Sedert oktober 2009 heb ik een appartement gekocht op plan; om allerhande redenen is de bouw pas gestart augustus 2010; in de verkoopovereenkomst heb ik laten vastleggen uiterlijk 31/05/2011 het appartement te moeten kunnen betrekken, indien niet kan ik aanspraak maken op een schadevergoeding.
De bouwpromotor heeft mij inmiddels (mondeling) laten weten dat deze datum absoluut niet haalbaar is en al zeker 2 maand zal uitlopen (+ nog eens bouwverlof juli 2011!). 2 vragen hierover
1) Ik vermoed dat men er alles aan zal doen om de vertraging op weerverlet en dergelijke te verhalen; mijn ervaringen met de promotor zijn allesbehalve correct te noemen. Hoe kan ik hierop anticiperen? Kan ik ergens de officieel erkende weerverletdagen consulteren of bekomen? Ik woon vlakbij de bouwwerken en heb al enkele malen vastgesteld dat op sommige ('normale') dagen totaal geen activiteit te bespeuren is, de bouwvakkers nogal willekeurig omspringen met werktijden ...
2) door het steeds maar uitstellen van de bouwwerken word ik nu ook nog eens geconfronteerd met oplopende kosten voor indexaties (loonkost/materialen) die weliswaar zijn vastgelegd in de verkoopovereenkomst, maar kan ik weigeren deze te betalen door de laattijdige oplevering?