Verkoop woning / echtscheidingsclausule

Ron4
Topic Starter
Berichten: 2

Verkoop woning / echtscheidingsclausule

#1 , 03 dec 2006 16:26

Ik wil mijn woning verkopen. Ben 100 % alleen eigenaar maar in mijn akte EOT staat er een clausule dat ik bij verkoop de helft van de nettowinst moet afstaan mijn 2 kinderen.

De waarde van mijn woning is ongeveer +- 175000 euro. Als ik de woning nu wil verkopen aan een lagere prijs bijvoorbeeld 125000. Kan ik dat zonder toestemming van mijn kinderen of ik kan ik hiermee problemen krijgen.
En kan er mij een boete opgelegd worden omdat ik de woning verkoop tegen een te lage prijs?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 03 dec 2006 16:29

of u de toestemming van uw kinderen moet hebben weet ik niet,


voor de registratierechten mag het op voorwaarde dat er registratierechten betaald worden op de werkelijke waarde

maar waarom zou u uw woning aan een te lage prijs verkopen?
of wil u zichzelf en uw kinderen bewust benadelen?
ik hoop dat u niet dacht het gewoon op een lagere prijs te schrijven en het geld dat uw kinderen toekomt in uw zak steken ?

koen999
Berichten: 730

#3 , 04 dec 2006 19:51

fiscaal gezien denk ik dat je het te weinig betaalde deel als schenking moet aangeven

Reclame

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#4 , 12 dec 2006 23:31

Verkoop de woning aan de gewenste hoogste prijs en bespreek met uw kinderen uw handeling.
Schenk hen dan elk een deel rekening houdend met de wet van mechelen en ze moeten maar 3% successie hierop betalen.
Hou er wel rekening mee mocht U nu een ongehuwde meewonende partner hebben en zij is gedomicilieerd / hoofdverblijfplaats op het goed dat U wenst te verkopen : ZIJ WORDT VERPLICHT GEACHT MEE TE TEKENEN.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Terug naar “Andere”