schulden

marcdegoede
Topic Starter
Berichten: 5

schulden

#1 , 06 okt 2006 09:11

Hallo;
Vanaf december wil ik met mijn vriendin samenwonen of huwen!
Ik heb schulden uit het verleden,en wil mijn vriendin en haar bezittingen daartegen beschermen,hoe kun je dat het best en voordeligst aanpakken?
Samenlevingskontrakt of notaris?
Wat kost dat ongeveer?

Groetjes;
Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 06 okt 2006 09:33

Ik denk:

ofwel alleen feitelijk gaan samenwonen en niet wettelijk (dus net GEEN samenlevingscontract gaan tekenen)

ofwel (lijkt mij het interessantste:) trouwen met scheiding van goederen. Dan moet je natuurlijk erg zeker van je zaak zijn, maar het interessante is dan dat je alle spullen die je koopt voor je inboedel op naam van je vriendin kan zetten. Als je dan onverhoopt de schulden niet zou kunnen afbetalen, kunnen ze je alvast niet je inboedel afnemen. En voor haar is het natuurlijk ook het beste zo. Nadeel: als jij zou meebetalen aan die inboedel en jullie zouden ooit scheiden... alles voor haar.

TAS
Berichten: 67

#3 , 06 okt 2006 17:21

?Art.1514. Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Gerechtelijk Wetboek)

?Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen?(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

'In geval van revindicatie biedt een geregistreerde eigendomsverklaring geen waarborg t.a.v. derden,zodat het eigendomsbewijs van de erin vermelde goederen niet noodzakelijk vaststaat.Ook een factuur mist t.a.v. derden bewijswaarde wanneer niet is aangetoond dat de erop vermelde goederen met eigen gelden werden aangekocht.'(Antwerpen 22 oktober 1990,Bull.Bel. 1992,2728).

'De hoven en rechtbanken beschikken bij revendicatie van in beslag genomen meubelen over een zo ruim mogelijke beoordelingsbevoegdheid ter waardering van de bewijskracht van de documenten die hen worden voorgelegd.Het is aan de eiser om te bewijzen dat hij het huisraad van de gemeenschappelijke woning met eigen geld heeft betaald,zonder deelneming van de beslagene.Doet hij dit niet dan zijn de in beslag genomen voorwerpen onverdeelde goederen,die in beslag kunnen worden genomen,maar waarvan een gedwongen tegeldemaking slechts mogelijk is na de verdeling waartoe de meest gerede partij moet doen overgaan.'(Luik 10 november 1994,J.L.M.B. 1995,577).

?Art.1175.De boedelbeschrijving heeft ten doel de omvang van de?onverdeeldheid?vast te stellen.Zij bevat met name de beschrijving en de schatting van de roerende goederen,de ontleding van de titels en papieren,de opgave van de verklaringen door de belanghebbenden gedaan ten laste of ten bate van de boedel.?(Gerechtelijk Wetboek).

U kan een afzonderlijke notari?le boedelbeschrijving laten opmaken van uw en haar bezittingen VOORALEER u gaat samenwonen.Zulks neemt niet weg dat u zich onvermogend kan maken door zaken die u in eigendom toebehoren in de boedelbeschrijving te laten opnemen als eigendom van uw partner,zodat ook de boedelbeschrijving geen ABSOLUUT bewijs van eigendom vormt.

Reclame

Terug naar “Andere”