immo

NancyV
Topic Starter
Berichten: 9

immo

#1 , 17 feb 2007 09:44

Beste,

wij hebben in november 2006 een overeenkomst met een immokantoor getekend (exclusief, voor 1 jaar). Hij was er bijna van overtuigd dat hij direkt kopers had en heeft de prijs eigenlijk een beetje te hoog geschat + zijn ereloon is ook veel te hoog.
We krijgen nooit informatie, weten niet hoe het met ons dossier staat, ze reageren niet op mijn sms en op mijn telefoons. Ze zeggen dat de eigenaar zal terugbellen, maar doet hij dus niet.

Ze hadden gezegd dat ze alle middelen zullen inzetten en dat ons huis zou verkocht zijn in 2006.

Wij zijn niet tevreden over zijn activiteit (ze hebben het al op enkele sites gezet tussen alle andere immoverkopen). Dat kunnen wij ook hoor!
Wij willen van dit contract af, maar dan wel zonder hem ereloon te betalen, want hij heeft nog niets gedaan voor ons huis.
In 2006 stond het nog iedere week in de Streekkrant, maar nu staat het al 2 maanden in geen enkele krant meer. Is dit reclame maken voor ons huis?

Wat kunnen wij allemaal hiertegen doen?
Kunnen wij dit contract vroegtijdig opzeggen?

Graag advies want wij zitten met ons handen in ons haar. Wij moeten dit huis verkopen om onze nieuwbouw te financieren en komen in tijdsgebrek.

dank u voor uw reacties.

mvg,
nancy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2007 11:39

In eerste instantie is belangrijk wat in uw contract staat.

Wat zegt dit over opzeg en de kosten en het ereloon?

scorpioen

NancyV
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 17 feb 2007 12:03

hallo,

het is een exclusief contract voor 1 jaar. Tenzij een aangetekende vooropzeg van 1 maand, wordt de termijn steeds verlengd met 3 maanden.

verkoopprijs is vastgesteld voor nieuwbouw verkocht onder BTW-stelsel.

commissie: 3448 + 8697 euro

Het netto bedrag die wij ontvangen bij de verkoop is ook vastgesteld.

Immo is de enige die kopers mag zoeken en heeft steeds recht op het commissieloon als koper gevonden wordt binnen de termijn.

Indien na het verstrijken van de termijn het goed zou verkocht worden aan een door het kantoor -tijdens het lopen van de termijn- aangebrachte koper, blijft het commissieloon verschuldigd.

indien geen koper gevonden wordt is de eigenaar geen enkele vergoeding verschuldigd en kan geen van beide partijen enige vordering of vergoeding van elkaar eisen. Bij geen verkoop, geen kosten.


Dit is een beknopt overzicht. Zijn er zaken die je nog nodig hebt die belangrijk kunnen zijn. Er staat niets in van informatieplicht van huntwege, maar niets laten weten vind ik toch wel heel erg.

gr
nancy

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 17 feb 2007 12:26

indien in het contract niet bepalad werd hoe er reclame voor gemaakt wordt vrees ik dat u er niet onderuit kan.
Dat kunnen wij ook hoor!
vind ik ook

PS: de commissielonen op de verkoop vna een huis of de periodes zijn vrij ttz u kan daarover vrij onderhandelen - alvorens te tekenen uiteraard nu is het te laat.

in de toekomst: je moet dit veel harder spelen;
maximum drie maand telkens met drie maand te verlengen en een commissie van pakweg 2500 euro maximaal.
en stipuleren waar er reclame gemaakt moet worden
mischien doen niet alle makelaars het onder die voorwaarden , maar je hebt er maar ??n nodig
Hij was er bijna van overtuigd dat hij direkt kopers had en heeft de prijs eigenlijk een beetje te hoog geschat
dat is het verhaal van alle makelaars die je willen strikken:
- zeggen dat je veel te weinig vraagt
-zeggen dat ze eigenlijk al een klant hebben die precies zoekt wat u heeft
allemaal blabla maar mensen blijven er in lopen

NancyV
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 17 feb 2007 12:31

hallo,

ja intussen weten we dit ook al dat we veel harder moesten onderhandelen, maar nu is het inderdaad te laat.

Dit is nu niet mijn ergste zorg, mijn zorg is dat we dit contract willen verbreken en wij willen weten wat de gevolgen hiervan zullen zijn.

gr
Nancy

koen999
Berichten: 730

#6 , 17 feb 2007 12:57

het beste lijkt me de makelaar aan te spreken en te vragen hoeveel ie wil om ervan af te zien.

wil ie echt niet kan je het eventueel verhuren voor een korte periode, bvb 1 jaar , zo heb je er inkomsten uit ondertussen en verkommert het niet

NancyV
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 17 feb 2007 13:23

we hebben ons al laten vertellen dat we dit contract zonder kosten kunnen verbreken op 6 maand, dus 1 maand vooraf een aangetekend schrijven opsturen.

Ik vind het erg om zo zaken te doen, mensen nonsens laten geloven en dan niet meer uitkijken.

We hebben eigenlijk getekend omdat enkele straten hiervandaan een huis heel lang te koop stond bij verschillende immokantoren. zij hebben dit direkt kunnen verkopen. Dit heeft ons over de schreef getrokken en hebben we zijn verhalen zo goed geloofd. Want wij wilden ons huis verkopen zonder immokantoor. We zijn nu natuurlijk weeral een ervaring rijker, jammergenoeg een slechte ervaring!
We zijn veel te fraai.

NancyV
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 17 feb 2007 13:25

bestaan er regels bij opzegvergoeding in zulke gevallen? Er staat niets van vermeld in het contract hoeveel dit zou kunnen zijn. Is dit wettelijk? Moeten zulke zaken niet in het contract staan en bij twisten op welke rechtbank dit moet uitgevochten worden enzovoort (net als op vele contracten staan, soms een heel blad vol).

koen999
Berichten: 730

#9 , 17 feb 2007 13:29

als er niks ih contract staat kan de makelaar eisen dat het doorgaat

mawverkoopt u het zelf dan heeft u toch zijn commissie aan uw been.

enige oplossing is met hem een regeling te treffen

NancyV
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 17 feb 2007 13:37

indien we een regeling willen treffen, moeten we dit eerst met een aangetekend schrijven doen, of gewoon telefonisch en vragen om nogmaals rond de tafel te gaan zitten?

Wij vrezen dat we als we toch blijven doorgaan met hen, ze dan helemaal niets meer zullen doen voor ons huis. Wij willen dit zeker nog in het voorjaar verkocht zien hoor!

koen999
Berichten: 730

#11 , 17 feb 2007 13:44

u bent aan hun genade overgeleverd,
dus gewoon bellen of eens langsgaan lijkt me het best

mijn persoonlijke mening: verhuur het voor een jaar.
na dat jaar: - bent u van die belachelijk hoge commissie af
- bent u een jaar huur rijker

als u schrik heeft dat een huurder niet betaalt;
niets belet u om een jaar huur vooraf te vragen
de huurmarkt wordter wel heel wat kleiner door maar beter ??n goeie huurder

NancyV
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 17 feb 2007 13:55

verhuren is geen optie want voor onze nieuwbouw mag dit onze enige woning zijn.

Wat gebeurt er eigenlijk als je opeens beslist om je huis niet meer te verkopen, dat je er toch wilt blijven wonen. Wat gebeurt er dan met zulk contract? Dit moet toch ook mogelijk zijn?
Hierover staat er ook niets over in het contract.

Ik snap niet dat zulk contract eigenlijk zoveel binding heeft, enkel in immo zijn voordeel. Geen rechten voor de klant.
Dit is toch niet klantvriendelijk verkopen!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 feb 2007 16:23

Over deze problematiek is al veel geschreven en zijn er al veel uitspraken.
Het is onmogelijk dit hier allemaal te behandelen. Een termijn van ??n jaar is wel lang, maar mij is geen wet bekend die dit verbiedt.
U kan de overeenkomst nu al opzeggen tegen de einddatum (november). Ondertussen kan u de makelaar aangetekend in gebreke stellen u te informeren over wat hij de laatste maand gedaan heeft om uw eigendom te verkopen. Als hij niets doet kan u de overeenkomst ontbinden wegens wanprestatie.
U kan ook zelf een koper zoeken. Wat u eventueel aan de makelaar moet betalen als u zelf een koper vindt is moeilijk te zeggen.

scorpioen

NancyV
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 17 feb 2007 18:22

Wij hebben dus het recht om ons huis zelf te verkopen.
In het contract staat: 'immo zal de enige zijn die kopers mag zoeken en heeft steeds recht op het commissieloon als een koper gevonden wordt binnen de termijn. Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een termijn van 12 maanden.
Tenzij een van beide partijen een aangetekende vooropzeg geeft van 1 maand wordt de termijn telkens met drie maanden verlengd.'

Dus eigenlijk mogen wij ook geen kopers zoeken volgens het contract.
Die vooropzeg van 1 maand die met 3 maanden wordt verlengd is dit enkel geldig na de 12 maanden, of is dit ook geldig in het contract en kunnen we na 6 mnd al opzeggen?
Sedert kb van 1 febr. is een exclusief contract enkel geldig voor max. 6 mnd. Vallen wij ook onder deze wet, of is dit enkel voor contracten afgesloten na 1 febr?

Immo heeft zich helemaal ingedekt en wij hebben geen poot om op te staan. En wat kan immo het schelen als ons huis niet verkocht is dit jaar, zij verliezen er niets mee.
Schandalig, maar ja onze eigen schuld, wij hebben getekend.

NancyV
Topic Starter
Berichten: 9

#15 , 01 mar 2007 21:19

Wij hebben vorige week een aangetekend schrijven opgestuurd naar immo om hem te laten weten dat wij niet opgezet zijn met zijn gebrekige diensten.
Hij heeft dan gebeld en suggereert dat wij ons laten intimideren door andere immo's. Ik heb hem gezegd dat dit niet waar is, dat wij zelf ons huis weer willen verkopen. Hij gelooft dit dus niet. Ik zei hem ook dat wij onze overeenkomst willen stopzetten, maar dat kunnen we niet: 'jullie hebben een contract getekend'.

Wij mogen helpen zoeken, maar het is hem die het huis verkoopt, zegt hij. Is dit waar, als wij kopers vinden dat hij de overeenkomsten afsluit? Heeft hij daar het recht toe? Dat hij zijn commissieloon wil opeisen begrijp ik.

wij hebben vandaag een aangetekende brief teruggekregen met een lijst van namen en adressen. Is het toegelaten om enkele mensen op te bellen om te checken of deze lijst naar waarheid is opgesteld?

ook schrijft immo: "vermoedelijk laat u zich intimideren en opdraaien door een concurrerend vastgoedbemiddelaar". Mag hij dit zomaar suggereren en beweren op papier? Hij wil dus suggereren dat wij niet capabel zijn om zelf te beslissen dat wij terug de verkoop in eigen handen willen nemen. Ik voel mij zelfs een beetje beledigd.

immo schrijft ook: 'wij verzoeken u dan ook verder onze overeenkomst te respecteren en ons publiciteitspaneel terug te plaatsen zoniet formuleren wij alle welkdanig voorbehoud om ten aanzien van u schadevergoeding op te eisen wegens flagrante contractbreuk".

Wat is die schadevergoeding dan (dat vermeld immo niet) en is het contract dan ten einde of blijft dit dan nog verder lopen tot einde datum? In ons contract staat nergens op dat wij verplicht zijn om borden aan ons huis te hangen.

Ik ben benieuwd naar een antwoord op mijn verschillende vragen.

N

Terug naar “Andere”