Koophuis

Chiara1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Koophuis

#1 , 27 mar 2022 10:35

Ik heb een eigen woning gekocht op een hoek. Ik zou deze woning de gevel willen vernieuwen. Echter hangen er 2 borden straatnaam en nog iets vastgekleefd op de gevel. Ook kabels van elektriciteit en internet. Ik zou willen isoleren en een nieuwe gegevens zetten. Mag ik zomaar die borden en bakken en kabels die op mijn gevel hangen afhalen en losvijzen? Ik kan er toch niet rondwerken. Zou op niets trekken. Eb het is mijn huis ik heb ze gekocht.
Wat mag en wat niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 27 mar 2022 15:15

Dit kunt u best nagaan in het gemeentelijk politiereglement , of u informeren bij de gemeente .

Volgende is een uittreksel uit het politiereglement van een bepaalde gemeente
( niet dat het overal zo zou zijn , daarom aan te raden u te laten informeren op uw gemeente ) .

Artikel 19
De eigenaar en gebruiker van een gebouw moet op de gevel ervan, of afsluitingsmuren langsheen de
openbare weg gelegen, de plaatsing door het gemeentebestuur dulden van straatnaamborden,
verkeersborden, houders van leidingen van openbaar net en veiligheid of andere toestellen van
openbaar belang. Hij zal er alle vereiste werken aan laten uitvoeren.
Artikel 20
De eigenaar of gebruiker van een gebouw moet, indien de afbraak of verandering ervan de
verplaatsing nodig maakt van een toestel van openbaar nut, op voorhand de burgemeester en de
eigenaar of exploitant ervan verwittigen.
Artikel 21
Het is verboden de straatnaamborden, huisnummers of elke andere aanduiding van openbaar belang
te bedekken, weg te nemen, te veranderen of te beschadigen en de uithangborden en plakbrieven af
te rukken, ze te bevuilen of onleesbaar te maken.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 mar 2022 17:55

Als je een propere gevel wil, vraag je aan de gemeente of ze na de werken nieuwe straatnaamborden willen plaatsen, of de oude tijdelijk wegnemen en naderhand terugplaatsen.
Aan de eigenaars van de kabels vraag je of het mogelijk is ze ondergronds te plaatsen, of je voorziet een kabelgoot die naderhand onder de isolatie wordt weggewerk. aan de kabeleigenaars naderhand dan de plicht deze kabels in die goot te plaatsen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2022 10:01

Aan de eigenaar van de kabels (vaak de netbeheerder, zoals bv Fluvius) kan je vragen om de kabels ondergronds te brengen, of na de werken proper terug op de gevel te bevestigen. Let wel, dat kan zeer goed zijn dat er voor jou kosten aan verbonden zijn! Het is immers op jouw vraag dat die werken gebeuren...

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 29 mar 2022 11:39

Googel eens “telenet gevelrenovatie”: je krijgt een link naar de telenet pagina die in detail de te volgen procedure (en kosten) geeft.

Ook “proximus gevelrenovatie” leidt u naar de proximus brochure: koper zit onder de grond doch fiber meestal op de gevel.

Terug naar “Andere”