uitelkaar, niet getrouwd wel gekocht ???

malibu_badeendje
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: lommel

uitelkaar, niet getrouwd wel gekocht ???

#1 , 13 jan 2007 10:24

ik ben een jong meisje van 22, verblijf nu bij een vriendin van mij omdat ik met mijn ex vriend uit elkaar ben gegaan,

we hadden samen een huis gekocht en hij wil er blijven wonen en ik niet,
hij moet mij dus uitkopen.

wel het is nu al zo sinds mei 2006, hij doet er bijna niks aan om het verder te zetten, we hebben afgsproken dat hij me een bedrag van 3000? geeft omdat we daar nog niet zolang wonen,
als ik de zaak moet starten dan komt het uit op ongeveer het dubbele ervan en dat kan hij niet aan dus dat wil ik ook niet maar ik wil wel zo snel mogelijk mijn geld dat ik op mijn eigen kan gaan wonen

als hij het huismoet verkopen dan krijgt hij er niet genoeg voor als dat wij toen geleend hebben 115 000 zeggen ze allemaal ook een eerdere schatter zei dat

net belde hij mij om het volgende te zeggen

een schatter heeft hem gezegt dat mijn domicile daar 3 jaar moet staan als ik da nie doe krijg ik een boete die volgens die schatter niet mild zou zijn

maar ik snap het niet hij zou wel het huis alleen op zijn naam kunnen zetten en dan zou ik geen boete krijgen maar dan zou ik er nog moeten blijven wonen om een boete te vermijden

op dit moment woon ik nog officeel bij hem omdat ik mijn domicile niet bij mijn vriendin mag zetten
ik werk zelf wel maar maak geen kans op een prodeo want ik woon nog bij hem en samen verdienen we teveel, maar alleen verdien ik niet genoeg voor een advocaat

ik ben ten einde raad en weet niet hoe ik hier alles moet doen en wa ik moet dneken enz
is er iemand die mij raad kan geven
er zijn geen kinderen wel een kat maar die is van mij
de meubels zijn ook al verdeeld en dat staat op papier en is door beide ondertekend en in 3voud opgemaakt
een goede vriend is zo als een klavertjevier
zeer zeldzaam en uniek
dus als je er een vind,
zorg er dan voor dat je hem nooit verliest

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 13 jan 2007 11:34

stap met je vraag naar een notaris. Deze kan nagaan of jullie al of niet in jullie concrete situatie een boete riskeren wegens het vroegtijdig verkopen van de woning of wijzigen van 2 naar 1 eigenaar. Een eerste gesprek bij een notaris is in principe gratis.

Adressen van notarissen zijn te vinden via www.notaris.be

dieke
Berichten: 1299

#3 , 14 jan 2007 02:30

Dat je een boete moet betalen als je er geen 3 jaar gedomicilieerd geweest bent, klopt als een bus. Dat heb ik destijds ook meegemaakt. Jullie hebben waarschijnlijk "klein beschrijf" betaald. Vraag hierover meer info bij je notaris, maar dit klopt dus, ik heb het ook moeten betalen nadat mijn ex-vriend mij uit onze woning gekocht had.

Zorg wel dat je een notaris kiest die je kan vertrouwen, want aan mij vertelde de notaris destijds nog niet de helft van het slechte en het goede weer (je hebt namelijk wel ook recht op teruggave van een deel van de registratierechten, maar je moet dat wel onmiddellijk aanvragen).

Eerlijk gezegd, wetende wat ik nu weet, kan je volgens mij beter vragen dat de woning verkocht wordt en dat jullie bij verkoop alles mooi in de helft verdelen. Ik heb destijds ook toegestemd zodat mijn ex in het huis kon blijven wonen. We hadden ook helemaal geen ruzie of zo. Maar achteraf, een dikke 2 jaar later, kwamen de lijken wel uit de kast. Toen kreeg ik een brief van de registratie met daarin de berekening van mijn boete, en mijn ex bleek mij toen helemaal niet meer dankbaar hoor, ik heb het mooi alleen mogen betalen.

En wees eerlijk, je kan er toch geen drie jaar meer gedomicilieerd blijven? Dan kunnen noch jij, noch je ex verder met jullie leven.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 14 jan 2007 09:46

De verkoop van uw onverdeeld deel in het onroerend goed(=huis) vergt een notari?le akte.

Koopt uw vriend uw onverdeeld deel niet dan kan u enkel nog toepassing maken van ?Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...?(Burgerlijk Wetboek).

?Art.60...Het voordeel van de in artikel 53, 2?(=bescheiden woning) bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger OF zijn echtgenoot ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen van de datum van de authentieke akte van verkrijging en ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven.Evenwel blijft de verlaging verkregen zo niet-nakoming van die voorwaarden het gevolg is van overmacht....?(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Ook uw vriend is ?verkrijger? zodat zijn inschrijving volstaat.

Inzake ?overmacht? ga naar http://www.fisconet.fgov.be/ > Registratierechten > Repertorium R.J. > art.60.

?Art.7.? 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...? 4. De aangifte bedoeld in ? 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...?(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

?Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd frank...?(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Andere”