bouwvergunning opvragen

Sustainable Green Project
Topic Starter
Berichten: 1

bouwvergunning opvragen

#1 , 19 nov 2009 11:45

Is het mogelijk om een bouwvergunning op te vragen van een nieuwbouw ( die er reeds een 2-tal jaren staat) om te kijken of er een bouwovertreding is begaan? Ik ben wel geen buur van het betrokken perceel maar door de bouwovertreding wordt wel de onsluiting van een binnengebied met bouwgronden (in een goedgekeurd BPA) beperkt. (De gemeente liet de de toegangsweg gedeeltlijk volbouwen!?) Daarom wil ik wel eens weten of de gemeente daarover opmerkingen heeft gemaakt bij het toekennen van de vergunning of dat de bouwheer gewoon te ver heeft gebouwen...
Moet dat dan via de gemeente of kan het ook via een andere weg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 nov 2009 12:03

Ik heb nog niet zo lang geleden dezelfde informatie ingewonnen ivm een woning in onze straat. Ik ben gewoon naar de dienst stedenbouw bij de gemeente geweest en daar mocht ik het volledige dossier in alle rust inkijken.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 19 nov 2009 12:29

Wat gebeurt er eigenlijk als een nieuwbouw niet conform gebruikt wordt volgens de bouwplannen en -aanvraag?

Zo is er in onze straat een nieuwbouw (ultra moderne) rijwoning waarvan het gelijkvloers als garage gebruikt wordt, terwijl het dat niet is. Probleem is dat voor dat huis een parkeervak ligt (de straat is een woonerf) dat niet door de stad verwijderd wordt maar waar niemand nog durft te parkeren omdat er zichtbaar een auto staat in de pseudo garage.

Ik vraag me dan af wat er zou gebeuren als je daar toch zou parkeren en zo de uitrit van die auto blokkeert. Ze hebben een parkeerverbod op hun glazen gevel geplakt maar hoe kan de politie weten dat dit in feite geen garage is?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38678

#4 , 19 nov 2009 19:47

Gezien nieuwbouw dus recent kan bouwpolitie optreden ook nog strafrechtelijk.
Edoch niet zo makkelijk
(meestal) zal er enkel voor de burgerlijke rechtbank gedachtvaard worden als men het al doet.
Stelling parket : als u kan zien dat er een garage is mag u er niet staan ook al is het onwettig.
Langs de andere kant als de gemeente daar een parkeerzone tekent is het ook een parkeerzone.

Maar best niet gaan staan zoals een regelmatige schrijver heeft opgemerkt - u kan dat niet weten

Terug naar “Andere”