immokantoor doet niets

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

immokantoor doet niets

#1 , 23 mar 2022 12:12

Mijn huis staat al 3 maanden te koop met een immo kantoor. Tot nu toe heb ik nog maar 2 kandidaten gehad, waarvan de eerste al was langs geweest voor het bij het immo kantoor stond. Ik krijg geen enkel verslag. Ik moet telkens zelf contacteren om nieuws te krijgen, en dan soms meer dan 1x. Bij de grote storm in februari, was het te koop plakkaat weggewaaid, terwijl ik zelf afwezig was. Ze ontkennen dat het wekenlang van de voorgevel was, want ze reden elke dag langs (en hadden de sleutels). Buren hebben bevestigd dat het plakkaat er al wekenlang afgewaaid was... Ik ga het contract uiteraard opzeggen (nog 3 maanden!!!). Als ik zelf een verkoopsovereenkomst teken, en de akte pas na einde contract, moet ik dan nog een commissie betalen? Kan ik het contract opzeggen omdat zij niet hun deel doen (zoals verplicht maandelijks verslag)? Het is een gerenoveerd huis in centrum kleine stad, dus goed verkoopbaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 24 mar 2022 17:43

Normaliter zijn makelaarscontracten exclusief: dus commissie te betalen. Meestal is er ook voorzien na afloop contract dat de makelaar een lijst van kandidaten bezorgt en betaal je alsnog commissie als een van hen koopt.

Geen interesse? Vraagprijs irrealistisch hoog ?

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#3 , 28 mar 2022 22:28

De prijs is heel correct. Het is een mooi pand, centraal gelegen. Dus het feit dat er geen interesse is, is niet normaal.

Reclame

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2022 22:53

Beste,

Een notaris uit onze vriendenkring raadt aan iedereen aan om bij verkoop van immo dit zelf in handen te nemen en te adverteren op sites zoals immoweb. U kunt zelf aan een vrij lage prijs adverteren en de notaris zorgt voor alle documenten die nodig zijn bij verkoop. Zo is het EPC en de keuring van de elektriciteit samen met het Ovam attest een van de vereisten die je best op voorhand in orde brengt. Uw notaris kan vervolgens een compromis tekst opstellen, het volstaat dat u een koper die zijn handtekening plaatst. U moet als u werkt zonder immo kantoor dus zelf adverteren en zelf de telefoons en mails beantwoorden van gegadigden en vervolgens zorgen voor de bezichtiging van uw pand. Dit levert in de meeste gevallen een mooie bonus op bij verkoop vermits immo kantoren een aardig percentage hebben op de verkoopsprijs. Als ze daar echt voor werken verdienen ze dit percentage maar zoals u heeft ondvervonden is dat lang niet altijd het geval... Een andere manier die ook via de notaris kan gaan is het gebruik van biddit waarbij er wordt geadverteerd en waarbij kopers een bod kunnen doen tegen elkaar. Naar verluid leidt dit tot hogere verkoopprijzen in de huidige immo markt.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 29 mar 2022 11:31

De prijs is heel correct. Het is een mooi pand, centraal gelegen. Dus het feit dat er geen interesse is, is niet normaal.
Als de woning geadverteerd staat op immoweb etc en er komt geen interesse dan is ws de vraagprijs te hoog. Wat niet belet dat de makelaar blijkbaar steken laat vallen alhoewel er niet veel te rapporteren is als er geen interesse is ;-( Heb je je vraagprijs al vergeleken met gelijkaardige panden op gelijkaardige liggingen? Wat zegt de makelaar over de vraagprijs?

Inderdaad makelaar opzeggen en een nieuwe start (laten) nemen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 mar 2022 12:32

De prijs is heel correct. Het is een mooi pand, centraal gelegen. Dus het feit dat er geen interesse is, is niet normaal.
De prijs kan voor u heel correct zijn, maar hoe bewijs je dat? Een raming door de immo is soms onrealistisch hoog, omdat ze u als klant willen binnen halen. Vraag meerdere ramingen en neem daarvan het gemiddelde, en je zal dichter bij de echt haalbare prijs zitten.
(Ramingen door notaris, immo, betalende schatter)
Mogelijks spelen er ook externe redenen mee, waarom er geen kandidaten zijn (druk verkeer, reukoverlast,.........)

Terug naar “Andere”