geldigheid stedebouwkundig attest

saar
Topic Starter
Berichten: 1

geldigheid stedebouwkundig attest

#1 , 04 jan 2007 09:57

Hallo,

Wij hebben interesse voor de aankoop van een stuk grond 'voor later als we oud zij' of als investering. De gemeente heeft een stedebouwkundig attest afgeleverd waarin staat dat deze grond wel delijk een stuk grond is waarop je een eengezinswoning mag bouwen. Geldigheidsduur van dit attest is 2 jaar. Wij zijn echter niet van plan om binnen de 2 jaar op dit stuk grond te bouwen. Als we er al ooit zullen op bouwen, zal het waarschijnlijk pas binnen 20 of 30 jaar zijn wanneer we nood zouden hebben aan een woning waarin alles gelijkvloers is. Hoe zit het dan met dit attest ? We kunnen het opniew aanvragen, dat weet ik, maar wat met het risico dat de gemeeente die grond dan niet meer zal erkennen als bouwgrond. De grond ligt in woonzone op dit moment, althans het grootste deel want een klein tipje ligt in agrarisch gebied. Ik heb me laten vertellen dat als we die grond aankopen er bij de notaris in de aankoopakte voor gezorgd kan worden dat die grond dan officieel voor altijd als bouwgrond zal bestemd kunnen worden. Klopt dit ? Graag wat meer info.
Alvast bedankt.

Saar
Saar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 04 jan 2007 19:18

Er is geen enkele mogelijkheid om er voor te zorgen dat het statuut van een perceel binnen enkele jaren nog hetzelfde zal zijn.

Wat vandaag bouwgrond is, zal normaal gezien wel altijd bouwgrond blijven maar zekerheid is onbestaand. De notaris mag in zijn akte schrijven wat hij maar wil.

Je kan ten andere ook nog onteigend worden voor die nieuwe buurtspoorweg die men daar gaat aanleggen (ik noem maar iets).

*******************************

Let dan ook nog op stedebouwkundige attesten. Zo zijn er gemeenten die een st. attest nummer 2 afleveren (dat vereist toch al een zeker dossier), maar als men dan de "bouwvergunning" aanvraagt wordt ze geweigerd omdat de brandweer bezwaren heeft. Blijkt dat de gemeente bij een attest niet alle adviezen opvraagt die ze wel moet vragen voor een "bouwvergunning".

Reclame

Terug naar “Andere”