Zorgwoning bejaarde moeder

PieterJ
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zorgwoning bejaarde moeder

#1 , 12 jan 2022 16:08

Mijn vrouw en ik wonen met onze twee kindjes in een halfopen woning. Nu is er besloten mijn moeder (bijna 71j) in huis te nemen en daarvoor enkele "koterijen" te slopen en een nieuwbouw op dat stuk grond te zetten. De plannen zijn uitgetekend en aanvraag wordt eerstdaags opgestart bij de gemeente.
Mijn mama heeft naast mij nog 3 andere kinderen, 1 van dezelfde vader als mij, 2 vanuit een eerste huwelijk. Binnen een goeie week zitten we (= mijn mama + haar (schoon)kinderen) eens allemaal samen om afspraken te maken. Aangezien het aanbouwen van een nieuwbouw zorgwoning vooral voor mij als eigenaar een meerwaarde zal betekenen wil ik eens horen waarover jullie denken dat we zeker afspraken moeten maken.
Mijn woongedeelte zal ook aanpassingen moeten ondergaan, zo wordt er bij ons (bestaande woning) een wc bijgeplaatst, wordt de badkamer verbouwd (aangepast voor toegankelijkheid 65+-er), komt er een badkamer bij op zolder (zodat mijn moeder ook haar private badkamer heeft), ...
Mijn moeder verkoopt haar huis om hier de nieuwbouw te financieren, maar wat is haar tussenkomst in de gemene delen, aanpassingen in bestaande woonst? Vragen we daarnaast best een deel van de verzekeringen/verbruiken te betalen? Forfaitair?
Op zich geen we geen van allen "moeilijk" op dat vlak, mijn broers en zus hebben al aangegeven dat ze ook begrijpen dat wij de zorg op ons nemen en dat dat ook iets waard is. Maar ik zou er mij bvb niet goed bij voelen mocht mijn mama zwaar hulpbehoevend worden waardoor ze beter naar een rusthuis gaat of wanneer ze komt te overlijden en dat ik mijn broers en zus nog een deel moet uitkopen. Wellicht zijn er nog veel dingen die we best vastleggen en waar ik niet eens aan denk. Ik ben er zeker niet op uit "winst te maken", noch is mijn familie eropuit om ons financieel uit te buiten. We zijn allemaal redelijke mensen en komen heel goed overeen, maar waar geen afspraken zijn is een misverstand of iets dergelijks toch niet uit te sluiten. Daarom is jullie advies héél welkom. Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 12 jan 2022 16:52

Wat zal de waarde van de nieuwe aanbouw zijn ?
Wat kost een thuisverzorging door derden op jaarbasis
Ik denk dat dat in ieder geval al 2 van de belangrijkste zaken zijn die moeten worden voorzien in een totaal bij het wegvallen van uw moeder en als het later gaat om de verdeling van haar nalatenschap.Het is in ieder geval een erg moeilijke rekensom
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

PieterJ
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2022 17:14

Wat zal de waarde van de nieuwe aanbouw zijn ?
De waarde heb ik nog niet nagevraagd. De kost is geraamd op 70 a €80k.
Wat kost een thuisverzorging door derden op jaarbasis
Heb ik ook niet erg veel ervaring mee. Mijn hoogbejaarde vader heeft de laatste 3 maanden van zijn leven doorgebracht in een assistentiewoning. Heel uitzonderlijk kwam er eens een verpleegster uit het rusthuis langs, maar in feite woonde hij zelfstanding. Kost voor inwoon en sporadische zorg was €1250/maand. Dat is geen vergelijking met de situatie waarin mijn mama terecht zal komen - want zij zal de nieuwbouw grotendeels zelf bekostigen en haar €1250/maand vragen zou écht belachelijk zijn - maar dit is mijn enige echte ervaring met betaalde zorg door derden. Op internet vind ik ook geen pasklaar antwoord voor een meer vergelijkbare situatie aangezien dit van veel parameters blijkt af te hangen, ook naar tussenkomst door ziekenfonds en dergelijke.

Op zich kunnen we met de kinderen daar wel een afspraak rond maken, maar in eerste plaats gaat mijn vraag over welke afspraken wij dus best vastleggen, niet zozeer direct over de exacte bedragen. Bedankt voor je insteek alleszins!

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2022 16:20

een zorgwoning lijkt me de beste oplossing. Zo blijft u eigenaar van de woning na overlijden van uw moeder, gezien de woning terugkeert naar de eigenaar. Het moet immers om dezelfde eigenaar gaan, zowel voor wat de uitpandige als de inpandige zorgwoning betreft. U kan een maandelijkse tussenkomst vragen als tussenkomst in de gemaakte kosten. Bevraag u goed over de mogelijkheden en voorwaarden van een zorgwoning. De gemeentelijke diensten kunnen u hierin bijstaan. Ook de architect kan u hierover informeren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”