5 dagen kust ( dommicilieverplichting )

charley
Topic Starter
Berichten: 22

5 dagen kust ( dommicilieverplichting )

#1 , 03 feb 2007 20:20

Even een vraag die betrekking heeft tot mijn broer.
Mijn broer woont in bij mijn grootmoeder , waar ook zijn domicillie staat.
Nu heeft hij hier ook zijn moeder nog en zijn vrienden , maar hij is dus niet getrouwd en kinderloos.

Nu is hij sinds twee maanden werkloos .
Aangezien hij een speciaal beroep heeft gedaan is er in deze sector weinig werk.
Echter aan de kust is er werk met hopen hierin .
Hij wil dus aan de kust gaan werken .

Nu las hij in een artike in de krant onder een rubriek ( aftrekbare beroepskosten verlagen belastingsfactuur ) het volgende :

Huur woning dicht bij het werk : als u wegens beroepsredenen naast de gezinswoning nog een woning dicht bij u werk huurt , mag u deze huurlasten aftrekken .

Nu de vraag dus .

Hij wil dus 5 dagen aan de kust gaan werken ( en dus een appartement huren ) en in het weekend terug naar hier komen .
Dit omdat hij niet 7 dagen aan de kust wil zijn en in de wekends bij zijn grootmoeder en vrienden wil zijn .

De afstand domicillieadres nu en kust is toch 2 uurtjes rijden .

Nu dit gezegde.
Mag hij zijn domicillie bij zijn grootmoeder laten staan en dan een appartement aan de kust huren ?

Kan hij deze huurkosten aftrekken en zoja hoeveel kan hij inbrengen ?


Kan hij deze huurkosten ook al aftrekken indien hij werkloos is en bewijst dat hij aan de kust iets huurt om daar werk te zoeken ?


Wie kan mij en dus hem verder helpen ??
Er is effectief de mogelijkheid om iets te huren discht bij je werk indien je kan aantonene dat het een zware pendel is en je functie in het bedrijf het noodzakelijk maakt dat je dicht bij je werk woont.

Er zijn wel een paar moeilijkheden :

- De meeste huurcontracten verplichten je de woning te huren als hoofdverblijfplaats met de verplichting je er te domicilieren
- Wederom staat er in de meeste huurcontracten een absoluut het verbod de woning beroepsmatig te gebruiken. Als je het huurt en je trekt de kosten af van de belastingen ... jawel is het beroepsmatig gebruik wat uw huisbaas niet in dank zal afnemen gezien hij dan belast wordt op de werkelijk ontvangen huur.
- De administratie is niet zo tuk op deze vorm van kosten en zal waarschijnlijk proberen deze te verwerpen.

Wat betreft beroepskosten : kosten die je maakt om huidige en toekomstige inkomsten te verzekeren in dit geval dus voor toekomstige inkomsten. Als hij een job vind kan hij misschien laten opnemen in het contract dat het wenselijk is dat hij zich binnen een straat van X kilometer verstigd. kwestie van zich wat in te dekken.

Ik vrees dat het een moeilijke klus wordt om die kosten verdedigd te krijgen. Maar ja proberen gaat mee.

Hopenlijk ben je hier wat mee

succes !

Charley

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding