omzetting vastgoed

rosie61
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

omzetting vastgoed

#1 , 24 sep 2006 22:30

Kortelings is ons huis afbetaald.Kan men de waarde van het onroerend goed beleggen in een levensverzeking van het type tak23,dit met de bedoeling dat de waarde ervan omgezet wordt naar roerend goed en wij naar eigen believe een begunstigde kunnen aanwijzen.Hartelijk dank
De sterren aan de hemel zien schitteren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 24 sep 2006 23:10

Als je kinderen of kleinkinderen wil onterven van 'geld' dan kan dat volgens mij gedeeltelijk door bv. een spaarformule af te sluiten in een tak 23 produkt (dit is een spaarformule van een levensverzekeringsmaatschappij). In principe is tak 23 een levensverzekeringsprodukt maar met minimale levensverzekeringspremie bij overlijden. De nadruk van dergelijk produkt ligt immers op opbrengst.

Het mooie van dit produkt is dat er 2 verzekeringsnemers ?n 2 verzekerden kunnen aangeduid worden. Bovendien worden in hetzelfde kontrakt ofwel de normale standaardbegunstigden, ofwel tot 4 afwijkende begunstigden aangeduid (ingeval er meer afwijkende begunstigden zouden zijn weet ik niet of die in hetzelfde kontrakt kunnen/mogen aangduid worden, of indien je dan misschien beter een tweede kontrakt afsluit).

Bij overlijden van de eerste verzekeringnemer, beslist de tweede wat er gebeurt met het kapitaal van het kontrakt. Onmiddellijke uitkering, of even wachten.Alle ontvangsten uit dergelijk product zijn vrij van roerende voorheffing (tenzij dit recent veranderd zou zijn?)indien de formule over MINIMUM 8 jaar loopt en de de premie te ontvangen bij overlijden kan vrij zijn van erfenisrechten indien aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt.

Hopelijk heeft U hier iets aan?

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 25 sep 2006 18:43

* Herbelegging verkoopopbrengst woning in financi?le verzekering kan perfect.
* Het gaat hier om individuele levensverzekeringscontracten met ??n verzekeringsnemer. Meer dan ??n verzekeringsnemer binnen hetzelfde contract is onmogelijk.
* Echtgenoten kunnen natuurlijk wel elk een contract nemen.?* Qua begunstiging (is eigenlijk een quasi testamentair beding) is inderdaad zeer veel mogelijk.
* Besef wel dat de reservataire erfgenamen bij het openvallen van de erfenis mogelijk inkorting kunnen eisen.
* Bij overlijden van de verzekerde (en die kan verschillend zijn van de verzekeringsnemer) is er een verplichte vereffening van het contract.
* recente jurisprudentie stelt dat de helft van de vereffeningswaarde in successie valt, tenzij de langstlevende kan aantonen dat de premie van het contract van zijn overleden partner betaald werd met eigen middelen van de langstlevende.
* Actueel wordt er geen roerende voorheffing ingehouden op tak 23 contracten, tenzij de inhoud bestaat uit > 40 % obligaties en minder dan 8 jaar en 1 dag aangehouden bleef.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

rosie61
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 26 sep 2006 23:01

Hartelijk dank voor jullie vlugge antwoord,hiemee ben ik al een heel stuk verder.U spreekt ook van geen roerende voorheffing te moeten betalen na een een periode van 8 jaar en 1 dag,dat is te lang voor ons en zal dat zo klaar mogelijk uitleggen.

a) We willen dit doen om vrij te zijn aan de reseve erfgename,hier 1 kind,
ze heeft zelf geen kinderen maar wel haar vriend heeft kinderen die voor ons totaal niet gekend.Wij hebben voor ons huisje ook heel hard gewerkt en veel moeten laten omdat er nog eens vele hospitaalokkosten waren.Nu ons enig kind komt sinds ze met deze vriend is niet meer thuis,raar maar waar er is tussen haar en ons geen ruzie geweest,het is de vriend die beslist,heel erg.Nu willen wij met ons vermogen zelf doen wat we willen zodat het niet naar vreemde personen gaat, daarmee was de vraag of we de waarde van ons huis kunnen omzetten en zelf de begunstigde aan stellen(zij zal niet overgeslagen worden,helemaal niet).
Bestaat er soms ook een andere oplossing om via een verzekering,maandelijks of driemaandelijks de % in handen te krijgen of jaarlijks,daar heb ik geen idee van. In januari gaan we wel naar de notaris want dit zomaar op eigen houtje te doen lijkt ons veel te riskant,mer zoveel mogelijk inlichtingen kunnen wij dan gewaped met vragen naar de notaris stappen en weten waar we over spreken.Hartelijk dank.
De sterren aan de hemel zien schitteren

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#5 , 27 sep 2006 08:43

Je kan inderdaad via tak 21 verzekeringen (= puur vastrentend) en tak 23 verzekeringen (gebaseerd op beleggingsfondsen en risicoklasse zelf te kiezen) zorgen voor een maandelijkse, driemaandelijkse, halfjaarlijkse of jaarlijkse uitkering.
Je kan in extremis ook kiezen voor een vorm waarbij ook het kapitaal opgesoupeerd wordt (vb lijfrenteplan)
Veel mogelijkheden die ik echter niet zomaar in twee regeltjes kan verduidelijken.
Indien gewenst kan je me je persoonlijke wensen en voorkeuren in mijn persoonlijke mailbox droppen, dan kan ik je persoonlijk advies geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”