vruchtgebruik

koimann
Topic Starter
Berichten: 2

vruchtgebruik

#1 , 23 jun 2006 22:05

Mijn vraag gaat over vruchtgebruik en afstand ervan doen.Even de situatie schetsen.Mijn boer bezit v??r zijn huwelijk een perceel bouwgrond waarop een woning gebouwd wordt.Hij gaat scheiden en zijn echtgenote had geen recht op een deel van de woning.Een tijd later huwt hij en jammer genoeg enkele jaren geleden komt hij te overlijden.De weduwe heeft het vruchtgebruik van de woning die zij nu zou willen afstaan.Uit het eerste huwelijk zijn er kinderen,uit het laatste
niet.Mijn vragen zijn:1-op wat kan de weduwe aanspraak maken?

2-Wat zijn de rechten van zijn zoon die enige erfgenaam is?
3-Kan de weduwe eisen van de erfgenaam om de woning te verkopen,ook al wil hij dat niet?
Graag een antwoord,alvast bedankt, F.
.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 28 dec 2006 14:14

Uw broer bezat een eigen goed, zowel voor zijn 1ste huwelijk als na de ontbinding ervan (zijn ex komt er m.a.w. niet aan te pas).

Hij hertrouwt en overlijdt.
Stel dat er geen testament was (noch een gifte tussen echtgenoten) en dat het goed nog steeds eigen was bij ontbinding van het tweede huwelijk door overlijden.

Erfgenamen: al zijn kinderen voor de onverdeelde blote eigendom + zijn weduwe voor het vruchtgebruik. Maar u schrijft dat zijn zoon de enige erfgenaam is... Dus:

Erfgenamen: zijn zoon voor de blote eigendom + zijn weduwe voor het vruchtgebruik.

De weduwe kan niet eisen dat de blote eigenaar zijn goed verkoopt.

Zij kan het vruchtgebruik gratis afstaan aan de blote eigenaar; of ze kan het aan hem verkopen. Ze kan het ook aan een ander verkopen, dan blijft het vruchtgebruik duren zolang ZIJ leeft (zelfs al sterft de koper: dan worden zijn erfgenamen vruchtgebruiker).

Om de waarde te bepalen van haar vruchtgebruik zal men kijken naar haar leeftijd en de burgerlijke tabellen van levensduur gebruiken.

De zoon heeft weinig rechten: hij mag vooral wachten tot zij sterft (of aan hem verkoopt).

Reclame

Terug naar “Andere”