Afstand perceelsgrens bij afbraak / heropbouw

svenvsb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afstand perceelsgrens bij afbraak / heropbouw

#1 , 13 apr 2023 16:37

We kochten een paar jaar geleden een woning van een oom via lijfrente, vruchtgebruik blijft bij hem.
De woning langs hem is vorig jaar verkocht en de nieuwe eigenaar plant grondige verbouwingen aan de woning en rondom liggende gebouwen (waaronder een schuur).
Deze schuur staat op zeer beperkte afstand van de perceelsgrens, dit gaat van slechts enkele centimeters tot ongeveer 80 cm (de schuur loopt een beetje schuin tov de perceelsgrens).
Deze schuur bestaat in de lengte uit 2 helften, waarvan 1 helft ondertussen volledig is afgebroken owv problemen met stabiliteit (de muur helde meer dan 30cm over naar ons perceel toe). Ook de andere helft en de andere gebouwen op het perceel bevinden zich reeds jaren in bouwvallige toestand (of zijn zelfs reeds ingevallen).

De nieuwe eigenaar is van plan om alle gebouwen op hun oorspronkelijke locatie opnieuw op te bouwen, in het geval van de schuur dus op dezelfde beperkte afstand van de perceelsgrens waarbij de schuur ook nog merkelijk zou verhoogd worden (+/- 1,5 - 2m).
Nu is onze vraag dus of zoiets mag ?

Ik heb in het verleden wel eens gehoord dat bij opnieuw bouwen na afbraak er rekening moet gehouden worden met de huidige regels, al was het mij nooit duidelijk of dat algemene richtlijnen zijn of eerdere lokale richtlijnen die geval per geval bekeken worden.

Wat misschien ook nog belangrijk is hierbij, de nieuwe eigenaar had eind vorig jaar een vergunning gekregen om bij 1 helft van de schuur het dak te verwijderen en de muren tot op een hoogte van 150 cm. In praktijk is die helft dus echter volledig verwijderd, er zijn geen muren meer blijven staan.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 apr 2023 17:51

De nieuwe eigenaar is van plan om alle gebouwen op hun oorspronkelijke locatie opnieuw op te bouwen, in het geval van de schuur dus op dezelfde beperkte afstand van de perceelsgrens waarbij de schuur ook nog merkelijk zou verhoogd worden (+/- 1,5 - 2m).
Nu is onze vraag dus of zoiets mag ?
Als hij er een omgevingsvergunning voor krijgt ...
Ik heb in het verleden wel eens gehoord dat bij opnieuw bouwen na afbraak er rekening moet gehouden worden met de huidige regels, al was het mij nooit duidelijk of dat algemene richtlijnen zijn of eerdere lokale richtlijnen die geval per geval bekeken worden.
Het is in elk geval niet gegarandeerd dat na sloop er op dezelfde plaats weer gebouwd mag worden

Wat misschien ook nog belangrijk is hierbij, de nieuwe eigenaar had eind vorig jaar een vergunning gekregen om bij 1 helft van de schuur het dak te verwijderen en de muren tot op een hoogte van 150 cm. In praktijk is die helft dus echter volledig verwijderd, er zijn geen muren meer blijven staan.
Je weet dus al meteen wat voor vlees je in de kuip hebt ...
Buur die zich niet stoort aan de beperkingen van zijn vergunning

Reclame

Terug naar “Andere”