Onbewoonbaar verklaring

Dragonfly
Topic Starter
Berichten: 1

Onbewoonbaar verklaring

#1 , 07 jun 2006 16:07

Beste,

ik ben huurder en omwille van problemen met de verhuurder in een ander gebouw, heeft de huisvestingsinspectie besloten om het gebouw ook te inspecteren waar ik in woon (zonder dat ik dit heb aangevraagd of klacht heb ingediend)

De staat van het appartament waar ik in woon is zeker niet 'onbewoonbaar', maar bij een eerste bezoek hadden ze een paar dingen opgemerkt(veiligheid electriciteit, ..) die de verhuurder inorde moest maken tegen het volgende bezoek.

Dit volgende bezoek is naderbij en de verhuurder heeft de gevraagde reparaties niet uitgevoerd(wegens hij zelf niet eigenaar is en weldra zijn huurcontract verloopt wil hij daar het geld niet meer voor insteken).

Nu vraag ik mij af of de huisvestingsinspectie dan zeker een huurverbod/onbewoonbaar verklaring zal inlassen of moet de staat van de woning echt wel onbewoonbaar zijn voor ze dat doen?

En wat kan ik er eventueel aan doen (wordt er geen rekening mee gehouden, met het feit dat ik als huurder geen klachten heb?) om een onbewoonbaar verklaring te voorkomen?

De verhuurder wil mij er trouwens van overtuigen om geen toegang te verlenen aan de inspectie wanneer ze voor de deur staan, maar mijn aanwezigheid tijdens het bezoek is verplicht en indien ik zou weigeren, vermoed ik dat dit alleen maar meer wrevel opwekt..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 07 jun 2006 20:34

Beste,

ik ben huurder en omwille van problemen met de verhuurder in een ander gebouw, heeft de huisvestingsinspectie besloten om het gebouw ook te inspecteren waar ik in woon (zonder dat ik dit heb aangevraagd of klacht heb ingediend)

De staat van het appartament waar ik in woon is zeker niet 'onbewoonbaar', maar bij een eerste bezoek hadden ze een paar dingen opgemerkt(veiligheid electriciteit, ..) die de verhuurder inorde moest maken tegen het volgende bezoek.

Dit volgende bezoek is naderbij en de verhuurder heeft de gevraagde reparaties niet uitgevoerd(wegens hij zelf niet eigenaar is en weldra zijn huurcontract verloopt wil hij daar het geld niet meer voor insteken).

Nu vraag ik mij af of de huisvestingsinspectie dan zeker een huurverbod/onbewoonbaar verklaring zal inlassen of moet de staat van de woning echt wel onbewoonbaar zijn voor ze dat doen?

En wat kan ik er eventueel aan doen (wordt er geen rekening mee gehouden, met het feit dat ik als huurder geen klachten heb?) om een onbewoonbaar verklaring te voorkomen?

De verhuurder wil mij er trouwens van overtuigen om geen toegang te verlenen aan de inspectie wanneer ze voor de deur staan, maar mijn aanwezigheid tijdens het bezoek is verplicht en indien ik zou weigeren, vermoed ik dat dit alleen maar meer wrevel opwekt..
is het niet de gemeente die uiteindelijk bevoegd is om onbewoonbaarverklaring te doen? Ga daar eens informeren hoe dat allemaal (reglementering, wat je rechten en plichten zijn, enzovoort) in mekaar zit.

angie
Berichten: 3

#3 , 05 jan 2007 22:59

het is wel de burgemeester die de beslissing volgt van de dienst huisvesting die de controle heeft uitgevoerd, deze inspectie is normaal gezien gedaan op aanvraag van ??n van de huurders indien het een appartement betreft

angie

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 07 jan 2007 09:22

?Art.15.? 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord. De burgemeester neemt in dat geval alle maatregelen die hij noodzakelijk acht ter uitvoering van het besluit.?(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

Het ontbreken van uw klachten kan die onbewoonbaarverklaring niet beletten.

'De elementaire vereisten van veiligheid,hygi?ne en bewoonbaarheid zijn beschikkingen van openbare orde.Een woning die daar niet aan voldoet wordt onttrokken aan de handel en kan niet het voorwerp uitmaken van een huurovereenkomst(art.6 en 1128 B.W.).Mocht zodanige woning toch verhuurd worden,dan is de overeenkomst NIETIG(art.1131 en 1133 B.W.)'(Vred.Gr?ce-Hollogne 11 juli 2000,Echos log. 2000,123,noot THOLOME,L.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Terug naar “Andere”