Recht op garage in 3meter zone, verkavelingsvoorschrift

Lieze
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Oostkamp

Recht op garage in 3meter zone, verkavelingsvoorschrift

#1 , 18 jan 2007 21:27

Hallo,
wij willen graag bouwen op bouwgrond van mijn ouders, nu is hun verkaveling vervallen, en oop de grond van 9meter breed moet aan ??n kant 3meter vrijgehouden worden, is halfopen bebouwing.
Nu blijft er maar 6meter over wat nogal nipt is. Een garage zit er niet in...
Is het mogelijk om een afwijking te vragen om op die drie meter een garage bij te bouwen, wat dieper gelegen ? Zou dit makkelijk toegestaan worden ? Is daar een standaardprocedure voor ?
Ik las op website van stad Hamme, dat daar een kleine afwijking voor moet voor worden gevraagd bij de bouwaanvraag.
Ik wil bouwen in een deelgemeente van Brugge, zouden daar dan dezelfde regels voor afwijkingen gelden ?
Zou het mogelijk zijn in een bouwaanvraag die 3 meter tot 2 meter te verminderen van de perceelsgrens of is dat teveel gevraagd ?
Volgende week gaat een architect voor ons wel al es naar STedebouw maar ik ben nu er zo mee bezig, zit er wat mee in, vandaar dat ik hier deze vragen stel...in de hoop een geruststellend antwoord te krijgen.
Alvast bedankt voor het antwoord !
Lieze
Omdat ze niet wisten dat het onmogelijk was, hebben ze het maar gedaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 19 jan 2007 07:51

Is er op het aangrenzende perceel al gebouwd? Wie zijn daarvan de eigenaars? Als je met hen een akkoord kan krijgen, moet het in principe zelfs mogelijk zijn een garage op de perceelsgrens te bouwen. (Onze buurman heeft zijn garage op onze scheiding staan, hij heeft de plannen daarvoor aan ons laten ondertekenen voor akkoord en aan de buur langs de andere kant, dit terwijl hier ook een afstand van 3 meter geldt voor het oprichten van gebouwen).

Lieze
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Oostkamp

#3 , 19 jan 2007 08:24

De grond ernaast is net verkaveld in koppelwoningen met iedere keer 3 meter vrij aan elke kant.
Er woont dus nog niemand, en we hebben naam en adres van de eigenaars van de grond (erfenis)
Verder in de straat staat het vol van halfopen huizen met garage die losstaat...ik krijg al meer moed. 't Zal natuurlijk wat duurder uitvallen maar ja...als het zou mogen, zouden we heel blij zijn.

Iemand enig idee of het mogelijk zou zijn die 3 meter in 2 meter te veranderen, of in 2,5meter ?

Alvast bedankt !
Lieze
Omdat ze niet wisten dat het onmogelijk was, hebben ze het maar gedaan.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 19 jan 2007 19:45

nu is hun verkaveling vervallen


Je hebt het over een verkavelingsvoorschrift en tezelfdertijd over een verkaveling die vervallen is ?

Als die grond nog steeds in een verkaveling is opgenomen, gelden daar de regels van die verkaveling. Als je daar wil van afwijken, dacht ik dat je alle andere eigenaars van de verkaveling moet aanschrijven en het schriftelijk akkoord moet bekomen van ten minste (2/3?)den van de eigenaars (niet noodzakelijk de bewoners dus).

Dat moet dus kunnen; stedebouw zal natuurlijk ook akkoord moeten gaan.

Maar blijkbaar grens je ook aan een andere verkaveling; dan zou het wel eens kunnen dat tussen die 2 percelen de algemene regels gelden opgelegd door bvb. een gemeentelijk reglement.

*****************************************

Vergeet niet om afstand te doen van je recht van natrekking in het voordeel van je man, als jullie samen gaan bouwen op een grond die alleen van u is (of zal worden).

Terug naar “Andere”