#5 , 09 mar 2007 10:09

Je kan dus wel zelf een aanvraag indienen om de huisnummers te veranderen, maar dan heeft iedere betrokken partij het recht om Jou voor de extra kosten van de door Jou veroorzaakte administratieve verhuis te laten opdraaien.
Gezien het vrij duidelijk is dat er bij de gemeente ergens een fout gebeurd is, veronderstel ik dat deze kosten op de gemeente kunnen verhaald worden (art. 1382 BW ?), of dan toch tenminste haar eigen kosten voor het uitvoeren van de aanpassing.

De kosten (voor het drukwerk ea.) van de huidige 49 kan ik nog wel begrijpen...

We zullen dan wel moeten bewijzen dat er een fout gebeurd is, maar ik veronderstel dat er wel ergens richtlijnen zijn die moeten gevolgd worden voor het bepalen van nieuwe huisnummers ?

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 09 mar 2007 10:30

Je moet dan op de rechtbank eerst kunnen bewijzen dat de gemeente een fout heeft gemaakt, die jou nadelen bezorgd, zonder de beroepsbekwaamheid van andere diensten aan te vallen.

Als je dit niet kan, loop je het gevaar om ook de gerechtskosten te mogen betalen en toch je A nummer te behouden.

Men mag namelijk nog altijd menselijke fouten maken en moet die men moet die niet direct herstellen als er geen benadeling door onstaat of als de herstelling er van meer nadelen veroorzaakt dan het voordelen opleverd.

Dus goed nadenken voor je deze fout aanvecht en naar de rechtbank stapt.

Je kan wel gewoon naar de gemeente gaan en hen op die fout wijzen, maar dan nog zijn zij niet verplicht ze te herstellen.

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 09 mar 2007 18:59

Enkele jaren woonde ik in huisnummer 3C.

Te laat kwam ik tot de ontdekking dat mijn post deels was toegekomen op nummer 30; dat was dan toevallig een "collectieve bewonersgroep" die het niet te nauw nam met de dingen des levens.

Daarom een goeie raad (als het nog niet te laat is): deel aan al uw correspondenten van in het begin mee als adres: 49 bus A. Het kan alleen maar helpen.








Wij hebben onlangs een bouwvergunning ingediend voor een open bebouwing en hierbij ons huisnummer toegekend gekregen.
Gezien onze bouwgrond tussen de nummers 47 en 51 ligt, waren wij in de overtuiging dat dit 49 zou zijn.
Nu blijkt echter dat 49 elders in de straat reeds werd toegewezen (tussen 53 en 57 ???), en dat wij derhalve een nummer 47A zullen krijgen.
Gezien de huidige 49 ook een nieuwbouw (tweetal jaren) betreft, veronderstel ik dat dit recent verkeerd door de gemeente werd toegewezen.

Dit zijn de huisnummers in volgorde, aan onze kant van de straat :

- 39d
- 41
- 43
- 45
- 47 (oud huis)
- onze bouwgrond (dus 47A in de plaats van 49 ???)
- 51 (oud huis)
- braakliggende grond (waarschijnlijk later 53)
- 49 (dus in de plaats van 55 ???)
- 57
- 57a
- 59
- 63

Wij hebben de stedebouwkundige dienst bij de ontvangst van ons huisnummer hierop gewezen, maar zij schenen te beweren dat we het hier maar mee zullen moeten doen.

Gezien het hier duidelijk een inconsistentie betreft, kunnen wij dit laten rechtzetten, en wat is hiervoor de procedure ?

dieke
Berichten: 1299

#8 , 10 mar 2007 07:24

Ik denk dat er in heeeeel wat straten een probleem is met de huisnummering hoor. Dat is vaak historisch zo gegroeid. In mijn straat zit er ook totaal geen logica in. De oneven nummers lopen van rechts naar links, de even nummers van links naar rechts. Wij wonen in nummer 44, recht tegenover nummer 17. Het brengt inderdaad problemen met zich mee, maar onoverkomelijk? Tja.

Verder: ook wij krijgen geregeld foutieve post, van mensen met dezelfde huisnummer, maar een andere straat. De straatnamen lijken niet opeen, tenzij je dezelfde eerste letter al als een mogelijke verwarring bestempelt.

Ik denk dus ook niet dat je veel kans maakt. Het kan je imo alleen maar veel geld kosten.

Terug naar “Andere”