verboden handelspraktijken aanklagen

Michael83
Topic Starter
Berichten: 7

verboden handelspraktijken aanklagen

#1 , 08 sep 2010 09:06

Hallo,
Ik zou een firma willen oprichten in België met een concept dat veel wordt toegepast in het buitenland. (automobiel-sector)
Na consultatie inzake regels en wetten mbt de activiteiten hieromtrent is het blijkbaar verboden om dit te doen, althans in Belgie. Dit verbod wordt mede bevestigd door FOD Economie en FOD Mobiliteit.
Echter zijn er meerdere firma's (in België) die deze activiteiten WEL uitvoeren, ofschoon verboden.
Een vraag aan FOD Mobiliteit en FOD Economie waarin ik hun hierop attent maak, wordt beantwoord dat hun
diensten hiervan maar al te goed bewust zijn, maar NIET kunnen optreden omdat dit toebehoort aan de uitvoerende macht.

Jullie begrijpen dat dit dus NIET eerlijk is, concurrentievervalsing is en deze kwestieuze firma's blijkbaar gedoogd worden.
De actviteiten zijn wel degelijk verboden en strafbaar.

Iedereen gelijk voor wet ?? Blijkbaar NIET dus.

Zijn er mensen onder jullie die weten waar ik zulks kan aanklagen ( FOD Eco en Mobi doet NIETS hieromtrentomdat zij "geen bevoegdheid hebben". Politionele diensten hebben "geen tijd" of "is niet zo belangrijk". Typisch.... )

Elke tip is welkom omdat dit gewoonweg niet eerlijk is en blijkbaar zijn verboden praktijken toegestaan in België.

Mvg
Laatst gewijzigd door Michael83 op 10 sep 2010 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 sep 2010 11:09

Over welk concept gaat het?

Michael83
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 08 sep 2010 11:20

"chiptunen", motorvermogen wijzigen (lees = vermeerderen)

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 sep 2010 11:35

Vallen er nog niet genoeg doden op de weg misschien?

Michael83
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 08 sep 2010 11:56

Daarin heb je gelijk en ik heb mijn mening hierna herzien, mede door het verbod hieromtrent

Ik vind het wel oneerlijk en corrupt dat die firma's die chiptunen gewoonweg deze verboden praktijk
mogen uitvoeren en hier grof geld aan verdienen.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen mag geld verdienen, maar waarom KAN dit zomaar terwijl dit verboden is.

Als IK het niet mag, en iedereen is gelijk voor de wet, dan moeten die anderen ook stoppen.
Ik wil dit aanklagen en zoek hierbij enkel wat richtlijnen...

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 sep 2010 12:15

Vallen er nog niet genoeg doden op de weg misschien?
Uiteraard, maar toch een beetje kort door de bocht. In een aantal verkeerssituaties kan een zwaardere motor zelfs bijdragen tot de verkeersveiligheid. Uiteindelijk is het risico voor de verkeersveiligheid niet de zware motor, maar de manier waarop de bestuurder hiermee om gaat.

(En nee, ik rij maar met een ongetunede Opel Corsa.)

Alfred J
Berichten: 190

#7 , 08 sep 2010 21:10

Vallen er nog niet genoeg doden op de weg misschien?
Offtopic:
Chiptuning wordt praktisch altijd gezien als het sneller maken van een wagen. Je kan echter ook chiptunen in de zin dat er meer koppel beschikbaar wordt op toerentallen waar dat koppel eerst niet was. Het vermogen stijgt dan niet mee, maar je kan dan bijvoorbeeld wel een lager verbruik bekomen omdat je motor meer kracht (koppel) heeft op lagere toerentallen. Ik persoonlijk vind het jammer dat die vorm van chiptuning ook verboden is, want als dit correct gebeurd komt het het milieu enkel ten goede.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 10 sep 2010 13:02

Uiteraard breng je dan de verzekering op de hoogte dat de premie aangepast dient te worden (hoger vermogen) en ook de belastingen (meer fiscale pk's) neem ik aan? :twisted: Toch?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Michael83
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 10 sep 2010 13:35

Ivm de verzekering inlichten na tuning is NIET wettelijk voorzover het kan worden begrepen uit de wettekst.
Op wegcode.be staan hieromtrent de nodige wetten en koninklijke besluiten

1) Een chiptuning is een "wijziging" doorvoeren aan het bestaande PVG (proces verbaal van goedkeuring)
Het vermogen (in kilowatt uitgedrukt) wordt gewijzigd. Dus het PVG is niet meer in overeenstemming met deze wijziging.

2) Om deze wijziging te MOGEN uitvoeren moet de chiptuning-firma een goedkeuring aanvragen bij de mannen van
FOD Mobiliteit. Na die specifieke aanvraag moet deze nog worden goedgekeurd. Pas daarna mag het uitgevoerd worden !
Die aanvragen gebeuren in de praktijk NOOIT, laat staan dat ze dan al goedgekeurd zouden worden.

3) Enkel en alleen met dit NIEUWE PVG, wat MOET worden voorgelegd aan de verzekering mag die de verzekeringspolis aanpassen aan het nieuwe vermogen. (kilowatt)
Elk geval dat de verzekeringsagent een nieuwe verzekering geeft zonder dit nieuwe PVG is dus ook illegaal.

4) Omdat niemand die PVG aanvraagt, dan wel verkrijgt, mag de verzekering niet worden aangepast !!!

Daar zit dus het "probleem" oftewel het strafbare feit dat men "gewijzigde" auto's terug in het verkeer brengt zonder machtigingen.

Hier is een tekst die ik heb gevonden op internet ivm aangebrachte wijzigingen

Overeenkomstig artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van
15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het
niet meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat bekrachtigd
met een afwijking ervan. Wanneer de verbouwing echter wordt
uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde,
wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de
instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde.


Wat verder in dezelfde tekst staat nog eens duidelijk

Zijn in elk geval verboden :
...
27) motortuning (of chiptuning)
...


Dus : ten alle tijde verboden

Vandaar dat ik het nogal storend vind dat IK (of anderen) hier geen geld aan mogen verdienen, terwijl er duidelijk
firma's zijn die dat blijkbaar wél doen, hoewel overduidelijk verboden !!!

Dat is dus hetzelfde als met die opgevoerde brommerkes die de politie overal in beslag neemt.
Bij auto's is het dus net hetzelfde, maar alleen weten ze het blijkbaar nog niet....

chiptuner
Berichten: 1

#10 , 03 okt 2010 00:41

Michael83, je bent duidelijk verkeerd geïnformeerd geweest.
Chiptuning is wel degelijk legaal, en wel in verschillende contexten:
1) Het getunede voertuig zal niet op de openbare weg gebruikt worden
2) Er is geen sprake van stijging van het motorvermogen (bvb. enkel koppel verhogen)
3) De tuner in kwestie dient een dossier tuning in bij het ministerie:
a) De tuner voorziet een attest met het nieuwe vermogen
b) Na goedkeuring ontvang je een attest dat je bij de boorddocumenten moet bewaren
c) Indien de wagen reeds ingeschreven is in België, moet u een nieuwe inschrijving
aanvragen. U moet hiervoor aan uw concessiehouder een 'roze formulier' vragen en dit naar
de O.l.V. opsturen met in VAK U1 de volgende vermelding:"Opmerking" WIJZIGING VAN
VERMOGEN VAN MOTOR VOLGENS ATTEST WAARVAN COPIE IN BIJLAGE; Vergeet
de fiscale zegel van € 12.50 niet, evenals het attest van de verzekering en een kopie van het
attest van wijziging van motor.
d) Indien de wagen nog niet is in België, dient u eerst uw
verzekeringsagent te verwittigen teneinde een juiste dekking te hebben en in het VAK
"Opmerking" van uw roze formulier tot aanvraag van inschrijving vermelden:" WIJZIGING
VAN VERMOGEN VAN MOTOR VOLGENS ATTEST WAARVAN COPIE IN BIJLAGE" In
VAK R2B, waarvan het vignet 705 geplakt moet worden, dient het voorgedrukte vermogen
geschrapt te worden en vervangen door het nieuwe in kW. Vergeet de fiscale zegel van €31
niet.

Bovenstaande procedure (3) is geheel wettelijk en duidelijk voorzien in de huidige wetgeving.

Het volstaat overigens de klant een document te overhandigen waarop duidelijk vermeld staat dat je er als tuner vanuit gaat dat de klant bovenstaande zelf in orde gaat brengen, dan sta je als tuner volledig buiten schot, dit is uiteraard niet de meest correcte manier van zaken doen, maar klant is koning en als dienstverlener is het je plicht om de wensen van de klant te vervullen. Eigenlijk is zelfs dit document geen must, aangezien je er als dienstverlener vanuit gaat dat je klant ter goeder trouw gaat handelen en je er niet mag vanuit gaan dat de klant de doelstelling heeft om jouw dienst of product illegaal te gebruiken, deze regelgeving is trouwens van toepassing op de meeste dienstverleningen. Bvb.: Een wapenhandelaar gaat de verkoop van een wapen ook niet weigeren als je voldoet aan de wettelijke eisen (attest van schietclub oid), ook al zie je er "verdacht uit" en denk hij bij zichzelf dat je diezelfde avond nog een massamoord gaat plegen.

Tevens stelt de Europa al een tijdje de vraag aan alle "lokale" overheidsdiensten om de Europese norm over te nemen, deze stelt dat een xx percentage afwijking van het motorvermogen legaal is.

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mar 2018 17:52

Chiptuning is wel degelijk legaal, en wel in verschillende contexten:
1) Het getunede voertuig zal niet op de openbare weg gebruikt worden
2) Er is geen sprake van stijging van het motorvermogen (bvb. enkel koppel verhogen)
3) De tuner in kwestie dient een dossier tuning in bij het ministerie:
a) De tuner voorziet een attest met het nieuwe vermogen
b) Na goedkeuring ontvang je een attest dat je bij de boorddocumenten moet bewaren
c) Indien de wagen reeds ingeschreven is in België, moet u een nieuwe inschrijving .....

Bovenstaande procedure (3) is geheel wettelijk en duidelijk voorzien in de huidige wetgeving.
Deze thread stond op een tuning forum. Deze opmerkingen zijn helaas kort door de bocht en allesbehalve correct.
De firma waar ik werk doet officiële verbouwingen aan voertuigen (cat M1) en respecteren hierbij de wettelijke procedures (uitgeklaard door medewerkers van FOD Mobiliteit en MOW Vlaanderen)

De Ministeriële Omzendbrief 12.03.2010 betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
bevat 2 lijsten, nl ;
/*/ wijzigingen en verbouwingen, toegelaten mits naleving van de basisprincipes en
onder bepaalde voorwaarden” (punt 1 t/m 55)
/*/ wijzigingen en verbouwingen die in elk geval verboden zijn. (punt 1 t/m 30)
(punt 27 : motortuning)

Chiptuning is dus 'in elk geval' verboden. Het staat ook niet in de lijst met toegelaten verbouwingen,
noch is chiptuning gekoppeld aan het naleven van basisprincipes en/of voorwaarden.

Besluit : ten alle tijde en in elk geval illegaal.


Echter ; een wijziging v/h vermogen is in principe een 'verbouwing' en kan dus theoretisch in aanmerking komen voor een goedkeuring. Hiervoor dient dan het K.B. van 15 maart 1968.

Overeenkomstig artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat bekrachtigd met een afwijking ervan. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde.

Die "andere persoon" is m.a.w. de uitvoerder van de chiptuning.
De klant of eigenaar van het voertuig is de opdrachtgever.
(als de klant thuis zélf zijn voertuig 'tuned', dan pas is hij de uitvoerder)

Besluit : de uitvoerder (die de tuning aanbrengt-uitvoert) moet eerst een dossier indienen én de instemming verkrijgen -na onderzoek- van de constructeur. En dit voor IEDER voertuig apart.
Vanaf dan mag de (goedgekeurde) tuning pas uitgevoerd worden EN dienen de aan de uitvoerder afgeleverde attesten uiteraard aan de eigenaar te worden bezorgd.


Uw opmerkingen :

1) Het getunede voertuig zal niet op de openbare weg gebruikt worden

Indien onomstotelijk kan worden vasgesteld (door het bedrijf waar ik werk) dat het aangeboden voertuig initieel niet deelneemt of zal deelnemen aan het openbaar verkeer is er géén verbod tot uitvoering van een vermogenswijziging. Ik denk aan rallyauto's enz.

2) Er is geen sprake van stijging van het motorvermogen (bvb. enkel koppel verhogen)

Koppel en pk zijn fysische grootheden die beiden recht evenredig toenemen bij een chiptuning
Dus enkel het koppel verhogen is niet mogelijk met wat software.

3) De tuner in kwestie dient een dossier tuning in bij het ministerie:
a) De tuner voorziet een attest met het nieuwe vermogen
b) Na goedkeuring ontvang je een attest dat je bij de boorddocumenten moet bewaren


Inderdaad, dit klopt. De uitvoerder ontvangt het attest en bezorgd dit a/d klant
Het volstaat overigens de klant een document te overhandigen waarop duidelijk vermeld staat dat je er als tuner vanuit gaat dat de klant bovenstaande zelf in orde gaat brengen, dan sta je als tuner volledig buiten schot, dit is uiteraard niet de meest correcte manier van zaken doen, maar klant is koning en als dienstverlener is het je plicht om de wensen van de klant te vervullen. Eigenlijk is zelfs dit document geen must, aangezien je er als dienstverlener vanuit gaat dat je klant ter goeder trouw gaat handelen en je er niet mag vanuit gaan dat de klant de doelstelling heeft om jouw dienst of product illegaal te gebruiken, deze regelgeving is trouwens van toepassing op de meeste dienstverleningen. Bvb.: Een wapenhandelaar gaat de verkoop van een wapen ook niet weigeren als je voldoet aan de wettelijke eisen (attest van schietclub oid), ook al zie je er "verdacht uit" en denk hij bij zichzelf dat je diezelfde avond nog een massamoord gaat plegen.
Sorry, maar dit is dus onzin.
Eerder gaf je aan onder punt 3) ; de uitvoerder dient een dossier in en jij bekomt de goedkeuring,
Nu zeg je dat jouw klant een document krijgt zodat jij buiten schot blijft omdat de klant koning is en omdat dit jouw plicht is. Dit is in strijd met de wettelijke bepalingen !
Een chiptuning uitvoeren is een 'dienst' (handeling, gedraging) en géén 'goed', dus jouw analogie met dat wapen (product) gaat helemaal niet op.

Als de uitvoerder géén instemming krijgt, en desondanks uitvoert, overtreedt de uitvoerder het algemeen reglement zoals bepaald in artikel 81 van het KB 15 maart 1968. Dit zijn correctionele straffen met zware boetes ! Bovendien wordt chiptuning ondergebracht (keuze v/d procureur) onder het misdrijf valsheid in informatica - art 210bis Strafwetboek)

Begeeft de eigenaar zich toch op de openbare weg met een 'illegale' chiptuning, dan pleegt deze een bijkomende inbreuk op KB 15 maart 1968, art 14, §1,3. “het in het verkeer brengen op de openbare weg van een voertuig van de categorieën M, N, O, T, C, R en S dat niet in alle opzichten overeenkomt met het goedkeuringscertificaat is verboden.", en/of KB 1 december 1975, art 59.6 en 81.1.1 en/of Wet 16 maart 1968 (Wegverkeerswet)

Geïnteresseerde klanten worden vaak totaal misleid uit puur geldgewin met alle gevolgen vandien. Chiptuning uitvoeren is dus niet zo ongevaarlijk als dat het lijkt !

katwezel
Berichten: 375

#12 , 17 mar 2018 17:50

@carbuild topic is 7 jaar oud ts zal dit niet meer lezen

Terug naar “Andere”