Vergoeding wegens genotsderving nieuwbouw?

Oimen
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vergoeding wegens genotsderving nieuwbouw?

#1 , 10 okt 2021 17:21

Bij de voorlopige oplevering van mijn nieuwbouw zijn bepaalde punten genoteerd die bij nader onderzoek bleken te liggen aan een vochtprobleem.
Ondertussen was ik al verhuisd en woon ik hier na ongeveer 2 jaar nog steeds.

Op een bepaald moment heb ik zelf een technisch expert aangesteld om mij bij te staan.
Deze heeft de bouwfirma in gebreke gesteld en heeft geholpen om de zaken vooruit te laten gaan.

De hele vloer is er op een moment uitgehaald waarna ik meer dan een half jaar op een tapijt op de chape heb geleefd.

Het vochtprobleem zou nu eindelijk opgelost moeten zijn.
Alle kosten hiervoor waren voor de bouwfirma.

Welke vergoeding zou ik kunnen vragen als compensatie voor de genotsderving?
Dit heeft al enorm veel stress met zich meegebracht, ruimtes die ik niet (volledig) heb kunnen benutten, etc.

Ik heb ergens gelezen dat men een percentage van de geschatte huurprijs kan nemen over de volledige duurtijd in verhouding met de overlast.
Hierbij hoop ik vooral de kosten te recupereren die ik zelf heb betaald voor mijn expert.

Het ideale zou zijn dat we er onderling uitgeraken (mijn expert had het bv. over een dading die zou kunnen afgesloten worden)
Wat zijn mijn legale opties indien we hier onderling niet uitgeraken en hoe sterk sta ik hierbij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 okt 2021 17:30

Was het een expert aangesteld door de rechtbank? Als ik goed lees had je hem echter zelf aangesteld. Had de bouwheer hem aanvaard.
Tenzij de bouwheer ook een minnelijke schikking wil treffen over de genotsderving, zal je alsnog naar de rechtbank moeten trekken.

Oimen
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2021 18:53

Mijn expert heb ik idd zelf aangesteld.
Deze heeft mij ondermeer bijgestaan tijdens besprekingen en contacten met de bouwfirma / promotor dus ik zou zeggen dat zijn rol aanvaard werd door de tegenpartij.

Dus of ze een vergoeding aanbieden zal mss deels afhangen van hun inschatting hoeveel kans ik maak met een rechtzaak.

In hoeverre volgen rechters zulke vragen ivm vergoeding bij genotsderving?
Zijn er ergens voorbeelden van uitspraken die ik kan raadplegen?

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#4 , 10 okt 2021 18:56

Contact opnemen met uw verzekeringsmaatschappij.
Zij hebben het meest ervaring in het uitkeren van dergelijk schadeclaims. Als zij het niet weten dan weet niemand het.

Terug naar “Andere”