Goedkeuring vergunning verbouwwerken bij verkoop huis

james20
Topic Starter
Berichten: 11

Goedkeuring vergunning verbouwwerken bij verkoop huis

#1 , 24 mei 2023 13:09

Hallo,

Ik wil mijn huis verkopen. Er is al reeds een geïnteresseerde maar die wil mijn oud huis verbouwen.. De nieuwe koper wil hiervoor eerst de goedkeuring afwachten van de gemeente.

De compromis is getekend op 22 februari, en de aanvraag tot advies voor de verbouwingswerken zijn ingediend bij de gemeente op 7 april.

Nu wacht ik dus op de aktedatum.

De vraag is : Wanneer zou dit allemaal kunnen gebeuren ? Want het enige wat ik wil is dat dit zo snel mogelijk achter de rug is en dat mijn huiis officieel verkocht is. Kan dit echt maanden duren vooraleer ik een goedkeuring ontvang van de gemeente ? Men had mij gezegd dat het allemaal max 4 maand kan duren vanaf de compromis, maar nu dat er aanvraag is ingediend voor verbouwingswerken ? Kan dit meer dan 4 maand duren ? 1 jaar ?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Bedankt,

John

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 mei 2023 16:46

Pas op. Tegen 22 juni MOET uw akte ondertekend zijn, anders loopt koper een boete op.
https://www.oximo.be/nl/nieuws/binnen-w ... riele-akte

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 24 mei 2023 17:31

Wat doet uw notaris?
Wat een compromis wordt genoemd is de verkoopsovereenkomst tussen de partijen.
Indien er geen opschortende voorwaarden is staan is de koop gesloten.
De akte dient enkel om de koop tegenstelbaar te maken tgo derden.

Reclame

james20
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 24 mei 2023 22:21

Bedankt voor de antwoorden. De notaris doet volgens mij niet veel. Ze ging mij iets laten weten wanneer er een officiële datum is, maar dat is nu al 3 weken geleden. Ik hoop eigenlijk dat het goedgekeurd wordt door de gemeente, maar die van de immo zei dat als je niets hoort, dat het wel positief zal zijn. Maar als het niet goedgekeurd wordt zal ik met alles opnieuw moeten beginnen en zal ik het terug moeten gaan verkopen (in de hoop dat de koper het niet wil verbouwen). Mijn oud huis is een huis van de jaren 60. Ik zal terug contact opnemen met de notaris de 2de week van juni als ik nog niets gehoord heb.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2023 03:49

Herhaling van Franciscus: welke voorwaarden staan er in de compromis?

Indien geen en er komt geen bouwvergunning, heeft de koper een probleem. U niet.

Terug naar “Andere”