Landbouwgrond naar bouwgrond

MakiSt
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Landbouwgrond naar bouwgrond

#1 , 06 jan 2023 18:00

Beste,

Destijds (in de jaren 60) erfde mijn vader en zijn zus een respectievelijk lap bouwgrond. Deze bouwgrond is toen ook verkaveld geweest.

Jaren later kregen wij te horen dat dit omgezet is geweest naar landbouwgrond. Nu,merkten mijn broers, zus en ik onlangs dat de straat volgebouwd is.
Wij vroegen ons af of het mogelijk is om van deze landbouwgrond terug een bouwgrond te maken.

Geen idee of deze vraag hier al gepasseerd is maar weet iemand hier meer van?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 08 jan 2023 20:49

Gewestplannen zijn opgestart in begin jaren 70 vorige eeuw.
Heeft redelijk lang geduurd voor alle gewestplannen goedgekeurd waren.
Al snel werden er allerlei anomalieën en zelfs vervalsingen vastgesteld.
Rond 2000 zijn de gewestplannen langzamerhand vervangen door RUP 's .

Onze familie heeft hetzelfde meegemaakt twee percelen bouwgrond gekocht in H. Er werd een vakantiewoning opgezet eind jaren 60.

Ouders hebben altijd gezegd dat het bouwgrond was dus heb ik niets gaan opzoeken. Zat voor een organisatie die vooral bezig was met stedelijke gebieden en heb dus nooit gaan kijken naar onze percelen. In 2016 bleek bij navraag op de gemeente dat jaren daarvoor mijn ouders in kennis waren gesteld dat de grond terug landbouwgebied was geworden maar dat er geen verzet was aangetekend. Maar gezien er een bouwvergunning afgeleverd was geweest er terug een nieuwbouw mocht gezet worden op de nu definitief samengevoegde percelen - oude vakantiewoning diende wel afgebroken te worden.

Ik vermoed dat er met jullie grond iets gelijkaardig is gebeurd en de verkavelaar wel verzet heeft aangetekend en dus alles bij het oude is gebleven.
Wat is jullie belang nog bij de zaak?
Tijd om beroep aan te tekenen was in 2015 al lang verstreken.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 09 jan 2023 01:26

Tja. Schoonouders hebben in de jaren 60 bouwgrond gekocht. Toen puntje bij paaltje kwam waren ze bos verkwanseld. Traantjes gelaten maar toen al niets aan te doen. Na hun overlijden aan natuurpunt geschonken. ….

Reclame

Terug naar “Andere”