overwelven waterlopen

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

overwelven waterlopen

#1 , 30 jan 2007 16:18

Dag iedereen

Geen idee of dit bij "vastgoedrecht" hoort, maar ik waag het erop.

De bouwgrond die wij onlangs kochten, is een hoekperceel en maakt deel uit van een verkaveling van 3 gronden (waarvan 2 reeds bebouwd).

Langs beide straatkanten loopt een gracht. De wetgeving is momenteel zo dat je max 6 m van die gracht mag "overwelven", in ons geval 2 keer 6 m (hoekperceel).

Onze architect stelde echter vast dat "onze gracht" niet meer is dan een "langgerekte put". Het is met andere woorden bezwaarlijk een waterloop te noemen, simpelweg omdat de "put" aan beide uiteinden gewoon stopt (dus geen buizen die erop uitkomen, water loopt dus nergens naartoe).

Verder is er geen riolering. Maw onze bouwgrond dient als laatste stukje grond in de onmiddellijke omgeving als vergaarbaak. Bij de andere percelen (zelfs bij erg recente huizen) werden in het verleden de grachten gewoon dichtgegooid.

Met deze info trokken wij naar de bevoegde schepen met de vraag dit uit te klaren.

Reactie via brief vandaag: "Er werd geen "afwateringsprobleem" geconstateerd - gracht kent normale afmetingen - "tendens" is een maximale overwelving van 6 m (2x6m bij een hoekperceel) tenzij grondige motivatie..."

Mijn vragen:

1. Kan iemand mij verwijzen naar de exacte wettekst waarin men spreekt over die 6 m overwelvingen? Ik wil checken of men daarin spreekt over "grachten" of "waterlopen" of... en of ik ergens een motivatie vind van die wet.

2. Is het raadzaam zelf een expert aan te stellen om eventuele vervuiling van afvalwater van buren te laten vaststellen? Indien ja, hoe vind ik dergelijk expert?

3. Is de gemeente niet zelf verantwoordelijk voor dit historisch gebeuren? Maw proberen ze met deze brief niet zich er gemakkelijk vanaf te maken? Wat met die percelen waar de gracht wel volledig toeligt (en die bebouwd werden op het moment dat bovenstaande wet al in voege was?)

PS Het is absoluut niet onze bedoeling onze buren te benadelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#2 , 01 feb 2007 15:32

Iemand? :wink:

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 02 feb 2007 05:48

ONDERZOEK de Wet betreffende de onbevaarbare waterlopen van 28 december 1967.

http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1967122830

Reclame

Terug naar “Andere”