makelaar contacteren

peja
Topic Starter
Berichten: 7

makelaar contacteren

#1 , 11 jan 2010 12:06

Hallo,

Na het overlijden van mijn schoonvader wenst schoonmoeder het ouderlijk huis te verkopen.

Wij hebben ons laten vertellen dat je best meerdere makelaars contacteert voor een vrijblijvend gesprek over de verkoop om dan te bepalen met welke van hen je in zee wenst te gaan.
Is dit de normale gang van zaken of denk je dat ze niet zullen ingaan op een eerste vrijblijvend, dus gratis, contact?

In principe zijn hun tarieven niet wettelijk vastgelegd, maar ik heb gehoord dat ze toch dezelfde tarieven hanteren.
Klopt dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3297

#2 , 11 jan 2010 12:19

Natuurlijk zullen ze wat graag ingaan op een eerste contact want anders kunnen ze geen klanten winnen en dus ook niets verkopen.

Mijn ervaring is beperkt en enkele jaren oud maar de commissie van makelaars schommelde tussen de 3 en de 5% waarbij de duurdere niet noodzakelijk een betere service geeft.

Om je een idee te geven. Stel dat je het huis particulier te koop zou zetten, dan ge je overstelpt worden door makelaars die jou zullen contacteren om te trachten je huis in portefeuille te krijgen. Dit tot grote ergernis van mensen die zonder makelaar willen verkopen.
Dit maar om je aan te geven dat de belangstelling groot is.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 11 jan 2010 13:31

Prijsverschil kan toch wel wat zijn hoor. zoals reeds gemeld verschillen hun tarieven tussen de 3% en de 5% op een pand van gemiddeld € 150.000 kan dat toch al een kleine € 3000 uitmaken.

Kijk ook eens rond in de buurt. Hoe meer panden er door 1 kantoor worden aangeboden hoe groter de kans dat ze degelijk zijn.

Reclame

artemis
Berichten: 3297

#4 , 11 jan 2010 14:29

Kijk ook eens rond in de buurt. Hoe meer panden er door 1 kantoor worden aangeboden hoe groter de kans dat ze degelijk zijn.
Zo zou ik ook beginnen en verder zou ik zeker vragen hoe en waar ze allemaal adverteren (kranten, immoweb e.d.).

Terug naar “Andere”