contract verkoper - makelaar

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

contract verkoper - makelaar

#1 , 26 okt 2006 16:39

Verzender van onderstaand bericht gaf toestemming voor plaatsing:

Tijdens een ziekteperiode tekende ik een akkoord met immokantoor X. voor de duur van 1 jaar en... 5% commissie.
Nu bleek achteraf dat de vermelde prijs te laag was in vgl met andere appartmenten en weigerden wij te verkopen aan een kandidaat.
(de eerste die opdook na een half jaar wegens gebrek aan reclame ?n die voorgedragen was door wijzelf).
Nu eist dit immokantoor zijn commissie op zonder dat de verkoop plaatsvond.
Kan dit zomaar?
Of ik moet mij houden aan het te lage bedrag ?

Men wil enkel aanpassen indien een nieuw contract getekend wordt voor opnieuw een jaar! Wat ik weigerde.

Is dit alles wettelijk. Op mijn verkoopsmandaat staat ook de datum niet ingevuld.
Nochtans is er een exemplaar bij hen dat april 2007 bevat. Dit blijkt onvindbaar. Ook staat een verkeerd garagenummer vermeld...

Met zet mij het mes op de keel en voor het weekend verwacht men nog een email of het wordt een rechtszaak, zo zeggen zij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 04 nov 2006 20:50

zonder inzage van wat u getekend heeft valt hier niks zinnigs over te zeggen

Wesley
Berichten: 294

#3 , 07 nov 2006 16:31

In principe is commissie 5% op de verkoopprijs. Geen verkoop, geen commissie.

Contract van 1 jaar is ook overdreven en u kan iet gedwongen worden een contract te verlengen.

Reclame

Jelle
Berichten: 84

#4 , 09 nov 2006 15:14

ik betwijfel sterk of de makelaar een MANDAAT heeft want dat zou betekenen dat hij in uw plaats de verkoop mag afhandelen en zelfs tekenen.

Ervan uitgaand dat het een "OPDRACHT TOT VERKOOP" is ben je in principe gehouden het commissieloon nu als schadevergoeding te betalen want hun opdracht is volbracht, nl. een kandidaat zoeken aan prijs X, of die kandidaat dan door u werd aangebracht of niet doet weinig ter zake als u een exclusiviteitscontract heeft ondertekend.

Laat een advocaat het contract uitpluizen op onrechtmatige bedingen die de nietigheid van het contract zouden kunnen rechtvaardigen, een schadebeding van het volledige commissieloon is trouwens overdreven en zal waarschijnlijk worden gereduceerd

Er kan inderdaad niet gedwongen worden u een nieuw contract te laten tekenen, maar het staat hen vrij dat voorstel te doen bij wijze van minnelijke schikking natuurlijk om alsnog tot een akkoord te komen.

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#5 , 12 dec 2006 23:47

Met het nieuwe KB van freya zal U de commissie moeten betalen of een deel ervan daar de vastgoedmakelaar op papier kan bewijzen dat hij in de tijd bemiddelde in uw naam. De vastgoedmakelaar moet nu zijn rapporten doorsturen aan het controleorganisme. Wanneer U dan vb uw woning zelf verkoopt zal U het ereloon aan die vastgoedmakelaar moeten betalen. Eerlijk gezegd 5% is toch wat veel. het gemiddelde draait nu rond de 3 ? 3,5% afhankelijk, van de schattingwaarde.
U bent verplicht te melden aan een nieuw immokantoor dat U een opdracht getekend hebt met een collega vastgoedmakelaar.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Wesley
Berichten: 294

#6 , 14 dec 2006 23:21

bovenstaande antwoord blijfgt geldig: hoe kan een makelaar 5% vragen op de verkoopprijs als er geen verkoop was? Als er na de termijn van 1 jaar een verkoop volgt met de makelaar zelf aantonen dat die koper gedurendie die termijn van 1 jaar werd aangebracht.

Enige wat makelaar bij niet-verkoop ev entueel - indien bedongen - kan eisen is vergoeding gemaakte onkosten. Wat vlg mij niet voorkomt gezien makelaar geacht wordt te verkopen en vergoeding falen niet goed overkomt

gezien Freya de consument wil beschermen lijkt bovenstaande post me verkeerd - is een verzwaring: sowieso betalen! - vanwaar komt uw informatie?

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#7 , 14 dec 2006 23:53

Beslist u als consument om zelf te verkopen tijdens de duur van de overeenkomst aan een derde die geen klant is van de makelaar, dan kan de vastgoedmakelaar maximaal in het contract aanspraak maken op een schadevergoeding van 75 % van het afgesproken ereloon. Verkoopt u zelf aan een klant van de vastgoedmakelaar, dan kan die contractueel een schadevergoeding van 100 % van het overeengekomen ereloon vragen.
Het kan ook gebeuren dat u als consument na het einde van de bemiddelingsopdracht het onroerend goed zelf kunt verhuren of verkopen en dit aan een kandidaat die al eerder (tijdens de opdracht van de makelaar) informatie inwon via de makelaar. In dat geval mag in de overeenkomst een bepaling staan volgens welke de makelaar aanspraak kan maken op een vergoeding. Voorwaarde is wel dat de makelaar precieze informatie heeft verstrekt aan de betrokkene. Om recht te hebben op deze vergoeding, moet de makelaar bovendien binnen de zeven werkdagen na de be?indiging van de makelaarsovereenkomst een lijst overmaken van de personen aan wie hij precieze en individuele informatie heeft verstrekt. Bovendien heeft de makelaar slechts recht op de vergoeding als de overeenkomst door de consument wordt gesloten binnen de zes maanden na de be?indiging van de makelaarsovereenkomst
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Jelle
Berichten: 84

#8 , 15 dec 2006 00:19

er worden hier verschillende dingen door elkaar gehaald.
In dit verhaal is het eigenlijk vrij simpel uit te leggen:

Makelaar X heeft als opdracht een koper te zoeken tegen prijs Y en zal hiervoor een commissie van 5% ontvangen.

Makelaar heeft zijn opdracht volbracht en een koper gevonden tegen prijs Y. Als jij als eigenaar plots niet meer wenst te verkopen aan prijs Y is dat niet de makelaar zijn probleem, hij heeft zijn opdracht volbracht en kan perfect zijn volledige commissie opeisen.

Terug naar “Andere”