kosten aan lift : investering of niet?

jorism
Topic Starter
Berichten: 2

kosten aan lift : investering of niet?

#1 , 27 aug 2006 10:06

Beste,

Bij ons in het appartament moeten er nieuwe liftkables gehangen worden.
Dit voor een bedrag van 2130?.

De syndicus oordeelt dat deze kosten vallen onder de noemer "investeringen" en verdeelt ze daarom volgens aandeel.

De persoon van het gelijkvloers echter, zegt dat deze kosten onderhoudskosten zijn en vind dus dat ze moeten verdeeld worden over de verdiepingen. (in de basisakte staat dat onderhoudskosten aan de lift verdeelt worden over de verdiepen).

De persoon van het GV heeft natuurlijk de meeste aandelen, en wil niet bijdragen in deze kosten.

Het dispuut gaat dus eigenlijk over de aard van de kosten. Wanneer kan men zeggen dat het over investeringen gaat, en wanneer kan men zeggen dat het over onderhoud gaat?

Ik ben natuurlijk geneigd de syndicus te volgen daar dit een onafhankelijk advocatenbureau is dat zich steunt op de laatste uitspraken. Zij geven echter wel toe dat het een beetje een grijze zone is.

Wat is jullie mening?
mvg
joris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 27 aug 2006 11:32

NIEUWE kabels=ter vervanging van oude kabels=onderhoud.

Dikke Van Dale: onderhouden=in stand houden...

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... nderhouden

Vermits de lift onverdeelde medeigendom is van de appartementseigenaars,kan de 'Vereniging van medeigenaars' de passende maatregelen treffen om het onderhoud desnoods gerechtelijk af te dwingen.

jorism
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 aug 2006 13:42

Lex,

Dank je voor je antwoord. Ik vind dat eigenlijk wel raar, dat je je hiervoor kan baseren op wat in een woordenboek staat. Ik heb een eigen zaak, en als ik een nieuw raam van 3000? plaats, ter vervanging van het oude natuurlijk, want ik had wel degelijk een raam in mijn huis staan, dan spreekt de fiscus van een investering. En dit doet ze omdat het bedrag van de kost te hoog is. Ik zie die kost anders graag in ??n boekjaar laten vallen.
Vanwaar dan dit onderscheid?
Groeten,

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 29 aug 2006 14:41

Die term is louter 'boekhoudkundig', maar geen juridische.

Terug naar “Andere”