Verkaveling van bouwgrond langer dan 5jaar geldig mogelijk?

jg1
Topic Starter
Berichten: 23

Verkaveling van bouwgrond langer dan 5jaar geldig mogelijk?

#1 , 15 jan 2007 11:04

Moeder is in het bezit van grond in bouwzone en wil deze laten verkavelen en verdelen in verschillende stukken bouwgrond(2 of 3). Een verkaveling van bouwgrond zou echter na 5 jaar vervallen. Aangezien de bouwgrond nog lang niet verkocht zou worden, vroegen wij ons af of er geen manier bestaat om die 5jaar toch nog te rekken en de verkaveling geldig te laten zodat later (bv binnen 15j) niet meer herverkaveld moet worden. De enige reden waarom we nu willen verkavelen is omdat we een aanpalend stuk landbouwgrond en hoeve verkopen en die moeten worden opgemeten; zo willen we het opmeten en verkavelen van de bouwgronden ineens mee afhandelen.
Weet iemand hoe die verkaveling dan toch geldig kan blijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 15 jan 2007 11:21

Ik heb hierop geen concreet antwoord, maar dat het mogelijk zou moeten zijn, lijkt mij wel (of de wet hierop moet ondertussen veranderd zijn). Zo is de bouwgrond die wij onlangs kochten, deel van een verkaveling uit de jaren 70. Die verkaveling is alleszins nog steeds geldig.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 15 jan 2007 17:53

of er geen manier bestaat om die 5jaar toch nog te rekken en de verkaveling geldig te laten zodat later (bv binnen 15j) niet meer herverkaveld moet worden

Binnen de 5 jaar verhuurt u ten minste 1/3 van de percelen voor meer dan 9 jaar en binnen de 10 jaar verhuurt u ten minste 2/3 ... idem.

Maar dat zal u wat kosten: verhuringen voor meer dan 9 jaar moeten worden overgeschreven op een hypotheekkantoor zodat een notarieel huurcontract nodig zal zijn.

Dit is pure wetgeving; ik ken geen praktijkvoorbeelden.

Reclame

jg1
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 15 jan 2007 21:47

dino,
De kosten voor het notarieel huurcontract zouden dan toch maar om de 9j dienen te gebeuren, niet?
En hoeveel zou dit dan kosten?
Toch minder dan later te moeten herverkavelen, juist?

Ik dacht dat men alleen bij de notaris moest langs gaan om een huurcontract te verbreken en het niet noodzakelijk was om een huurcontract aan te gaan.
Als we het zo zouden doen, zouden we het toch binnen de familie houden en verhuren aan naaste familieleden.

alvast bedankt voor de hulp.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 16 jan 2007 18:32

Het is maar een idee dat ik uit de wet afleid; ken geen praktijkvoorbeeld. Ik denk dat je dan zelfs in ??n keer voor 30 jaar of langer kan verhuren, als je maar ruime opzegmogelijkheden voorziet.

Prijs onbekend.

Leg het eens voor aan een notaris.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 17 jan 2007 08:53

?Art.129.De verkavelingsvergunning die geen aanleg van nieuwe verkeerswegen of wijziging van bestaande wegen inhoudt, vervalt van rechtswege, voor het niet bebouwde, verkochte, verhuurde, verpachte of aan een opstalrecht onderworpen gedeelte, indien binnen vijf jaar na afgifte ervan, de verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van ten minste ??n derde van de kavels niet is geregistreerd, en indien binnen tien jaar na afgifte ervan, de verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van ten minste twee derde van de kavels niet is geregistreerd. De termijn vangt aan op de dag waarop de verkavelingsvergunning definitief wordt verkregen. Het bewijs van de verkopen of de verhuringen wordt geleverd door kennisgeving aan het college van burgemeester en schepenen van de uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn v??r het verstrijken van voormelde termijnen.
Met verkoop zoals bedoeld in het eerste lid, worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts ??n kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt...?(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening).

U zal dus moeten ?rekken? BINNEN deze grenzen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

jg1
Topic Starter
Berichten: 23

#7 , 18 jan 2007 14:16

Heel erg bedankt voor uw reactie.

Uit bovenstaande art.129 haal ik echter geen enkele regel uit waar staat dat de grond niet meer dan 9j mag verhuurd worden. Er blijft wel een minimumduur van 9j. Maar zoals dino hier eerder schreef zou het ook voor 30 jaar kunnen. Zoals ik het heb begrepen kan je het zo toch oneindig ver rekken en de verkavelingsvergunning behouden? Juist?

Alleen binnen de 5j registreren van de huur is nodig. Het zijn toch maar 2 bouwgronden; door 1 stuk binnen 5j te verhuren zijn we al 10j gerust dat de verkaveling van beide stukken niet vervalt. En als we ze binnen 10j allebei verhuren... dan blijft de verkavelingsvergunning geldig tot...?

Of maak ik hier een fout en zien jullie dit anders?

jg1
Topic Starter
Berichten: 23

#8 , 25 jan 2007 12:04

Hallo,

Ik had nog graag een reactie terug gekregen...
U zal dus moeten ?rekken? BINNEN deze grenzen.
Welke grenzen heb ik dan in mijn bovenstaand voorbeeld over het hoofd gezien?


_

Terug naar “Andere”