bestemming van grond aanpassen zonder verwittiging?

tmt
Topic Starter
Berichten: 1

bestemming van grond aanpassen zonder verwittiging?

#1 , 15 feb 2007 11:16

We zitten met een paar gronden in de familie. Een jaar geleden wilden we zien of een stuk grond nog altijd bebouwbaar was, een routinecheck dachten we...
We vielen nogal uit de lucht toen ze in het gemeentehuis erop uit kwamen dat die grond nu in een agrarisch gebied ligt :shock: , en het moet er al lang liggen, ik denk van in de jaren 80. (nogthans is er in de buurt nog ferm gebouwd geweest)
Allemaal zeer vreemd want wij hebben daar nooit iets van gehoord.

Dus mijn vraag: kan de overheid zomaar de bestemming van een stuk grond aanpassen zonder dat de eigenaars verwittigd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 15 feb 2007 19:25

De bewuste grond ligt wellicht al in agrarisch gebied sinds het opmaken van het betrokken gewestplan (de meeste: tussen 1974-1978).

De wetgever vond en vindt dat het volstaat dat dergelijke plannen worden aangekondigd in de pers, op de radio, door aanplakking op het gemeentehuis en door publicatie in het Staatsblad.

Tot in 1994 bestond de opvulregel in agrarisch gebied: waren er al 2 huizen gebwoud met vergunning van vroeger (of van voor 1962), en stonden die huizen op 70 meter van elkaar of minder, dan mocht men er tussen een ander huis bouwen.

Het verwondert me dat u als eigenaar van onbebouwde percelen nog niet eerder gehoord heeft van de problematiek van zonevreemde huizen en van het vervallen verklaren van oude verkavelingsvergunningen.

Reclame

Terug naar “Andere”