bedongen rechten

warmonder
Topic Starter
Berichten: 5

bedongen rechten

#1 , 08 nov 2006 16:02

artikel 6 aanbiedingsplicht

sub A. .........
sub b.
De Koper is gehouden een huurder, of een gebruiker krachtens een ander recht dan huur, in kennis te stellen van het na te melden parkregelement, waaraan de huurder casu quo gebruiker zich dient te onderwerpen.
sub. C.
meneer "x" kan de door hem hierboven bedongen rechten overdragen aan een opvolgende eigenaarvan de algemenevoorzieningen van het chalet-park "de duinpan" onder gehouden heid de koper/nieuwe eigen naar van het verkochten hiervan onverwijld op de hoogte te stellen.


Mijn vragen: is het volgens de bovenstaande tekst het parkregelement op zich een bedongen recht?
Komt dit recht te vervallen als meneer "X", de koper/nieuwe eigenaar niet onverwijld op de hoogte is gesteld.

:?:

................

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2006 19:01

Kan je zeggen wat het concreet probleem is?

scorpioen

warmonder
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 08 nov 2006 22:02

Kan je zeggen wat het concreet probleem is?

scorpioen
sinds 1999 heb ik een recreatie woning. ik heb deze woning gekocht van een de beheerder/ eigenaar van het park. in 2001 is het park verkocht, aan een nieuwe opvolger. wij zijn opdat moment niet op de hoogte gebracht.
in 2003 heb ik een aanbouw laten realiseren. volgens het parkregelement moet ik schriftelijk toestemming hiervoor hebben. menig mede eigenaren van een recreatie woning op het park, hebben een aanbouw grealiseerd ook hun hebben geen toestemming maar zijn tot op heden niet gedagvaard. Ik ben van mening dat dit parkregelement is komen te vervallen met als reden wat beschreven is indenotariele akte welke behoord bij de koop overkeenkomst van de recreatie woning, zie eerder bericht

Nu wil de huidige beheerder via een dagvaarding de aanbouw weg laten halen met als reden dat hij nooit toestemming zou hebben gegeven voor de aanbouw. mijn concrete vraag is heb ik inderdaad nog steeds toestemming nodig van de huidige beheerder.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2006 11:48

De overdracht van bedongen rechten, zoals in de clausule beschreven dient beschouwd te worden als een overdracht van schuldvordering. Een schuldeiser kan zijn schuldvordering overdragen op voorwaarde de schuldenaar in kennis te stellen. Vanaf dat ogenblik kan de schuldenaar niet meer bevrijdend betalen aan de oorspronkelijk schuldeiser maar moet hij betalen aan de overnemer.

Het niet in kennis stellen van de schuldenaar heeft niet tot gevolg dat de schuld verdwijnt, maar enkel dat de schuldenaar nog bevrijdend kan betalen aan de oorspronkelijk schuldeiser.

In uw geval: het parkreglement vervalt niet. Indien u de toestemming van de oorspronkelijke eigenaar hebt kan u zich daar op beroepen. U moest de toestemming vragen, mocht dat doen bij wie volgens u de eigenaar was (de oorspronkelijke eigenaar), maar als u helemaal geen toestemming gevraagd hebt overtrad u het parkreglement.

scorpioen

warmonder
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 09 nov 2006 13:25

als reactie op het laatste bericht van scorpioen het volgende.
Artkel 6 ?anbiedingsplicht, is een onderdeel van het eigendomsbwijs. hier in wordt niets beschreven over de schuld welke overdraagbaar zou kunnen zijn.Dat staat vermeld in de hypotheek akte.

het volgende staat in artikel 6 aanbiedingsplicht.
A: Indien koper voornemens is over te gaan tot verkoop van het bij deze akte gekochte(al dan niet met het daarop aanwezige chalet) dan is hij verplicht de te "plaats, adres, naam eigenaar met beperkte aansprakelijkheid: "naam" van dit voornemen schriftelijk in kennis te stellen onder het noemen van een vraagprijs.
Eigenaar beheerder van het park heeft alsdan het recht van voorkeur het verkochte te kopen binnen twee maanden nadat bedoelde mededling door hem is ontvangen.
Komen partijen niet tot overeenstemmig dan is koper vrij in de verkoop, mits niet tegen een lagere prijs of onder minder bezwarende voorwaarde.

( is mij duidelijk)

B: Indien koper het door hem verkochte wenst te verhuren of in gebruik te geven aan een derde( niet zijnde een gezinslid van koper) is hij verplicht dit tevoren te melden aan parkeigenaar of een door deze aan te wijzen vertegenwoordiger van park eigennaar. eigenaar heeft dan als recht -onder opgave van reden- om de huur of het in gebruikgeven anderzins aan betreffende huurder/gebruiker niet toe te staan.
De Koper is gehouden een huurder, of een gebruiker krachtens een ander recht dan huur, in kennis te stellen van het na te melden parkregelement, waaraan de huurder casu quo gebruiker zich dient te onderwerpen.


sub. C.
Parkeigenaar kan de door hem hierboven bedongen rechten overdragen aan een opvolgende eigenaar van de algemenevoorzieningen van het chalet-park "de duinpan" onder gehouden heid de koper/nieuwe eigen naar van het verkochten hiervan onverwijld op de hoogte te stellen.




het feit dat de vorige parkeigenaaren en of huidig eigenaar ons niet op de hoogte heeft gebracht direkt na overdracht. betekend dit dat wij hem niet meer aan de nieuwe eigenaar hoeven aan te bieden, en de nieuwe eigenaren niet op de hoogte hoeven te brengen van het parkregelement.
Dat een chalet eigenaar onderworpen is aan het parkregelement is mijn inziens zoals hierboven beschreven is een bedongen recht. wat dus inhoudt dat deze bedongen recht is komen te vervallen.
Het geen wat mijn inziens inhoud betekend dan wel dan er een parkregelement is maar de beheerder kan zich niet meer beroepen op dit regelement. dit door naar mijn mening ik niet meer onderworpen zijn aan het park regelement.
wat denkt u?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 nov 2006 15:37

Ik blijf nog steeds hetzelfde denken.


scorpioen

Terug naar “Andere”