Onterechte factuur?

bhlc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onterechte factuur?

#1 , 15 dec 2023 11:51

Beste,
We zitten met een moeilijke kwestie, geen zwart-wit verhaal (daarom dat ik hier dit post). Mijn vriendin heeft een verhuurpand. Voor het uitzetten van de huurder en het zoeken naar een nieuwe huurder hadden we een immokantoor gecontacteerd. Het immokantoor ging ons voor alles ontlasten (zoeken naar nieuwe huurder, proper maken van het pand, onderhoud van de gasketel). Na 2 weken kwam er nog steeds geen schot in de zaak. De professionele kuisdienst kon niet komen wegens privé omstandigheden. De technieker voor de gasketel kreeg een foutmelding op de ketel, en hield het voor bekeken (kregen we droogweg te horen via het immokantoor). We hebben uiteindelijk zelf terug alles in handen genomen. Zelf het pand proper gemaakt, zelf gezocht naar een erkende technieker (want blijkbaar was de technieker via het immokantoor geen erkende technieker voor gasinstallaties).
We hebben nu een factuur gekregen voor uitgevoerde prestaties. Het kantoor heeft wel voor sommige zaken tijd moeten insteken, maar zonder resultaat. En nog sterker, voor de overname van de energiemeters, heeft het kantoor onze papieren verscheurd en hun eigen formulieren gebruikt, om dit ook nog eens aan te rekenen.
Om het verhaal volledig te maken, er is nooit een mandaat getekend om deze opdracht uit te voeren. Dit ging oorspronkelijk wel nog gebeuren, maar er kwam maar geen schot in de zaak. Er zijn wel enkele mails gestuurd geweest waarin stond dat we met hen in zee gingen, maar nog geen enkel concrete afspraken (geen prijsafspraken, geen termijn, etc).
Nu krijgen we van een advocaat een brief met het verzoek om te betalen. Hoe betwistbaar is een factuur van een immomakelaar waarin elke telefoontje, mail, etc aangerekend wordt (zonder concreet mandaat)?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 15 dec 2023 13:44

resultaat of niet, u heeft het immokantoor opdracht gegeven om in uw naam bepaalde zaken uit te voeren.

dat daar bepaalde kosten tegenover staan die vergoed moeten worden is dan niet meer als normaal.

betalen is dan ook de boodschap tenzij de bedragen buitensporig zouden zijn.

bhlc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2023 14:19

We betwisten niet dat er iets moet betaald worden, maar het kantoor is willekeurig kosten aan het aanrekenen, en ook zaken die we niet gevraagd hebben. De immowereld is (normaalgezien) redelijk strikt gereguleerd voor zo'n zaken (dacht ik toch, maar heb er nu wel mijn twijfels over).

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 15 dec 2023 15:20

wat noemt u willekeur aan kosten?

probleem is dat u de "willekeur" zal moeten bewijzen als u de factuur betwist of als het voor de rechtbank zou komen.

bhlc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2023 16:08

Een brief opstellen die eigenlijk m´n vriendin opgesteld heeft, energieovernamedocumenten regelen (wat we niet gevraagd hadden, maar we hadden weinig keuze omdat ze de onze verscheurd had...).
Een plaatsbeschrijving uitvoeren zonder de grote gebreken op te merken (zoals beschadigingen in de badkamer, vochtprobleem in slaapkamer om maar enkele op te noemen), het aanstellen van een niet erkende loodgieter (die dan op de koop toe de ketel in panne heeft laten vallen).
We waren bij de uittreding op verlof, we hadden er vertrouwen in, maar dit was fout ingeschat. Het kantoor bleef aandringen om de uittreding te doen tijdens ons verlof, ik snap nu waarom... Bij onze aanwezigheid zou dit niet zo verlopen zijn. Uiteindelijk hebben we alles zelf moeten doen.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 15 dec 2023 18:45

om te beginnen hun al aangetekend in gebreke stellen en een deel van de factuur (wat ge betwist) betwisten

het niet betwiste gedeelte betalen

Terug naar “Andere”