Modelbouwclub in landbouwgbebied

krol
Topic Starter
Berichten: 2

Modelbouwclub in landbouwgbebied

#1 , 02 apr 2009 17:43

Beste Forum gebruikers,

We zijn een modelbouw club en om onze hobby te kunnen doen huren we een wei af.
Nu had ik een paar vragen.
We hebben een kantine gezet in de vorm van een werfcontainer maar mag dit wel ? Ik vrees van niet ...
We hebben ook voor verharding gezorgd van onze oprit en iemand liet mij weten dat het ook niet mocht. Is dat zo ?

Wat kan er volgens jullie gebeuren in het ergste geval ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 02 apr 2009 18:13

In landbouwgebied kunnen enkel met de landbouw verwante aktiviteiten plaatsvinden.

Dus ik vrees er voor

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 02 apr 2009 18:30

Wat kan er volgens jullie gebeuren in het ergste geval ?

Veroordeling tot herstel in de oorspronkelijke toestand (met dwangsom).
Een lijntje bij op het strafblad van de daders of van de verantwoordelijken van de vereniging.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 02 apr 2009 22:08

Bij mij in de regio is ook zo'n modelvliegclub. Ook deze zitten met hun "vliegveld" in een landbouwgebied en zouden enkele jaren geleden moeten stoppen. Het probleem was echter dat de regelgeving voor het zoeken van een nieuw veld in niet landbouwgebied dermate streng is dat er nergens in de regio (en dan praat ik over alle mogelijke parcours 10km in de omtrek) een plaats was die voldeed. Ze zitten er nog altijd.

Als ze gedagvaard worden en er komt een advokaat bij kijken zou ik deze samen met leden uit de club laten aantonen dat er nergens binnen een redelijke afstand een geschikt alternatief domein is, dat de club al decennia bestaat zonder problemen of klachten en dat er met de eigenaar van de grond afspraken zijn gemaakt om het terrein terug in zijn natuurlijke staat te herstellen bij het opdoeken van de club.

Voor die kantine... verkoop de container, hou een mosselsouper, spaghetti avond of een van de 100den andere alternatieven waarbij Vlaamse vzw's sinds mensenheugenis geld roffelen uit naaste familie en vrienden en schaf jullie een kleine (of iets grotere) caravan aan ... geen fundamenten nodig, geen permanente structuur....

Het veld zelf en de oprit is natuurlijk wat moeilijker.. Voor de oprit kan je eventueel open rolmatten gebruiken (matten in open raster structuur 5cm dik die je over een geëgaliseerd terrein kan plaatsen zodat wagen niet weg zinken in de grond. Na gebruik (in jaren) eenvoudig op te lichten en de gronde is terug volledig vrij.)

krol
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 03 apr 2009 11:46

Dank u voor alle reacties !

@Vandebos

Ik vraag mij af of een werf container ook niet gezien kan zijn als 'verplaatsbaar'. Er zitten natuurlijk geen wielen onder maar er zijn ook geen funderingen gemaakt voor die container.
Uw tip voor de oprit lijk mij wel interessant. Daar hebben we idd niet aan gedacht.
Er zijn idd, zoals je het vermoede, afspraak met de eigenaar om het terrein terug in zijn oorspronkelijke staat te zetten wanneer we met onze activiteiten stoppen.
Ook goed voor ons is dat de gemeente volledig achter ons zit maar in dit geval kom de klacht van hoger op...
Volgende week hebben we een afspraak met de burgemeester om een oplossing te zoeken.
Hopelijk zullen we tot een compromis komen.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 03 apr 2009 11:53

Klassiek verhaal het vlaamse gewest tract regio per regio aan te pakken me dunkt. Als jullie een advokaat in de arm nemen moet hij eens contact opnemen met de modelvliegtuig club in de buurt van Landen/Tienen. Ik weet niet hoe ze hier toen hebben opgelost maar misschien dat ze jullie kunnen helpen.

steve&saskia
Berichten: 52

#7 , 09 mei 2009 20:28

Bij ons in zedelgem is het miserie voor het geluid van onze toestellen.

Ondertussen ben ik weg uit de club omdat er daar een paar mensen zijn toegekomen die gans de club aan het verbrodden waren en ben ik ondertussen in een andere club.

Vorige week heb ik gehoord dat ze enkel nog electro mogen vliegen maar sommige van die electro toestellen maken meer lawaai dan 1 met een benzinemotor.
De politie is er ook al een paar keer over de vloer geweest om te zien of er wel degelijk gevlogen word met electro.

Hun clubhuis zijn 2 containers die tegen elkaar staan en staan op stenen voor het water en bij mijn weten is er daar nog nooit iets over gezegd.

Ik vraag me soms af wat wij hier eigenlijk nog mogen doen in Belgie. We betalen dat we blauw zien, en als we er dan nog een hobby kunnen bijnemen dat wel eens de gedachten kan verzetten en die leuk is om te doen, dan is er altijd wel ergens een adertje die de boel in het 100 doet lopen.
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 10 mei 2009 22:52

Ik herken het probleem!!! Typisch Belgisch. Jaren geleden zelfde probleem gehad met het houden van paarden op een weide. Paarden op een weide mag wel, maar volgens de wetten op de dierenbescherming moet je een stal of minstens schuilhok plaatsen, anders ben je strafbaar.
Maar als je zo een constructie bouwt dan pleeg je -als niet-landbouwer een overtreding van de wetgeving op de ruimtelijke ordening.
Belgische wetten zitten vol met dergelijke onverenigbaarheden.

Ivanders
Berichten: 11

#9 , 14 jul 2009 19:01

kan je dan geen stapje hoger gaan bij een geheel, dat europa heet?
Heb ik vroeger meermaals gedaan in verband met de tuning wetgeving en invoer en inschrijving van aangepaste wagens uit duitsland en oostenrijk.

Allesinds mijn grootvader had vroeger verschillende bossen in vlaanderen en ardennen. daar mocht overal een 20 voet container staan om gereedschap in te zetten. tuinhuizen of zelfgetimmerd kot mocht niet. een afgedankte roestende zee container was echter geen probleem. 't is maar wat de omgeving het meeste schaadt.

Heb in dendermonde ook een vliegclub achter mijn tuin gehad. heb de petitie er tegen nooit getekend omdat ik zelf van oordeel ben ieder zijn hobby. maar heb ze toch vaak vervloekt, want er zijn er bij die verdomd veel lawaai maken. electro of niet. Hun moesten uit de landbouwzone en naar recreatie gebied... wat makkelijker gezegd dan gedaan is denk ik...
Maar zo iets heet samenleven zeker...

Die verharding zelfs door kiezel of door stort-puin; steen, 'stabilize', enz.. moet inderdaad aangevraagd worden.

Ik zou eens rustig met de burgervader van je dorp/stad gaan praten. voor sommige dingen is er nog steeds een gedoogbeleid.

Terug naar “Andere”