verkoop appartement via makelaar

stabilo
Topic Starter
Berichten: 18

verkoop appartement via makelaar

#1 , 25 jan 2022 20:38

Ik heb mij appartement te koop gezet via een makelaar voor een periode van 3 maanden. Het appartement is binnen die tijdspanne niet verkocht.
Nu krijg ik een faktuur van de makelaar van 400€. Is dat correct ? Ik heb altijd gehoord : niet verkocht=geen kosten!!
(de vorige makelaar rekenden geen kosten aan)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 26 jan 2022 03:43

Wat staat er in de overeenkomst met de makelaar die je tekende ?

stabilo
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 26 jan 2022 08:41

Deze termijn is reeds een maand verstreken - die overeenkomst heb ik niet meer

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 26 jan 2022 09:16

Deze termijn is reeds een maand verstreken - die overeenkomst heb ik niet meer
Dat wordt wel net iets moeilijker :)

In redelijk "standaard" contracten kan bijvoorbeeld voorzien zijn dat de kosten om het appartement (administratief) verkoopbaar te maken, EPC , keuring elektriciteit, kadastrale inlichtingen en dergelijke, altijd ten laste vallen van de verkoper, of er nu een verkoop is of niet. Het gaat dus niet over (gederfde) commissie of zo. u hebt dan natuurlijk ook recht op deze info/documenten. Vraag nu aub geen kopie van uw getekende overeenkomst, daar is later nog tijd voor.

Begin in elk geval met de factuur aangetekend te protesteren met het argument dat u hier aanhaalt, "niet verkocht = geen kosten " ,en wacht de reactie af.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 jan 2022 12:16

waarom smijten sommige mensen documenten weg, voor alles is opgelost. ? Als je niet betaald komt er waarschijnlijk een, proces voor de rechtbank, en hoe ga je u dan verdedigen zonder contract?

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jan 2022 12:59

waarom smijten sommige mensen documenten weg, voor alles is opgelost. ? Als je niet betaald komt er waarschijnlijk een, proces voor de rechtbank, en hoe ga je u dan verdedigen zonder contract?
terechte opmerking.

En het is makkelijk om geen grote papierenmolen te hebben. Scan alle documenten in en u heeft steeds een kopie ter beschikking, en eenvoudig indien u een mail of brief moet sturen ( kopie drukken, of bij mail bestand insluiten ).

Terug naar “Andere”