stedenbouwkundige vergunning

jali J
Topic Starter
Berichten: 3

stedenbouwkundige vergunning

#1 , 19 nov 2006 10:24

Hallo
ik heb een vraag
mijn buur heeft een garage tege de grenslijn van mijn grond, zonder vergunning gezet!
kan ik dan naar de vrederechter om de afbraak te vorderen of moet dat bij de correctionele rechtbank? want ik heb gelezen dat dat een misdrijf is.
dank je!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 19 nov 2006 11:02

Een garage wegzetten zonder vergunning is idd een bouwovertreding.

Maar voor je daarvoor ook maar ??n stap verzet, moet je zelf wel heel goed weten waar je aan begint.

Wat dergelijke zaken voor de rechter slepen zijn vaak slechts het begin van wijkoorlogen.

Jij en je buurman zullen de rest van de tijd dat jullie daar wonen als vijanden tegenover elkaar staan en bij het minste zal ook hij het gerecht inschakelen.

Dus voor je daar aan begint, moet je wel goed beseffen wat de gevolgen zijn. Want zelfs als hij zijn garage moet afbreken, heb jij verloren.
Voor de buurt zal jij de onverdraagzame zijn die mensen zelfs geen garage gunnen. En ook je kids zullen daar onder lijden.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 19 nov 2006 22:23

Bwa, als ik ook in die buurt woonde, zou ik het toch eens zijn met diegene die de afbraak eiste hoor. Hoezo geen garage gunnen? Jawel, alleen niet een garage die tegen zijn tuin aanstaat en zo al het zonlicht wegneemt, en dat alles zonder dat er een woord over gerept werd.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 19 nov 2006 22:33

??n ding is zeker, daar komt vlammende ambras van!

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 19 nov 2006 23:08

Bwa, als ik ook in die buurt woonde, zou ik het toch eens zijn met diegene die de afbraak eiste hoor. Hoezo geen garage gunnen? Jawel, alleen niet een garage die tegen zijn tuin aanstaat en zo al het zonlicht wegneemt, en dat alles zonder dat er een woord over gerept werd.
hoe weet jij nu af die garage het zonlicht weg neemt.

En met een bouwvergunning die garage wel gunnen???

Een proces beginnen over een illegaal bouwsel is zeer gevaarlijk.
Verdeel een woonwijk in twee kampen en zo wel eens het begin van een hele stampel processen tegen andere bouwsels kunnen zijn.

Dus voor je aan zo'n proces begin, gezin eerst. Je weet immers niet waar zo iets eindigd.
Er zijn al mensen vermoord voor zulke zaken.

koen999
Berichten: 730

#6 , 19 nov 2006 23:11

Dus voor je aan zo'n proces begin, gezin eerst. Je weet immers niet waar zo iets eindigd.
Er zijn al mensen vermoord voor zulke zaken.
Klopt.
Een maand of drie terug nog in het nieuws,
een man die zijn buurman doodschoot na een procedure ivm een veranda die hij aangebouwd had.

Langs de ene kant mocht hij het tenminste eens gevraagd hebben voor ie ze zette,
maar langs de andere kant is zon garage niet op een dag gezet en is wachten tot ze volledig af is en dan de afbraak ervan vorderen ook bezwaarlijk redelijk te noemen
Laatst gewijzigd door koen999 op 20 nov 2006 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

dieke
Berichten: 1299

#7 , 20 nov 2006 09:46

@sperwer: ik mag toch ook mijn gedacht weergeven, of niet? ben ik blij dat ik in een buurt woon waar er wel nog wat ruimte is voor gezond verstand. dat dat niet overal het geval is, begrijp ik best ook hoor.

@koen: daarin heb je groot gelijk. het is inderdaad absoluut niet slim te noemen om pas als die hele garage gebouwd is, erover te gaan klagen.

Bij dat laatste had ik niet eens stilgestaan en ik moet dus ook sperwer en koen gelijk geven in dat het waarschijnlijk niet erg snugger zou zijn om een proces te beginnen hieromtrent. Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk niet zo een gebuur zou zijn die door zulk proces de eiser zou gaan veroordelen.

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 20 nov 2006 10:12

@ Dieke,

Je mag zeker je mening schrijven, maar op dit forum werkt men wel met gegevens niet met mogelijke veronderstellingen.

En de enige zekerheid dat zo'n proces geeft is dikke miserie en grote niet meer op te lossen boel in de wijk.

Maar zoals Koen schrijft, een garage is niet op ??n dag gezet. Enkel de fundering er van heeft een paar dagen nodig om uit te harden en geeft reeds aan waar die garage komt, dus dat was het ogenblik om naar de buurman te stappen en niet meer nu.

Indien de garage reeds stond bij aankoop van de woning en men er pas later is achtergekomen dat deze zonder vergunning is gezet. Kan men beter zwijgen, het gevaar dat de laatst komen wonend word weg gepest door de buurt zou hier wel eens het gevolg van kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door sperwer op 20 nov 2006 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 20 nov 2006 10:33

Art.544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben..(Burgerlijk Wetboek)

Geeft slechts recht op compensatie door de nabuur indien,zelfs zonder onrechtmatige daad,diens stoornissen de gewone overtreffen en het vereiste evenwicht verbreken(Cass. 13 december 1985,R.W. 1986-87,278-279).

Art.149.?1.Naast de straf kan de rechtbank bevelen de plaats in de oorspronkelijke toestand te herstellen en/of...aanpassingswerken uit te voeren en/of een geldsom te betalen gelijk aan de meerwaarde...Voor misdrijven waarvan de eigenaar kan aantonen dat ze werden gepleegd voor 1 mei 2000,kan in principe steeds het middel van de meerwaarde worden aangewend,(Decreet Ruimtelijke Ordening 18 mei 1999).

Artikel 149, ? 1, van hetzelfde decreet, zoals vervangen bij artikel 8, 1?, van het decreet van het Vlaamse Gewest van 4 juni 2003, schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet doordat het een verschil in behandeling doet ontstaan naargelang het bouwmisdrijf v??r of na 1 mei 2000 is gepleegd.(Arbitragehof nr.136/2004,22 juli 2004.)

INDIEN de garage vergunbaar zou zijn,dan kan men te allen tijde de regularisatie aanvragen.

Conclusie: de garage blijft staan...de bouwheer betaald voor het misdrijf...en de buren...die leefden nog en lang en ONgelukkig.

dieke
Berichten: 1299

#10 , 20 nov 2006 11:51

@ Dieke,

Je mag zeker je mening schrijven, maar op dit forum werkt men wel met gegevens niet met mogelijke veronderstellingen.

En de enige zekerheid dat zo'n proces geeft is dikke miserie en grote niet meer op te lossen boel in de wijk.

.
Gelijk heb je in je eerste zin, maar als ik toch even mag aangeven dat jouw eerste antwoord uiteindelijk ook niet meteen op wetgeving berust, maar wel op mogelijke veronderstellingen. Zo je weet hebt van voorbeelden waarin het inderdaad op miserie en boel uitgedraaid is, kan je dat beter dan ook vermelden, anders blijft het net als bij mijn berichtje bij veronderstellingen en dat was nu net wat ik met mijn berichtje wou aangeven :-)

sperwer
Berichten: 1155

#11 , 20 nov 2006 12:02

Zelfs mijn eerste bericht was een vaststaand feit.

In een beerput roeren geeft enkel stank en stront.

En lost verder niet veel op.

En beginnen met een bouwovertreding voor de rechtbank te trekken is in een beerput roeren. En eindigd er zelfs mee, dat men de politie gaat bellen van zodra iemand zijn auto volgens de andere fout heeft geparkeerd, of dat kinderen te veel op straat lopen.

Dit is een deksel dat men beter dicht laat.

Men kan duizend maal beter proberen onderling overeen te komen, dan 1 maal het gerecht te gebruiken.
Laatst gewijzigd door sperwer op 20 nov 2006 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

koen999
Berichten: 730

#12 , 20 nov 2006 12:06

Volledig mee eens.

Voor je tweet wordt er regelmatig tegen je voordeur geplast,
krijg je tandenstokers in je sloten, wordt je uit je bed gebeld etc etc etc

Terug naar “Andere”