ramen in WZC, ziekenhuizen,...

joycetshimanga
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ramen in WZC, ziekenhuizen,...

#1 , 09 mei 2022 10:02

Is er wetgeving over ramen in woonzorgcentra, ziekenhuizen etc? Deze zouden enkel op kipstand geopend kunnen worden.

Wat als ik een document zou laten ondertekenen door de klant dat die het raam volledig wil kunnen openen, en wat als we dat ook opnemen in het zorgdossier?
Maar wat als een bewoner van een andere kamer van de gelegenheid zou gebruik maken en door het open raam zou springen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 09 mei 2022 10:27

Naar mijn weten is er geen wetgeving dat deze ramen enkel op kipstand kunnen ...

In het WZC van mijn oma diende er expliciet gevraagd te worden om deze op kipstand te zetten...

dako
Berichten: 333

#3 , 09 mei 2022 11:57

Voor zover mij bekend is er voor WZC, ziekenhuizen,... ook geen specifieke regelgeving.

Wel is er specifieke regelgeving rond (door)valbeveiliging bij ramen op verdiepingen. Bij lage ramen vanaf de eerste verdieping dient dit voorzien te worden. De juiste technische kennis hierover heb ik niet, maar het lijkt mij perfect mogelijk dat het volledig openen van ramen om deze reden niet mogelijk is.

Het louter ondertekenen van een vraag/verklaring ontslaat de aannemer m.i. niet van deze regelgeving en verantwoordelijkheid.
Wel kan de valbeveiliging mogelijks op een andere manier voorzien worden (borstwering/balustrade aan buitenkant,...)

Reclame

Terug naar “Andere”