Studio te kleine oppervlakte

anne-sophie7
Topic Starter

Studio te kleine oppervlakte

#1 , 26 jan 2011 15:04

Beste, ik ben verhuurder van een kleine studio.
De minimum bewoonbare oppervlakte voor een bezetting van 1 persoon is 18 vierkante m.
De opp van mijn studio is 14.80 verkante m.
De woning werd dus ongeschikt verklaard en eveneens onaangepast verklaard aan de bezetting.
Ik wil beroep aantekenen tegen deze beslissing (binnen de 30 dagen)

Nu mijn vraag: Bestaat er rechtspraak die eventueel in mijn voordeel kan spreken???

Dank u!!
Mvg, Anne-sophie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
anne-sophie7
Topic Starter

#2 , 26 jan 2011 15:17

Aangezien mijn studio slechts een goeie 3 vierkante m opp te klein is, maakt dit dan geen rechtsmisbruik uit in hoofde vd gemeente??

mvg, Anne-sophie

anne-sophie7
Topic Starter

#3 , 26 jan 2011 15:41

Of zou ik eventueel de bestemming vd woning kunnen veranderen??
Nu is het een studio, naar een kamer ofzo??

groetjes, Anne-sophie

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2011 11:00

Aangezien mijn studio slechts een goeie 3 vierkante m opp te klein is, maakt dit dan geen rechtsmisbruik uit in hoofde vd gemeente??

mvg, Anne-sophie
3.20m² is meer dan één zesde van het vereiste oppervlak. Ik zou de feiten niet gaan minimaliseren.

mava105

#5 , 27 jan 2011 12:18

Indien uw studio destijds als studio gebouw werd, MET bouwtoelating van de gemeente, kan je bezwaar aantekenen voor het feit dat de gemeente die hem nu onbewoonbaar verklaard, hem destijds vergund heeft. Het is niet uw fout dat de normen ondertussen gewijzigd werden. Mogelijks kan je zelfs planschade vorderen.
Hier in de buurt is een gebouw met enkel en alleen maar studio's dat ook als zodanig een 30 jaar geleden werd vergund en gebouwd. Alle studio's werden onbewoonbaar verklaard, maar ik heb vernomen dat de eigenaars nu toch een of andere regeling hebben getroffen met de gemeente. Weet echter niet juist dewelke.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 jan 2011 12:32

De gemeente kan natuurlijk antwoorden dat de studio nog verhuurd kan worden als tweede verblijf (en misschien ook als studentenkamer).

De vraag die ik me stel is of de gemeente na haar verbod dergelijke studio nog te verhuren van plan is om er een leegstandsheffing op te innen!!!!

Heeft de wetgever er wel aan gedacht welke oplossing de eigenaar van dergelijke studio moet/kan nastreven? Afbraak misschien, maar wat als de studio in een gebouw gelegen is waar ook grotere appartementen zijn? Moeten die dan mee afgebroken worden?

Wetten maken is één, maar goed doordachte wetgeving is nog iets helemaal anders!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

anne-sophie7
Topic Starter

#7 , 27 jan 2011 14:09

Dank u voor de antwoorden!!!

Moest iemand nog bijkomende info hebben, altijd graag meegenomen!

Mvg,
Anne-Sophie

anne-sophie7
Topic Starter

#8 , 27 jan 2011 14:16

mava105, weet je soms toevallig een rechtsgrond waar ik mij op kan baseren???

dank u!

Franciscus

#9 , 27 jan 2011 18:26

""Om een beeld te geven van de normen voor het Vlaamse Gewest hebben we deze in een overzichtstabel geplaatst. Vlaanderen Toepassing al dan niet gemeubileerde kamers en studentenkamers Minimale oppervlakte 12 m² voor een studentenkamer bewoond door 1 persoon, 18 m² indien bewoond door 2 personen, 8 m² als de aanvraag van een conformiteitsattest geschiedt voor 01/09/2001. De plafondhoogte moet ten minste 2,20 meter zijn.""

Dit is een link van Gent
http://www.huurnet.be/html/nl/wetgeving.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

pet

#10 , 06 jun 2012 15:27

Hoe is uw probleem nu ? anne-sofie7? Ik zit in hetzelfde schuitje !Slechts 1 maand tijd om te reageren en pas 1 jaar mijn eigendom !

kristelvdv

#11 , 21 nov 2012 10:21

ik zit met hetzelfde probleem, na jarenlang verhuurd te hebben (met vergunning verkregen 16 jaar geleden) via het ocmw, is er een nieuwe begeleider - die kwam controleren of de persoon er wel degelijk woonde- en die heeft de huurder gezegd dat de studio wel heel klein is. een paar maanden later komt er een controleur van de stad antwerpen (toevallig) en 3 maanden later krijg ik bericht dat de studio te klein is voor verhuur en heb ik 10! dagen om te reageren.
@pet en @anne-sophie7, wat hebben jullie ondernomen?

Lexxxxx

#12 , 01 okt 2014 20:24

Wat is het vervolg van het verhaal ??

Ik heb identiek hetzelfde probleem ...

Onbegrijpelijk ! Gebouw van 1993 en nu plots te klein.

Kafka ...

nicolas22

#13 , 25 apr 2015 09:44

ik zit met hetzelfde probleem, na jarenlang verhuurd te hebben (met vergunning verkregen 16 jaar geleden) via het ocmw, is er een nieuwe begeleider - die kwam controleren of de persoon er wel degelijk woonde- en die heeft de huurder gezegd dat de studio wel heel klein is. een paar maanden later komt er een controleur van de stad antwerpen (toevallig) en 3 maanden later krijg ik bericht dat de studio te klein is voor verhuur en heb ik 10! dagen om te reageren.
@pet en @anne-sophie7, wat hebben jullie ondernomen?

Ook met dat prbl, was ingeschreven op een adres,in 2010, in orde voor de wijkagent zo ook voor OCMW. In 2013 vind ik werk voor 1 jaar. Daarna ontslagen terug in OCMW. Nieuwe begeleider, komt zien naar de studio, is ineens te klein, ze geven dit door aan de wijkagent, die schrabt mij gewoon uit het bevolkingsregister. Hij wil mij daar ineens niet meer inschrijven op dat adres.Rede, ik zou er niet wonen. Dan controle voor de oppervlakte die is ook ineens te klein. Ik snap dit niet, tussen 2010 en 2013 is de studio groot genoeg. Er komt een jong ding van het OCMW kijken en die beslist ineens dat de woning te klein is met alle gevolgen van dien.+ ik kan ook geen leefloon meer trekken omdat ik in de periode dat ik gewerkt heb op vakantie ben geweest. Rede ik had maar geld opzij moeten zetten in geval van nood. conclusie, geen leefloon geen stempelgeld NIETS. trek u plan maar arme belg.

mava105

#14 , 25 apr 2015 11:13

Een item van iemand anders inpikken is niet zo vriendelijk.
Over het topic zelf het volgende: repliceer dat de stad Antwerpen destijds WEL EEN GUNSTIGE bouwvergunning heeft afgeleverd voor deze studio. Heb dat ook eens voorgehad hier in Leuven. Trap was zogezegd te stijl en woning werd ontroerendere hierom onbewoonbaar verklaard. Toen argument van de trap wegviel waren er plots te weinig strafpunten om onbewoonbaar te zijn. Ook had de stad Leuven eens een heel blok met een tiental studio's onbewoonbaar verklaard omdat ze te kelin van oppervlakte waren. Blok was amper 20 jaar oud. Stad heeft ongelijk gehad voor diverse rechtbanken.

sloeberken

#15 , 25 apr 2015 12:01

Je kan die studio niet meer verhuren als hoofdverblijfplaats, of je zal deze moeten vergroten naar 18m² en hoogte van 2.20m.
Beroep aantekenen zal geen nut hebben als je niet zinnens bent om de studio aan de wettelijke norm aan te passen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”