Zonnepanelen niet rendabel door bomen achterbuur

pablo1
Topic Starter
Berichten: 43

Zonnepanelen niet rendabel door bomen achterbuur

#1 , 30 sep 2022 18:20

Beste lezers,
15 jaar geleden heb ik een huis gekocht, de bomen van mijn achterbuur waren niet zo groot, en mijn dak is zuid-gericht en overal scheen er zon in huis.
Mijn achterbuur heeft zonnepanelen ook volledig zuid gericht. maar hebben geen last van de bomen, omdat deze aan de zijkant van hun huis gelegen is.
en mijn huis zit achter de bomen. Mijn huis is ook zuid-gericht
Vandaag 15 jaar later heb ik een donker huis en zo goed als geen zonlicht (het betreft eikenbomen en naaldbomen, deze bomen bevinden zicht een 2 tal meter
van mijn omheining en mijn huis is een 4 tal meter van mijn omheining. De bomen van mijn achterbuur zijn in die 15 jaar enorm gegroeid
(groei van bomen van 0,5 meter tot 1.5 meter per jaar)
Nu is er vandaag iemand geweest voor zonnepanelen, maar hij vreest dat het rendement niet zal opbrengen dus onder de 50% omdat het dak zuidkant volledig in de schaduw gelegen is van de bomen. Alsook bij mijn andere buren zijn er eikenbomen in de west - zuidkant, deze nemen ook al het zonlicht uit mijn tuin en dit zijn ook eikenbomen. Mijn tuin is mos en een hele hoop eikels. De takken van de eikenbomen komen over de omheining en op 2 tal meter van mijn huis

Blijkbaar kan in niets doen, omdat die bomen een 2 tal meter van mijn omheining geplant zijn en dat is volgens de wet in orde,
alsook zonnepanelen wordt een moeilijke, wegens weinig daglicht op mijn zuidkant gelegen dak.
Ook moet ik jaarlijks een dakwerker laten komen om mijn goot uit te kuisen en dit na het vallen van de bladeren en de eikels

Ik ben ten einde raad, ook heb ik al gevraagd aan mijn achterbuur (deze zijn natuurliefhebbers) om de bomen kleiner te maken; te toppen of kleinere bomen te planten. Zodat ik terug natuurlijk licht zou hebben in mijn huis, daar het nu vrij donker is.
Ook wens ik de mogelijkheid te hebben om zonnepanelen te plaatsen, en dit om mijn energiefactuur omlaag te krijgen.

Heel veel geld heb ik niet om te procederen, ik geef nu liever mijn spaargeld uit aan zonnepanelen, zodat ik toekomst gericht het iets gemakkelijker heb.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 sep 2022 23:41

Zonnepanelen zuid leggen, is eerder voorbijgestreefd
Kan je ze oost-west leggen ?

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... lf-opwekt/

pablo1
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 01 okt 2022 13:39

Dit is niet mogelijk andere zijde van het dak in de noordkant, ik heb geen oost-west.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 01 okt 2022 19:27

Buren moeten bomen wel onderhouden o.a. overhangende takken, teveel 'overlast' kan ook aangekaart worden abnormaal vochtig, bladval of zelfs hoogte of type boom......maar dat is allemaal plaatselijk te bekijken.
Bevoegde rechtbank is vrederechter.
Ikzelf ben een boompje dat ik 20 jaar ervoor geplaatst had (veel te docht bij woning nota bene na plaatsen zonnepanelen toch maar laten uitdoen : reden tuin in feite te klein voor dat soort boom - gaf aan boren naast en achter heel veel blad en andere last en na een serieuze groeischeut plots meters boven het al hoge huis - resultaat een ganse reeks van zonnepanelen gaf plots geen stroom meer. Bij mij was het mijn boom en mijn dak.

lukasi
Berichten: 1138

#5 , 02 okt 2022 09:37

Ik moet je teleurstellen. Het plaatsen op eigen domein van zonnepanelen is niet langer een geldig argument om kap van eigen bomen of deze bij de buren te eisen. Dit argument wordt de laatste 10 jaar niet meer aanvaard op de rechtbank.
Ook de overlast van eikels of van blad is geen argument om kap of snoei te eisen. Blad en eikels kunnen aangebracht worden van meters ver.
Bomen moeten op minstens 2 meter van de perceelgrens staan, gemeten midden stam tot grens. Dit is hier het geval, dus geen rede voor kap.
Indien bomen er al langer staan dan 30 meter komt er dan nog eens de verjaaring bij als extra regel.

Wat zou je wel kunnen doen?
Ik denk aan het aanvragen van snoeiwerken maar opgelet het intoppen van bomen in de hoogte geeft als reactie een uitgroei aan de zijkanten, meer last voor jouw.
Je kan dus vragen om de boomkronen uit te lichten . Dit is een snoeimethode die weinig of geen impact heeft op de boom maar er wel voor zorgt dat er meer licht door de kroon komt.
Je kan vragen om het schot te reduceren. Dit is het terugbrengen van takken naar een taksplitsing, wordt veel gedaan bij overhangende takken over de perceelgrens.
Maar in alle gevallen moet er worden opgelet dat de snoeiaktie geen reactie geeft naar wild- en water scheuten.
Schakel dus best het advies van een professionele boomverzorger in liefst in het bezit van het CET – certificaat - Certified Eurpean Treeworker- dan weet je zeker dat er met aandacht en respect de bomen worden behandeld.

Blad en eikels in dakgoten. Beroepservaring en persoonlijke ervaring ( rond mijn huis staan op nog geen meter van de woning 3 monumentale bomen es, noot en een kleinere appel) plaats een net bovenop je dakgoten.

Terug naar “Andere”