Afwatering via achterzijde garagemuur op scheiding

Paco
Topic Starter
Berichten: 74

Afwatering via achterzijde garagemuur op scheiding

#1 , 05 mar 2007 14:35

we hebben bouwplannen en bij inspectie van onze grond zien we dat een buur die zijn garage (achtermuur) op de scheiding gebouwd heeft, een goot heeft aangebracht aan de achterzijde van het dak van deze garage, eigenlijk boven onze grond. Blijkbaar draagt het dak van de garage dus naar achter af (naar onze gemeenschappelijke scheiding). Voor de afwatering is er een afvoerpijp die in het midden van zijn muur schijn zakt naar de zijmuur tot op ongeveer 1 meter hoogte en dan via de zijgevel van zijn garage doorloop naar zijn perceel. Het afgevoerde water komt dus niet op ons perceel. We zouden op ons perceel een betonnen afscheiding van 1m80 hoogte willen plaatsen. gezien deze afvoerbuis kunnen we deze afsluiting echter niet vlak tegen de achtermuur van de garage plaatsen.

de vraag:

1) mag de afwatering van het dak van de garage op deze manier?

2) indien ja, kan ik onze afsluiting niet op de perceelsgrens zetten maar zou ik deze ongeveer 15 cm moeten terug zetten!

3) de buurman heeft gebouwd begin jaren 60. Of hij toestemming heeft gehad deze garage op de scheiding te bouwen weet ik niet, gezien de grond door ons pas later is aangekocht en de vorige eigenaar overleden is. Hoe kan ik vernemen of er toen een dergelijke toelating geweest is? Mogelik was dat destijds geen verplichting?

Paco :?: :idea:
Paco

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 05 mar 2007 16:22

1)Afwatering is wettelijke. Je buurman moet zorgen dat zijn dakwater bij hem terecht komt.

2)gaan eens met je buurman praten, er is misschien een ander mogelikheid voor de afwatering.

3) bouw van garage is en was vergunningsplichtig. Je kan dat dus terug vinden bij ruimtelijke ordening van je gemeente. Zij hebben alle bouwvergunningen die ooit zijn uitgegeven voor het gemeentelijk grondgebied.

Heye
Berichten: 468

#3 , 05 mar 2007 17:49

Hallo Paco,

Dit zou ik er nog aan willen toevoegen:

Op uw eigen terrein.(achter de scheidingslijn)

u kan uw eigendom afsluiten op de uiterste grens van uw eigen perceel met een tuinmuurtje van maximum 1,2 meter hoogte. hiervoor heeft u principieel geen bouwvergunning nodig. Uitzondering: voor muurtjes in voortuinen hoger dan 50 cm heeft u wel een bouwvergunning nodig.

Bevraag u vooraf steeds bij het gemeentebestuur. Sommige gemeentebesturen voorzien bijzondere regels inzake afsluiting. Zo wordt soms het gebruik van bepaalde materialen opgelegd of juist verboden (vb. verbod tot gebruik van betonplaten).

op de perceelscheiding

dergelijke afsluiting gebeurt in gemeen akkoord met de nabuur of op grond van een plaatselijke reglementering. In dergelijke gevallen gebeurt de afscheiding op gemene kosten.

Dus: indien U uw scheiding niet kan plaatsen op de scheidingslijn, dient U zich (gezien het materiaal en hoogte v.d. afsluiting) te wenden bij uw gemeentebestuur.Zodoende alles legaal te plaatsen.

Indien U op de scheidingslijn een scheiding plaatst doet U dat in overleg met de buurman en op gemene kosten (totale kost : 2 (U en uw buurman)


Met vriendelijk groeten
Heye Andy

Reclame

Terug naar “Andere”