landbouwgrond vrij van gebruik?

jj
Topic Starter
Berichten: 5

landbouwgrond vrij van gebruik?

#1 , 09 okt 2006 21:29

Hallo,

Wij overwegen een stuk landbouwgrond aan te kopen en willen zeker zijn dat dit vrij van gebruik is...

De eigenaar staat erop dat er nooit een schriftelijke overeenkomst opgesteld werd en ook in de akte staat er niks van vermeld maar...

... de eigenaar heeft aan een jager (landbouwer) mondeling de toestemming gegeven van op deze grond mais aan te planten om het wild aan te trekken. De mais die aangeplant werd wordt niet geoogst, maar blijft dus een volledig jaar staan. Als er geen voedsel meer in zit planten ze nieuwe mais. Dit gebeurt naar het schijnt al zo een 10 jaar.

Heb ik na aankoop van deze grond het volledige gebruik ervan, of gaat deze jager (landbouwer) het recht hebben om van pacht te spreken? Indien zo, over welke termijn is de grond ?cht vrij van gebruik?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 09 okt 2006 22:00

Dit gebeurt naar het schijnt al zo een 10 jaar.
Art.4.De pachttijd wordt vastgesteld door de partijen:hij mag niet korter zijn dan negen jaar...Bij gebreke aan geldige opzegging wordt de pacht van rechtswege verlengd voor opeenvolgende periodes van negen jaar...(Pachtwet 4 november 1969).

Daarnaast bestaat ook nog de loopbaanpacht.

koen999
Berichten: 730

#3 , 09 okt 2006 22:57

vraagje:
ik hoor dat als er niks betaald is er ook geen sprake van pacht is, klopt dat?



enne zo het pacht is kan je de pachter een vergoeding voorstellen om van de pacht af te zien, of vragen dat hij een bedrag voorstelt.
ik hoop voor u dat dat bedrag dan meevalt

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 10 okt 2006 21:16

vraagje:
ik hoor dat als er niks betaald is er ook geen sprake van pacht is, klopt dat?
WAAR ziet U staan dat er niets werd betaald?
GEEN enkele rechter die dit zal geloven!

Zie wet beperking pachtwetprijzen. http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1969110432

jj
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 10 okt 2006 21:38

Er werd inderdaad niks betaald voor zover wij weten.

Ik hoop dat het dan toch niet als pacht beschouwd kan worden?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 10 okt 2006 21:53

INDIEN U overgaat tot koop :

Maan,als nieuwe eigenaar,de huidige gebruiker aangetekend aan ubinnen de daarin door u gestelde redelijke termijn, het bewijs te leveren van voornoemde toestemming tot pacht.Deel hem daarin mee dat hij bij gebrek daaraan geacht wordt het land zonder recht of titel te gebruiken en maan hem dan tevens aan dat gebruik ONMIDDELLIJK te be?indigen.

koen999
Berichten: 730

#7 , 10 okt 2006 22:46

Maan,als nieuwe eigenaar,de huidige gebruiker aangetekend aan ubinnen de daarin door u gestelde redelijke termijn, het bewijs te leveren van voornoemde toestemming tot pacht.Deel hem daarin mee dat hij bij gebrek daaraan geacht wordt het land zonder recht of titel te gebruiken en maan hem dan tevens aan dat gebruik ONMIDDELLIJK te be?indigen.
dat kan je doen, maar ALS het om pacht gaat zal de pachter na zo'n handelswijze weinig geneigd zijn een redelijke afkoopsom voor die pacht voor te stellen.

Waarom vraag je het de verkoper niet? stelt die dat het land vrij is, zet dat dan op papier, blijkt het land achteraf niet vrij te zijn kan je de afkoopsom op hem verhalen

jj
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 11 okt 2006 08:31

Wij nemen nog eens contact op met de eigenaar en deze houdt voet bij stuk dat de grond vrij van gebruik is.

Wij zijn van plan dit in de verkoopovereenkomst te laten opnemen en zo te laten ondertekenen door de huidige eigenaar. Ik verneem nu ook van hem dat het niet over 10 jaar gaat dat die jager de grond mag 'gebuiken', maar over zo een 20 jaar. Hoop dat het goed komt.

Ligt blijkbaar moeilijk aangezien ik al even naar antwoorden op zoek ben en niemand mij zekerheid kan bieden.

koen999
Berichten: 730

#9 , 11 okt 2006 08:37

zo het idd in de verkoopsovereenkomst wordt opgenomen , loop je geen risico.

waarom contacteer je de jager niet?

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#10 , 13 dec 2006 00:01

Je zal die jager ( landbouwer ) er niet af krijgen als hij er niet af wil . de landpacht : mondeling kan en zo te zien is het al meerdere jaren een gewoonte ...
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Terug naar “Andere”