wildparkeren op een privé-terrein

Mirella59
Berichten: 12

Re: wildparkeren op een privé-terrein

#16 , 29 okt 2011 19:35

Ik ben reeds 19 jaar eigenares van een appartement...mijn nr plaat hangt er al zo lang.
Op het gelijkvloers is er een bank en ja al die jaren parkeert iedereen er op los.

Omdat ik het zo moe ben van telkens te zien dat mijn plaats weg is heb ik een kaartje onder de ruitewisser gedaan met de opmerking; dit is een prive parking zie nummerplaat.
Ik krijg het kaartje terug onder mijn ruitewisser met de opmerking Stomme Geit dit is gemeente grond.
Spijtig dat ik die persoon niet in levende lijve ben tegen gekomen want ik ben woedend nu.

Als ik een nummerplaat zie parkeer ik er nooit, uit respect, maar blijkbaar bestaat dat niet meer.
De overburen hun bezoek zetten ook hun auto bij ons, het zijn niet enkel de klanten van de bank maar jan en alleman....de syndicus en baas van de bank kent dit probleem al 18 jaar maar doet er helaas niets aan.

Mijn geduld is op......grrrrr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#17 , 29 okt 2011 19:48

Staat de parkeerplaats beschreven in uw aankoopakte als zijnde uw eigendom?

Mirella59
Berichten: 12

#18 , 29 okt 2011 20:04

Staat de parkeerplaats beschreven in uw aankoopakte als zijnde uw eigendom?
Hoi, bedankt voor de snelle reactie....ik heb het nagekeken, het staat helaas niet bij de eigendom.
Wel dat ieder appartement een standplaats heeft.
Maar als bewoner heb ik toch rechten of niet?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 29 okt 2011 20:32

Niet op het openbaar domein. :(

Mirella59
Berichten: 12

#20 , 29 okt 2011 20:41

Niet op het openbaar domein. :(
Ik woon in een appartementsblok van 5 woningen, beneden een kantoor.
Hoe komt u er bij dat dit openbaar domein is?
Tenslotte is dit een prive blok...niet van de gemeente.
Alle bewoners zelfs de huurder heeft een vaste parkeerplaats.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 30 okt 2011 10:26

[....ik heb het nagekeken, het staat helaas niet bij de eigendom.
Wel dat ieder appartement een standplaats heeft.
Hieruit maakte ik op dat de parkeerstrook niet bij het gebouw hoorde. Maar dus blijkbaar wel.
Aan de VME dan ook de nodige maatregelen te nbemen om deze standplaatsen te vrijwaren van wildparkeerders, bvb door het plaatsen van een beugel of de nodige verbodsborden.

Mirella59
Berichten: 12

#22 , 31 okt 2011 12:51

B
[....ik heb het nagekeken, het staat helaas niet bij de eigendom.
Wel dat ieder appartement een standplaats heeft.
Hieruit maakte ik op dat de parkeerstrook niet bij het gebouw hoorde. Maar dus blijkbaar wel.
Aan de VME dan ook de nodige maatregelen te nbemen om deze standplaatsen te vrijwaren van wildparkeerders, bvb door het plaatsen van een beugel of de nodige verbodsborden.
Bedankt Mava,

Ik heb de syndicus al gebeld en hij zegt dat het bij de volgende vergadering besproken wordt om nieuwe nummerplaten aan te schaffen, ben benieuwd.
Nu weet ik dat de bovenburen hier iets mee te maken hebben...want gisteren parkeerden ze naast de mijne, ze konden er bijna niet in of uit maar toch.....terwijl er drie meter verder hun eigenlijke plaats is.
Waarom ze dat doen weet ik niet maar dat is al lang aan de gang.
Ik lette er niet echt op en parkeerde dan maar weer ergens anders omdat ze weer zo breed stond.
Ergens begrijp ik de mentaliteit van de mensen niet meer...waarom zo stom doen? En waarom?
Ze wonen hier nog maar enkele jaren, dus hebben ze de parking te nemen die over was, net zoals ik dat vroeger heb moeten doen.....

Respect bestaat blijkbaar niet meer....ik weet wel dat ik anders ben opgevoed en hier zeker geen ruzie over wil maken.
Bedankt nogmaals..en de groetjes....
ps ik heb al veel aan jullie site gehad......nog veel succes er mee.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 31 okt 2011 15:09

Respect bestaat blijkbaar niet meer....ik weet wel dat ik anders ben opgevoed en hier zeker geen ruzie over wil maken.
.
Hierin moet ik u gelijk gevn. Hier tegenover mijn huis is een kleine OPEBARE parking met maar 6 plaatsen.
Tot voor enige maanden lag hier asfalt en waren er witte lijnen geverfd. Bij de heraanleg van de straat werd deze parking ook heraangelegd maar in kassei, en zonder lijnen. Nu zijn er dagelijks bewoners van huizen uit de buurt die hun wagen parkeren zoals het hun uitkomt. Vorige week konden er maar 3 (drie) wagens op de parking staan omdat er een paar schots en scheef waren ingereden en te lui waren om goed te parkeren. Ze hebben hier zo de hele weekend gestaan, en als ik dan op maandag hierover een vriendelijke opmerking maakte, dat goed parkeren toch niet zo moelijk is, kreeg ik een opgestoken middenvinger terug. Het zijn ook steeds de 2 zelfde bestuurders die slordig parkeren, en beletten dat de zes voorziene plaatsen kunnen gebruikt worden. Volgende maal zeg ik niets meer, maar bel gewoon de politie.

Vandebos
Berichten: 16087

#24 , 31 okt 2011 16:27

Persoonlijk ben ik in dergelijke gevallen altijd verwonderd over de overtuigingskracht van een geroeste nagel..., maar dat heb ik natuurlijk nooit uit eigen ervaring geweten.

Redrum
Berichten: 574

#25 , 10 nov 2011 13:15

Ik heb de syndicus al gebeld en hij zegt dat het bij de volgende vergadering besproken wordt om nieuwe nummerplaten aan te schaffen, ben benieuwd.
Waarom ze dat doen weet ik niet maar dat is al lang aan de gang.
Ik lette er niet echt op en parkeerde dan maar weer ergens anders omdat ze weer zo breed stond.
Ergens begrijp ik de mentaliteit van de mensen niet meer...waarom zo stom doen? En waarom?
Ze wonen hier nog maar enkele jaren, dus hebben ze de parking te nemen die over was, net zoals ik dat vroeger heb moeten doen.....

Omdat het probleem met de nummerplaten wel vaker komt, toch nog eens de expliciete vraag: zijn de parkeerplaatsen zelf, en duidelijk, wel degelijk privé-terrein? We zien namelijk steeds vaker gebeuren dat mensen hun nummerplaat aan hun gevel, voordeur, tuinmuur,... hangen, en er dan van uitgaan dat het stuk openbare weg/parking aan die nummerplaat plots voor hen gereserveerd is. Zo werkt het uiteraard ook niet.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 10 nov 2011 15:09

Dat is dus alleen geldig als die nummerplaat op een garagepoort hangt.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#27 , 25 nov 2011 00:14

Wij hebben zonet van de gemeentelijke overheid 150 euro terugbetaald gekregen omdat een wagen van de gemeente op onze priveplaats geparkeerd stond, we hebben deze laten afslepen. Als de gemeente al het slechte voorbeeld gaat geven aan de rest van de buren...

Maw. beste mensen er is hoop. Het bordje van met een parkeerklem te dreigen zoals her en der gesuggereerd helpt voor ons ook serieus... En uiteraard altijd goed beseffen dat ge de foutparkeerder gratis kunt laten oproepen in een verzoeningsgeding voor de vrederechter.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Heavy_buzz
Berichten: 23

#28 , 01 mar 2013 19:01

Ik weet dat ik wat heel laat ben, maar ik ben hier juist met iets bezig en was wat opzoekingen over dit onderwerp aan het doen. Ik heb dit hier aandachtig zitten lezen en heb toch vragen bij het volgende:
Mag men op een priveterrein zomaar een wielklem op een voertuig plaatsen (en nu komt het belangerijste) en zich, via een zinnetje opgenomen in het parkingreglement, zich volledig ontrekken aan de schade die daardoor aan een voertuig wordt veroorzaakt.
In het reglement van de parking Volvo Cars te Gent staat het volgende te lezen:
§3. Eventuele schade als gevolg van het plaatsen van een wielklem is ten laste van de gebruiker en kan in geen geval worden verhaald op Volvo Cars Gent.

Mijn vraag is nu, kan dit zomaar? In dit geval kan ik dus stellen dat, als een derde mijn auto beschadigd op zijn eigen terrein, ik dit niet kan verhalen op die persoon en alle kosten voor mij zijn. Haaft iemand hier een wettelijke basis voor?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#29 , 01 mar 2013 22:05

Dat is een exoneratiebeding met betrekking tot art. 1382 BW.

Franciscus
Berichten: 38592

#30 , 01 mar 2013 22:13

Los van het feit dat u als foutparkeerder daar evenzo een vergoeding per dag voor moet betalen en geloof me als de regels die ik hier al heb aangegeven worden opgevolgd dan zal de rechtbank u daarvoor evenzo kunnen veroordelen. Vergoeding parkeren, wielklem of takelkosten.

Terug naar “Andere”