Chiptuning is wel degelijk legaal, en wel in verschillende contexten:
1) Het getunede voertuig zal niet op de openbare weg gebruikt worden
2) Er is geen sprake van stijging van het motorvermogen (bvb. enkel koppel verhogen)
3) De tuner in kwestie dient een dossier tuning in bij het ministerie:
a) De tuner voorziet een attest met het nieuwe vermogen
b) Na goedkeuring ontvang je een attest dat je bij de boorddocumenten moet bewaren
c) Indien de wagen reeds ingeschreven is in België, moet u een nieuwe inschrijving .....
Bovenstaande procedure (3) is geheel wettelijk en duidelijk voorzien in de huidige wetgeving.
Deze thread stond op een tuning forum. Deze opmerkingen zijn helaas kort door de bocht en allesbehalve correct.
De firma waar ik werk doet officiële verbouwingen aan voertuigen (cat M1) en respecteren hierbij de wettelijke procedures (uitgeklaard door medewerkers van FOD Mobiliteit en MOW Vlaanderen)
De Ministeriële Omzendbrief 12.03.2010 betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
bevat 2 lijsten, nl ;
/*/ wijzigingen en verbouwingen, toegelaten mits naleving van de basisprincipes en
onder bepaalde voorwaarden” (punt 1 t/m 55)
/*/ wijzigingen en verbouwingen die
in elk geval verboden zijn. (punt 1 t/m 30)
(punt 27 : motortuning)
Chiptuning is dus 'in elk geval' verboden. Het staat ook niet in de lijst met toegelaten verbouwingen,
noch is chiptuning gekoppeld aan het naleven van basisprincipes en/of voorwaarden.
Besluit : ten alle tijde en in elk geval illegaal.
Echter ; een wijziging v/h vermogen is in principe een 'verbouwing' en kan dus theoretisch in aanmerking komen voor een goedkeuring. Hiervoor dient dan het K.B. van 15 maart 1968.
Overeenkomstig artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat bekrachtigd met een afwijking ervan. Wanneer de verbouwing echter wordt
uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde.
Die "andere persoon" is m.a.w. de uitvoerder van de chiptuning.
De klant of eigenaar van het voertuig is de opdrachtgever.
(als de klant thuis zélf zijn voertuig 'tuned', dan pas is hij de uitvoerder)
Besluit : de uitvoerder (die de tuning aanbrengt-uitvoert) moet eerst een dossier indienen én de instemming verkrijgen -na onderzoek- van de constructeur. En dit voor IEDER voertuig apart.
Vanaf dan mag de (goedgekeurde) tuning pas uitgevoerd worden EN dienen de aan de uitvoerder afgeleverde attesten uiteraard aan de eigenaar te worden bezorgd.
Uw opmerkingen :
1) Het getunede voertuig zal niet op de openbare weg gebruikt worden
Indien onomstotelijk kan worden vasgesteld (door het bedrijf waar ik werk) dat het aangeboden voertuig initieel niet deelneemt of zal deelnemen aan het openbaar verkeer is er géén verbod tot uitvoering van een vermogenswijziging. Ik denk aan rallyauto's enz.
2) Er is geen sprake van stijging van het motorvermogen (bvb. enkel koppel verhogen)
Koppel en pk zijn fysische grootheden die beiden recht evenredig toenemen bij een chiptuning
Dus enkel het koppel verhogen is niet mogelijk met wat software.
3) De tuner in kwestie dient een dossier tuning in bij het ministerie:
a) De tuner voorziet een attest met het nieuwe vermogen
b) Na goedkeuring ontvang je een attest dat je bij de boorddocumenten moet bewaren
Inderdaad, dit klopt. De uitvoerder ontvangt het attest en bezorgd dit a/d klant
Het volstaat overigens de klant een document te overhandigen waarop duidelijk vermeld staat dat je er als tuner vanuit gaat dat de klant bovenstaande zelf in orde gaat brengen, dan sta je als tuner volledig buiten schot, dit is uiteraard niet de meest correcte manier van zaken doen, maar klant is koning en als dienstverlener is het je plicht om de wensen van de klant te vervullen. Eigenlijk is zelfs dit document geen must, aangezien je er als dienstverlener vanuit gaat dat je klant ter goeder trouw gaat handelen en je er niet mag vanuit gaan dat de klant de doelstelling heeft om jouw dienst of product illegaal te gebruiken, deze regelgeving is trouwens van toepassing op de meeste dienstverleningen. Bvb.: Een wapenhandelaar gaat de verkoop van een wapen ook niet weigeren als je voldoet aan de wettelijke eisen (attest van schietclub oid), ook al zie je er "verdacht uit" en denk hij bij zichzelf dat je diezelfde avond nog een massamoord gaat plegen.
Sorry, maar dit is dus onzin.
Eerder gaf je aan onder punt 3) ; de uitvoerder dient een dossier in en jij bekomt de goedkeuring,
Nu zeg je dat jouw klant een document krijgt zodat jij buiten schot blijft omdat de klant koning is en omdat dit jouw plicht is. Dit is in strijd met de wettelijke bepalingen !
Een chiptuning uitvoeren is een 'dienst' (handeling, gedraging) en géén 'goed', dus jouw analogie met dat wapen (product) gaat helemaal niet op.
Als de uitvoerder géén instemming krijgt, en desondanks uitvoert, overtreedt de uitvoerder het algemeen reglement zoals bepaald in artikel 81 van het KB 15 maart 1968. Dit zijn correctionele straffen met zware boetes ! Bovendien wordt chiptuning ondergebracht (keuze v/d procureur) onder het misdrijf valsheid in informatica - art 210bis Strafwetboek)
Begeeft de eigenaar zich toch op de openbare weg met een 'illegale' chiptuning, dan pleegt deze een bijkomende inbreuk op KB 15 maart 1968, art 14, §1,3. “het in het verkeer brengen op de openbare weg van een voertuig van de categorieën M, N, O, T, C, R en S dat niet in alle opzichten overeenkomt met het goedkeuringscertificaat is verboden.", en/of KB 1 december 1975, art 59.6 en 81.1.1 en/of Wet 16 maart 1968 (Wegverkeerswet)
Geïnteresseerde klanten worden vaak totaal misleid uit puur geldgewin met alle gevolgen vandien. Chiptuning uitvoeren is dus niet zo ongevaarlijk als dat het lijkt !