Anti-kraak wonen / domicileringsadres / schulden

taioneshu
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Anti-kraak wonen / domicileringsadres / schulden

#1 , 09 apr 2024 16:10

Hallo iedereen,

Ik zit met volgende situaties:
ik woon sinds kort uit noodzaak in een anti-kraak woning wegens een verzadigde huurmarkt die zeer moeilijk te benaderen is als alleenstaande (zonder kinderen). Binnenkort wordt mijn domicilieadres van mijn vorige huurwoning weggehaald en zou ik dus ambtswege geschrapt worden.
Het feit dat ik werkende ben zorgt er ook dus voor dat ik geen referentieadres kan aanvragen bij zowel OCMW als natuurlijk persoon. Dit is mij zo gezegd geweest.

In het anti-kraak contract staat duidelijk vermeld dat ik mijn hoofdverblijfadres niet mag zetten op het pand waar ik nu verblijf, maar dienst gemeente wist mij alvast te zeggen dat ik misschien toch beter mijn hoofdverblijfadres daar laat zetten.
Het zou pas als de eigenaar effectief de gedomicileerden zou opvragen dat mijn domicieladres zichtbaar zou zijn voor de eigenaar ( er zou dus maar een hele kleine kans zijn dat dit opgemerkt wordt ).

Nu vraag ik me af in hoeverre ikzelf een schadeclaim kan opgelegd worden door het overtreden van het verbod van het plaatsen van hoofdverblijfadres.

Los van dit alles vroeg ik mij ook nog af, als ik mijn hoofdverblijfadres elders zou kunnen plaatsen (moeder) in hoeverre mijn persoonlijke schulden die nog openstaande zijn ten laste kunnen gelegd worden tegen mijn moeder. De procedure voor de ambtshalve schrapping is nu 3 maand bezig en ik ben dus nog steeds niet geschrapt.

Is er een mogelijkheid om te voorkomen dat mijn persoonlijke schulden bij mijn moeders adres aankomen? Of kan ik iets van instantie inschakelen die dergelijke situatie zou kunnen voorkomen?
Het gaat hem om en beide 3-4000 euro waarvan ik nu al in sommige van de gevallen een afbetalingsplan ben aangegaan. Maar aangezien ik al 3 maand geen belangrijke post (aangetekende zending) ontvang heb ik schrik om voor mijn moeder een last te zijn.

Alvast bedankt!

LeenW
Berichten: 12857

#2 , 09 apr 2024 16:38

Anti-kraak is geen wettelijke statuut, u krijgt er dus geen speciale rechten door. Uw domicilie moet staan waar u werkelijk verblijft, de verhuurder/het contract zijn hier van ondergeschikt belang. Ook bij uw moeder kan u zich niet inschrijven als u daar niet werkelijk woont.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2024 16:46

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 09 apr 2024 17:15

En als u zich daar inschrijft of zelfs maar gewoon verblijft kan de schuldeiser en de GDW daar ook terecht.
Net hetzelfde met het anti-kraak pand.

Het niet naleven van een contractuele verbintenis heeft uiteraard ook juridische gevolgen : mogelijk boete met alsnog betalen van een bepaalde som per maand.
Ook daar kan een GDW alles komen opschrijven.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 09 apr 2024 17:22

Dit gaat wellicht over leegstandbeheer van panden. Volgens de domiciliewetgeving bent u verplicht uw dolmicilie op het adres te vestigen waar u woont. De pandbeheerderders stellen dat u er zich niet op domicileert omdat deze overeenkomsten op zeer korte termijn kunnen aflopen (geen huurovereenkomst). Hoe dan ook de domiciliewetgeving primeert boven de afspraken in de overeenkomst.

Terug naar “Andere”