Opzeg Handelshuur

diederik.dco
Topic Starter
Berichten: 28
Locatie: merelbeke

Opzeg Handelshuur

#1 , 14 mar 2010 09:43

Wij hebben een handelshuur waarbij de drie-jarige periode(s) eindigen op 30 september. Bij de opzeg van een handelshuur is een termijn van 6 maanden voorzien.
Mijn huurder heeft reeds in januari een opzeg gegeven voor zijn contract dat verloopt op 30 september, is deze opzeg dan geldig (want gegeven 8 maand voordien en geen 6 maand) ?
Ik weet dat bij een handelshuurhernieuwing dat MOET gebeuren tussen de 18 en 15 maand VOOR het verlopen van het contract, maar ik weet niet of de 6 maand vooropzeg ook zo een strikt gegeven is of niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2010 10:57

De opzegtermijn is minimum zes maanden. Men mag dus opzeg geven acht maanden op voorhand.

scorpioen

diederik.dco
Topic Starter
Berichten: 28
Locatie: merelbeke

#3 , 14 mar 2010 11:02

Bedankt Scorpioen

Reclame

xena

#4 , 14 mar 2010 12:16

Wij hebben een handelshuur waarbij de drie-jarige periode(s) eindigen op 30 september. Bij de opzeg van een handelshuur is een termijn van 6 maanden voorzien.
Mijn huurder heeft reeds in januari een opzeg gegeven voor zijn contract dat verloopt op 30 september, is deze opzeg dan geldig (want gegeven 8 maand voordien en geen 6 maand) ?
Ik weet dat bij een handelshuurhernieuwing dat MOET gebeuren tussen de 18 en 15 maand VOOR het verlopen van het contract, maar ik weet niet of de 6 maand vooropzeg ook zo een strikt gegeven is of niet.
er is een verschil tussen het recht van de huurder en de verhuurder en de termijnen die jij aanhaalt is voor te verlengen van het huurcontract niet voor het te beeindigen
burgerlijk wetboek 30/4/1951
Art. 3. De duur van de huur mag niet korter zijn dan negen jaren.
Deze bepaling geldt ook voor de onderhuur, die echter niet mag worden aangegaan voor langer dan de looptijd van de hoofdhuur.
De huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van (elke driejarige periode), mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief

Art. 14. De huurder die het recht op hernieuwing verlangt uit te oefenen, moet zulks of straffe van verval bij (exploot van gerechtsdeurwaarder) of bij aangetekende brief ter kennis van de verhuurder brengen, ten vroegste achttien maanden, ten laatste vijftien maanden vóór het eindigen van de lopende huur.

diederik.dco
Topic Starter
Berichten: 28
Locatie: merelbeke

#5 , 14 mar 2010 21:25

Thanks Xena

Terug naar “Andere”